בלעדי לכלכליסט
חוק רישוי הרכב מעורר ביקורת בחו"ל: עולם הרכב נגד ועדת הכלכלה
בכירי תעשיית הרכב במכתב זועם לוועדה: "חלפה חצי שנה ובקשתנו לתיקונים בחוק לא זכתה למענה"
שני ארגוני הגג של תעשיית הרכב העולמית - ה־ACEA וה־AAPC - פנו לאחרונה במכתב חריף לוועדת הכלכלה, לאחר שהוועדה לא השיבה לבקשת הארגונים להבהרות בנושא חוק רישוי רכב יותר מחצי שנה, כך נודע ל"כלכליסט".
- למה בארה"ב ואירופה מתנגדים לחוק רישוי הרכב החדש של ישראל
- יצחקי: "איננו מכרים את ארגוני הרכב מארה"ב שהתלוננו על חוק רישוי רכב החדש"
- חוק הרישוי: שר התחבורה יוכל לבטל רישיון ליבואן רכב שפגע בתחרות
במכתב המקורי, מאפריל האחרון, העלו הארגונים שורה ארוכה של טענות כלפי התנהלות הוועדה. כך, בשעתו הביעו הארגונים את התנגדותם לסעיף הקובע כי יבואני הרכב הוותיקים יצטרכו לספק שירות למכוניות שלא יובאו על ידם במקרה של ריקול, בטענה שדגמים רבים ביבוא מקביל אינם משווקים בישראל עקב חוסר התאמה לתנאי השוק הישראלי, ולכן אין סיבה שיבואן הרכב הוותיק יחזיק עבורם חלפים. עוד טענו יצרני הרכב כי אינם יכולים לעמוד בדרישת סעיף 35 לחוק רישוי רכב, הקובע כי יבואן רכב יוכל לקבל רישיון ממשרד התחבורה רק לאחר שיספק מכתב מיצרן הרכב, ולפיו יוכל להעניק שירות גם לרכבים מדגמים שאינם מיובאים ארצה באופן סדיר על ידי יבואן הרכב הוותיק.
פנייתם של ארגוני הגג של יצרני הרכב אינה מקרית. במהלך החודשים האחרונים פנו נציגיהם של יצרני הרכב ישירות אל גורמים באיחוד האירופי ובממשל, והביעו את חוסר שביעות רצונם ממה שהוגדר כ"חוסר הבנה והתעלמות ממבנה ענף הרכב העולמי".
ועדת הכלכלה השיבה בשבוע שעבר למכתב והודיעה כי הדיונים בחוק רישוי רכב עדיין בעיצומם. מוועדת הכלכלה נמסר: "בימים אלה הוועדה נמצאת בעיצומו של הליך הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית, ומקיימת דיונים מעמיקים. הערות ארגון יצרני הרכב האירופים ומועצת יצרני הרכב האמריקאים הועברו להתייחסות משרד התחבורה, ובכוונת הוועדה לבצע בחינה נוספת של הנושאים ולפעול בהתאם לנדרש. הוועדה טרם סיימה את הדיונים בהצעה, ואם יתברר שצריך לדון מחדש בסעיפים כאלה או אחרים הדבר יבוצע".