$
רכב

ענף הרכב בישראל: יותר ליסינג פרטי, פחות לחברות

כך עולה מסקירה של רשות המסים על התנהלות הענף ב-2013. עוד עולה כי היבוא האישי מדשדש וכי הישראלים מעדיפים את המכוניות שלהם בצבעים סולידיים

תומר הדר 12:1804.11.14

משקל רכישותיהם של ציי הרכב יורד, כוחו של הצרכן הפרטי עולה, והישראלים אוהבים מכוניות בצבעים סולידיים. כך עולה מסקירה שמפרסמת היום (ב') רשות המסים אודות התנהלותו של ענף הרכב הישראלי בשנת 2013.

 

בתזמון מדויק מול גלי מחאות הנוגעים ישירות למחירי הרכב, מציגה רשות המסים תמונה, לפיה הכנסות המדינה ממיסי יבוא על רכב נמצאות במגמת ירידה, וזאת למרות שמספר המכוניות המיובאות לישראל נמצא במגמת עלייה כללית. כך, על פי רשות המסים בשנת 2013 הרוויחה מדינת ישראל 7.87 מיליון שקל במיסי קנייה. לשם השוואה, בשנת 2012 הרויחה המדינה 7.4 מיליון שקל במיסי קנייה, ואילו ב-2011 הרוויחה המדינה 8.35 מיליון שקל במיסי קנייה. סך ההכנסות לשנת 2013, כולל מיסי הקנייה והמכסים המוטלים על חלקי חילוף הוא 8.7 מיליארד שקל. לשם השוואה, ב-2012 ההכנסות הסתכמו ב-8.2 מיליארד שקל – ואילו ב-2011 נרשם סך הכנסות בגובה 9.15 מיליארד שקל.

 

לטענת רשות המסים, במהלך השנים האחרונות ניכרת מגמת ירידה בהיקפו של מס הקנייה מערכן הכולל של המכוניות המיובאות. כך, בעוד שבשנת 2013 עמד מס הקנייה על כ-60% מערך היבוא של רכבים, בשנת 2012 עמד מס הקנייה על 61% מערך היבוא הכולל ואילו בשנת 2011 עמד מס הקנייה על 63% מערך היבוא הכולל של רכבים לישראל. לשם השוואה, בשנת 2008 עמד מס הקנייה על כ-73% מערך היבוא ואילו ב2004 עמד מס הקנייה על 81% מערך היבוא. את הירידה בהיקף מיסי הקנייה תולים ברשות המסים ברפורמת המיסוי הירוק, שיושמה בשלהי 2009.

 

מדובר ברפורמה לפיה על כל המכוניות המשווות בישראל מוטל מס קנייה בגובה 83%, ממנו מנוכים סכומים של עד 15 אלף שקלים, הנקבעים בהתאם לשיעור פליטת המזהמים שפולט כל רכב. בסוף השנה הנוכחית צפוי אופן החישוב להשתנות כך שנוסחת חישוב המזהמים תוחמר - מהלך שצפוי להביא לעלייה במחירי הרכב החדש. על פי נתוני 2013, עיקר המכוניות שנמסרו בישראל היו מכוניות נקיות יחסית – ששיעור פליטת המזהמים שלהן ממקמן בקבוצת הזיהום הרביעית – מדובר ב-22.4% מסך המכוניות שנמכרו ב-2013. שיעור מס הקנייה האפקטיבי על רכבים אלה- שקיבלו הטבת מס בגובה ממוצע של כ-13 אלף שקלים היה כ52%.

 

רכבי ליסינג. חלק גדול מיועד לאנשים פרטיים רכבי ליסינג. חלק גדול מיועד לאנשים פרטיים צילום: עמית שעל

 

שוק רכבי הליסינג

 

רכישות ציי הרכב הגדולים, כך עולה מנתוני רשות המסים, נמצאות במגמת ירידה מתמשכת. עם זאת, חברות הליסינג משפרות את מעמדן באמצעות פנייה לערוצי שיווק חדשים, כגון ליסינג פרטי ומכירת מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר". כך, בעוד שבשנת 2007 הגיע חלקן של חברות הליסינג לכ-60% מן השוק, בשנת 2013 הגיע חלקם של ציי הרכב בשנת 2013 לכ-50% מן השוק. עם זאת, נתוני רשות המסים חושפים מציאות חדשה שנוצרה בשטח, בה חברות הליסינג מחפשות ערוצי שיווק חדשים. כך, בעוד שבשנת 2007 חברות הליסינג כמעט ולא עסקו כלל בליסינג פרטי ובמכירת מכוניות חדשות – ב-2013, מתוך כ-50% מרכישותיהם של חברות הליסינג, לא פחות מכ-25% היו של מכוניות שיועדו לליסינג פרטי ולמכירה כמכוניות "יד ראשונה אפס קילומטרים".

