$
דעות

שמים אופטימיים: חברות התעופה מתעניינות בקו טיסה לתל אביב למרות המצב

ההתראות של סוכנות התעופה האירופאית על הסכנה בטיסה לישראל לא הפריעה למנכ"ל חברת התעופה האירית 'ראיינאייר' להכריז על רצונו בקו לתל אביב. בנוסף, חברת לואו קוסט אמריקאית מתעניינת בהפעלת טיסות ארצה. מה הממשלה צריכה לעשות כדי שזה יקרה?

יוסי פישר 15:0603.08.14

לפני כשבוע עברנו כולנו תקופה קצרה אך אינטנסיבית בה חברות תעופה אירופאיות ואמריקאיות גדולות הודיעו בזו אחר זו על השעיית טיסותיהן לישראל עקב התראות של מינהל התעופה האמריקאי וסוכנות התעופה האירופאית - צעד שהיווה הישג תודעתי לחמאס. עד לעת כתיבת שורות אלה ישנן עדיין מספר קטן של חברות בהן ניתן למנות את קוריאן איירליינס, רויאל גו'רדאניין ואייר סיני שלא חידשו את טיסותיהן. למרות הצעדים החמורים שנקטו בשבוע שעבר כל החברות הזרות, ללא יוצא מן הכלל, רואות בקו שלהן לתל-אביב מרכיב חשוב בפעילותן האזוריות ובחלקן בסך כל פעילותן העולמית. כן, כן - הקו לתל-אביב הוא בעל חשיבות רבה לחברות אלו.

 

דוגמא לחשיבות הקו לתל אביב ניתן למצוא בפעילותן של חברות הלאו-קוסט. לדוגמא, 'איזי ג'ט' הבריטית ו-'וויז אייר' הונגרית, אך פעילותן צמחה באופן משמעותי לקראת חתימת ישראל על הסכמי שמים פתוחים עם האיחוד האירופאי. חברות אלו החלו לפעול בקו לתל אביב לפני מספר שנים לא רב וכיום מפעילה כל חברה 9-10 קווי תעופה ליעדים שונים באירופה. לפני מספר חודשים חגגה איזי ג'ט את הנוסע המיליון על מטוסיה בקווים מת"א.

 

גם מייקל אולירי רוצה קו לתל אביב

 

בשבוע שעבר התבטא מנכ"ל ענקית התעופה האירית ראיינאייר, מר מייקל אולירי, בראיון שהעניק לעיתון הבריטי הנפוץ "דיילי טלגרף" על רצונו להפעיל טיסות לתל-אביב .

 

לחברת ראיינאייר היו 82 מיליון נוסעים בשנת 2013 ואילו הצפי שלה לשנת 2014 עומד על 89 מיליון נוסעים. נושא זה עלה לכותרות בבריטניה עקב ידיעות על כוונתה של חברת ראיינאייר לנסות ולרכוש את חברת הדגל הקפריסאית "סייפרוס איירליינס" ולהגדיל באופן משמעותי את בסיס הפעילות של ראיינאייר בקפריסין. אולירי הסביר בראיון כי האסטרטגיה היא להשתמש בבסיס זה כדי לפתח רשת קווי תעופה למזה"ת וצוטט באומרו: "ישנם מקומות שיהיה מתבקש להוציא אליהם טיסות מקפריסין. מקומות כמו ישראל, לבנון, מצרים ורוסיה" והוסיף כי הוא יכול לראות בעניין זה את החברה שלו הולכת בעקבות חברת הלואו-קוסט איזי ג'ט. 

 

גם בימים 'רגילים' התבטאות כזו של מר מייקל אולירי חשובה, ועל אחת כמה וכמה בימים אלו. ענקית תעופה דוגמת ראיינאייר, עם כל הבעייתיות שלה (ויש הרבה בעייתיות),

 

יכולה לפתור באופן חלקי את נושא צמצום הטיסות הזולות של החברות הטורקיות, אם אכן נגיע למצב שבו ישראל תיישם את נושא ההדדיות בקווי התעופה מטורקיה ואליה.

 

איזי ג'ט. ב'ראיינאייר' מעוניינים ללכת אחריה ולהוסיף טיסות למזה"ת איזי ג'ט. ב'ראיינאייר' מעוניינים ללכת אחריה ולהוסיף טיסות למזה"ת

 

האם ישראל תתחדש בחברת לואו-קוסט המפעילה טיסות לארה"ב?

 

החדשות הטובות לא רק נעצרות רק ב'ראיינאייר'. ממידע שהגיע אלי חברת תעופה אמריקאית בוחנת בימים אלו הפעלת קו טיסות מארה"ב לישראל, זאת בנוסף לארבע החברות שכבר טסות כיום על קו זה. הבשורה הנוספת היא כי מדובר בקו תעופה במתכונת לאו-קוסט - וזוהי כבר בשורה אמיתית לנוסעים.

 

אז מה ישראל מצידה צריכה לעשות? מה שהיה עליה לעשות כבר לפני זמן רב - לדאוג להקמתו של שדה תעופה בינלאומי שני קרוב למרכזי האוכלוסייה ויעדי התיירות העיקריים.

 

בדיון שערך השבוע יו"ר וועדת הכלכלה ח"כ פרופ' ברוורמן הוא ציין באופן ברור שקיים מחדל רב שנים וחוצה ממשלות בטיפול בהקמתו של שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל.

 

עם התקרית הלא נעימה שעברנו ומצד שני העניין של עוד ועוד חברות לטוס לישראל וממנה, אולי הגיע הזמן שהמדינה תחליט כבר. האופציות קיימות על השולחן ונדרשת החלטה וביצוע.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת Vision Hospitality & Travel

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x