שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

כתם הליסינג לא נמחק: המחיר האמיתי של אפס קילומטר

רכשתם רכב חדש מחברת ליסינג? כשתרצו למכור אותו, תגלו שבמגרשי הטרייד אין מתייחסים אליו כמו לכל רכב ליסינג וחותכים את המחיר

תומר הדר 07:5923.06.14

שוק הרכב הישראלי נחשף בשנה הנוכחית לתופעה חדשה: מכירה של מכוניות שמוגדרות "יד ראשונה אפס קילומטר".

למי שלא מכיר, כך פועלת השיטה: יבואן רכב מוכר לחברת ליסינג מכוניות חדשות לחלוטין. כנדרש בחוק, חברת הליסינג רושמת את המכוניות על שמה, כלומר היא היד הראשונה וברישיון הרכב מופיעה הערה שלפיה מדובר במכונית שבמקור עברה דרך חברת ליסינג.

 

סוכנות קרסו (ארכיון) סוכנות קרסו (ארכיון) צילום: אוראל כהן

 

אלא שבמקום להצמיד את המכונית לעובד בחברת הייטק, שייסע עליה עשרות אלפי ק"מ, המכונית ממשיכה ישירות למכירה ללקוחות פרטיים. אלה הם כבר היד השנייה ברשימת הבעלויות אף על פי שהמכונית חדשה לחלוטין, בדיוק כמו מכונית שנרכשה באולם התצוגה של יבואן הרכב.

 

לא מדובר בתופעה זניחה: על פי הערכות בענף הרכב, היקף העסקאות של "יד ראשונה אפס קילומטר" מגיע ליותר מ־8% מכלל מסירות הרכב מדי חודש בשנת 2014.

 

לשיטה זו יש יתרונות רבים מבחינת הלקוח, אך גם חסרונות. היתרון הגדול ביותר הוא המחיר: מבדיקת שפע העסקאות שמוצעות כיום עולה ששיעור ההנחה הממוצע למכונית "יד ראשונה אפס קילומטר" הוא כ־10% ממחיר המחירון הרשמי של יבואן הרכב.

 

החיסרון, שעד כה לא זכה לחשיפה, הוא היחס של שוק הרכב המשומש למכוניות כאלה, כלומר האופן שבו יגיבו בשוק כשרוכשי אותן מכוניות ירצו למכור את מכוניתם לבעלים הבא.

 

התופעה עצמה אינה זרה לענף הרכב. מכירה של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" הפכה פומבית אמנם רק במהלך השנה שעברה, אך חברות ליסינג רבות מוכרות מכוניות כאלה כמעט שלוש שנים, מבלי שפרסמו את פעילותן.

 

החלפת בעלות של מכוניות בישראל נעשית לרוב אחת לשלוש שנים, והמשמעות היא שכיום מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" רבות, שנמכרו לצרכנים לפני כשלוש שנים, מתחילות לצוץ במגרשי הטרייד אין ובלוחות המכוניות המשומשות.

 

נתפסת כמכונית ליסינג לכל דבר ועניין

 

כיצד מתייחסים לתופעה מחירוני הרכב הרשמיים? על פי מחירון הרכב של לוי יצחק, קיימת הגדרה מסודרת למקרים כאלה - כשמדובר ברכב יד שנייה שהיה בשעתו "אפס קילומטר" מחברת ליסינג, יש להפחית 10% מהמחירון. לעומת זאת, במקרה של רכב ש"עבד" בחברת ליסינג קיימות שפע של הגדרות. לדוגמה, אם מדובר ברכב שהיה בשימוש עד שנה, יש להוריד 12%. אם מדובר ברכב חברה צמוד, כלומר כזה שיש הוכחות שהיה בידיו של נהג יחיד, יש להוריד 14%, אך אם מכונית הליסינג שימשה בחברה כלשהי או עמותה, יש להוריד 22%.

 

המשותף לכל הרכבים הללו הוא שבפועל לא ניתן לדעת באמת את מי שימשו והאם הם אכן היו צמודים במשך תקופה של כמה שנים לעובד אחד. האינדיקציה היחידה היא ההערה ברישיון הרכב, שלפיה מדובר במכונית ליסינג לשעבר. הערה זו מופיעה הן ברישיון של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" והן ברישיון של מכוניות שעברו חמישה עובדים בחברת הייטק.

 

מסיבה זו מעניקות חברות הליסינג מכתבים לרוכשי מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר". מכתבים אלה אמורים להוות גושפנקה שהמכונית חדשה לחלוטין, אך האופן שבו השוק מתייחס לרכבים אלה כשהם מגיעים לשוק המשומשות משתנה, בהתאם לזהותו של מגרש הטרייד אין שרוכש את המכונית.