 

דו"ח רשות המסים מתייחס באופן ישיר גם לשוק הרכב המשומש. ככל שמדובר ברכב יותר חדש, חברות הליסינג הופכות יותר דומיננטיות במכירות. למעשה, ברכבים שגילם הוא עד חודשיים (כלומר רכבים שהם בחלקם הגדול "יד ראשונה אפס קילומטר"), כ-90% מהמכירות מתבצעות על ידי ציי הרכב. גם ברכבים שגילם הוא כשלוש שנים – התקופה הממוצעת של עסקת ליסינג שאחריה נמכר הרכב- חברות הליסינג שולטות בשוק באופן כמעט מוחלט. ברשות המסים מדגישים כי ישנם דגמי רכב מסוימים שיבואניהם כמעט ואינם מוכרים כלל דרך אולמות התצוגה, אלא רק באמצעות ציי הרכב. בין הדגמים – קיה פורטה וקיה ריו, וגרסאות מסוימות של מאזדה 2 ומאזדה 3.

 

יבוא אישי: עקיצה מכוונת לישראל כץ

 

ענף היבוא האישי מדשדש, כך עולה מנתוני רשות המסים. כך, בעוד שבשנת 2011 יובאו ארצה 2,192 מכוניות ביבוא אישי – ב-2012 ירד מספרן ל-1,383 ואילו ב-2013 יובאו ארצה ביבוא אישי רק 1,252 מכוניות. הסיבה העיקרית לירידה בהיקף היבוא היא הגברה מאסיבית של אכיפה מצד רשות המסים שכללה זימון בעלי רכב לחקירות.

 

ברשות המסים מקדישים הערה בנושא היבוא האישי המכוונת ישירות כלפי חוק רישוי רכב, המגדיר את מעמדם של "יבואנים זעירים" ומדגישים כי: "לא נותר אלא לציין כי התכלית העיקרית של יבוא אישי היא לוא דווקא יצירת תחרות והרחבת מגוון הדגמים העומדים לבחירת האזרח, אלא מתן ערוץ יבוא שבפועל משמש לעתים קרובות כמקלט או תכנון מס למעמד המבוסס".

 

ואכן, מרשימת הדגמים הפופולאריים ביבוא אישי עולה שהדגמים הפופולאריים ביותר הם דגמיה הבירים ל טויוטה: סיינה, היילנדר וקאמרי. מהם יובאו ארצה 374 יחידות. אחרי טויוטה מככבת מרצדס, עם 301 רכבים שהגיעו ארצה ביבוא אישי ב-2013. אחרי מרצדס נמצאת ב.מ.וו, עם 94 מכוניות שהגיעו ארצה ב-2013 ואחריה קרייזלר (88 מכוניות), פורשה (56 מכוניות) ודגמי יוקרה נוספים-כגון פורד מוסטאנג- ממנה יובאו 11 יחידות ב-2013. ברשות המסים מתייחסים גם לצבעיהן של מכוניות וממפים במדויק את העדפותיהם של הישראלים.

 

ב-2013, כך ניכר, העדיפנו צבעים שמרניים. כך, גווני אפור וכסף היוו 32.4% מכלל צבעי הרכבים שנמכרו בישראל בשנת 2013. מכוניות לבנות תפסו 32.4% נוספים – ואילו במקום השלישי נמצאות מכוניות שחורות – עם 13.3% מכלל המכירות. יתר הצבעים ה"נועזים" אינם חביבים על הישראלים. כך, מכלל הרכבים שנמכרו ב-2013, רק 4% היו אדומים. אחוז אחד בלבד היה של מכוניות ירוקות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x