$
דו"ח המבקר 2014

דו"ח המבקר 2014

גניבות רכב: רק ב-6% מהמקרים מוגש כתב אישום

שיעור כלי הרכב שנמצאו מכלל הרכבים הגנובים צנח ב-33% בשנים 2009-2013 - המשטרה אינה מצליחה לפענח 94% מהתיקים; כמו כן נמצאו ליקויים בהליך שיקום מ"טוטאל לוס"

תומר הדר 19:2529.10.14

אתגר, היחידה המשטרתית שאמונה על גניבות הרכב אינה מצליחה לפענח 94% מכלל תיקי החקירה הנוגעים לגניבות רכב, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום. עוד קובע הדו"ח כי בין 2009 ל-2013 פחת ב-33% שיעור כלי הרכב הגנובים שנמצאו. רק בתיק אחד מכל 17 מוגש כתב אישום.

 

בפועל, יש לציין, חלה ירידה מתמדת במספר הרכבים הנגנבים מדי שנה בישראל. כך, על פי נתוני המשטרה בשנת 2011 נגנבו 20,491 כלי רכב. בשנת 2012 נגנבו 19,492 כלי רכב ואילו בשנת 2013 נגנבו 17,561 כלי רכב. עם זאת, על פי נתוני ה-OECD, ישראל נמנית על עשר המדינות שבהן מספר הגניבות לנפש הוא הגבוה בעולם.

 

בנוסף, על פי דו"ח המבקר, קיימים גם ליקויים בהליך שיקום הרכבים שמוגדרים כ"טוטאל לוס". כיום, כאשר רכב עובר תאונה והנזק שווה ל60% לפחות מערך הרכב, יש להורידו מהכביש. במקרה כזה הרכב נמסר לחברת הביטוח, המוכרת אותו למגרש לצורך פירוק, או לסוחרים לצורך שיקום.

על פי החוק, חייבת חברת הביטוח למכור את הרכב הפגוע רק לאחר שהרוכש ימציא אישור ממוסך לגבי התיקון, חו"ד של שמאי רכב, חשבונית בגין התיון ותעודת בדיקה. ואולם, על פי המבקר בבדיקות שביצעה אתג"ר בחברות ביטוח התגלה כי במאות מקרים זויפו אישורי מוסכים. עוד קובע הדו"ח כי בפועל, בין 2010 ל-2013 כמעט ולא ביצעה אתגר בדיקות במגרשי רכב.

 

מבקר המדינה יוסף שפירא מגיש את הדו"ח ליולי אדלשטיין מבקר המדינה יוסף שפירא מגיש את הדו"ח ליולי אדלשטיין צילום: עומר מסינגר

 

מעבר לכך, כיום מאפשר משרד התחבורה לנהגים בישראל לקבל מידע על עברו התאונתי של כל רכב באמצעות עמדות ה"רשיומט" הפזורות ברחבי הארץ. ואולם, על פי המבקר נכון ליולי 2014 לא ניתן היה לקבל בעמדות הללו את המידע הנדרש.

 

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל בכלל ויחידת אתגר בפרט, מבצעים אכיפה ממוקדת לצמצום גניבות הרכב באופן נחוש ומקצועי הן בפנים הארץ והן לאורך קו התפר ובשטחי הרשות הפלסטינית, אשר הביאה לירידה יוצאת דופן של למעלה מ- 45% במספר גניבות כלי הרכב בשנים האחרונות. יחידת אתגר מתמחה בעבירות שעניינן גניבות כלי רכב ועבירות הנלוות לתופעת פשיעה זו, ואולם כדי להעמיד דברים על דיוקם, נדגיש כי האחריות לבדיקת בטיחות והליך שיקום של כלי רכב שהוגדרו 'אובדן להלכה' הינה לפתחו של משרד התחבורה. ראוי לציין, כי בצד האכיפה במישור הפלילי והכלכלי נגד עבריינים ומחוללי גניבות הרכב, פעלה יחידת אתגר גם במישור החקיקה לקידום תיקונים ב'חוק הרישום', במטרה לשפר את הפיקוח והאכיפה בתחום שיקום כלי רכב שניזוקו, ובכך להבטיח שימוש בחלפים חוקיים, בצד תרומה מרובה לביטחון הציבור".

 

ממשרד התחבורה נמסר: "החל ב-1 בספטמבר ב- 2014 יכול כל בעל רכב לקבל תדפיס מפורט על ההיסטוריה של הרכב בכל אחת מעשרות עמדות רשיומט, הפרושות בסניפי הסופר פארם, בכל רחבי הארץ". 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x