 

בדקנו בכמה רשתות טרייד אין גדולות כיצד נמכרות ונרכשות מכוניות שבעברן היו "יד ראשונה אפס קילומטרים". לדברי חבי ברק, סמנכ"ל המכירות בקבוצת דוד לובינסקי, האחראי על פעילות הטרייד אין של החברה, "מדובר ברכב יד שנייה מליסינג לכל דבר ועניין. בפועל קיימים שני אלמנטים שקובעים את מחיר הרכב: גם העובדה שהוא מליסינג וגם העובדה שהוא החליף כבר שתי ידיים בפרק זמן קצר. אני לא בטוח שאחרי שנתיים של בעלות מישהו באמת זוכר שמדובר ברכב שהיה מיד ראשונה עם קילומטראז' אפס".

 

ברק אומר כי "כשהמכונית נמכרת מהבעלים השני לבעלים השלישי, הלקוחות מצפים לקבל את ההנחה שמגיעה על רכב ששירת בחברת ליסינג, ללא קשר למוצאו".

 

לעומת זאת, יעקב דיין, בעליה של רשת טרייד מוביל, אומר כי "להערכתי, על רכב שהיה יד ראשונה אפס קילומטר יש להוריד כ־10% ממחיר המחירון. ההורדה אינה דומה לזו של רכב ששימש בחברת ליסינג ושנהג עליו איש הייטק. עם זאת, השוק יקבע את הערך האמיתי של הרכב".

גם ברשת אוטודיל מציינים ששיעור ההורדה למכונית שהיתה "יד ראשונה אפס קילומטר" הוא 10%, אך מדגישים שהדבר כפוף למחיר השוק של הרכב, כלומר ייתכן לדוגמה מצב שבו לקוח יקבל 10% פחות ממחיר שמלכתחילה נמוך יותר ממחיר המחירון.

 

שברולט ספארק שברולט ספארק צילום: בלומברג

 

לדברי תומר דותן, מנכ"ל הרשת: "אוטודיל מתייחסת לנושא של רכב עם אפס קילומטר ומתמחרת רכב כזה אחרת מרכבי ליסינג רגילים. באופן עקרוני, מבלי להתייחס לשאר נתוני הרכב, אוטו דיל מורידה רק 10% ממחיר השוק של הרכב, לעומת 22% אם מדובר בליסינג סטנדרטי - אך זה תלוי בכך שהלקוח יציג לנו זכרון דברים על קניית הרכב, שבו מפורט שהרכב אכן נקנה עם קילומטראז’ אפס".

 

עם זאת, גם דותן מדגיש שבפועל בחלק ניכר מרשתות הטרייד אין ההתייחסות למכונית "יד ראשונה אפס קילומטר" אינה שונה מההתייחסות למכונית ליסינג רגילה, כלומר בבוא היום היא עלולה לספוג ירידת ערך ניכרת. כך, לדברי דותן: "רוב רובו של השוק לא יודע כיצד לאכול את זה. באופן עקרוני רוב השחקנים בשוק מתייחסים למכוניות כאלה כאל מכוניות ליסינג רגיל ונותנים הפחתה של 22% באופן גורף".

 

"תעשה ממכתב ההתחייבות עפיפון"

 

לפחות על הנייר, מגרשי הטרייד אין הגדולים מקפידים לכבד את העובדה שמדובר במכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר", אך בפועל המצב שונה.

לדברי מספר גורמים בענף, במגרשי המכירה יודעים היטב שהצרכן שירכוש את המכונית ויהיה יד שלישית אינו מתייחס להתחייבויות: "מבחינתו, אחרי שכבר היתה יד ראשונה אפס קילומטר, אפשר לעשות מההתחייבויות עפיפון. ברור שיש מכתבי התחייבות והוכחות שהרכב הוא ‘יד ראשונה אפס קילומטר’, אך הישראלי מחפש להתמקח. בשוק הפרטי אין למכתבים האלה שום משמעות ולקוח שרוצה למכור מכונית כזאת נתקל בבעיה: הוא רוצה מחיר נמוך ב־10% ממחיר המחירון אבל מכונית מליסינג נמכרת ב־20% מתחת למחירון", מסביר בכיר באחת מרשתות הטרייד אין.

 

"מעבר לכך, הכללים הללו של מכתבי התחייבויות גם לא ממש תקפים בטרייד אין. בחלקם הגדול כשתגיע עם המכתב, יסבירו לך שמדובר בכוחות שוק ושהרכב שלך אינו מבוקש, דווקא בגלל שהוא הוצף בשוק במכירות חיסול של אפס קילומטר”. אותם גורמים מסבירים כי המשמעות היא שבסופו של דבר הלקוח יצטרך לשאת בהורדה ניכרת של יותר מ־10% ממחיר המחירון, כי בטרייד אין יודעים היטב שקשה למכור את הרכב לבעלים הבא אם הוא נושא הערת ליסינג ברישיון.

 

עם זאת, הבעיה אינה טמונה דווקא בבעלות הליסינג, אלא בעובדה שמדובר ברכב ליסינג שנמכר במחיר גבוה ממחירי השוק. אם מדובר במכונית שנפוצה בציי הליסינג, כל ניסיון למכור אותה בהנחה של 10% בלבד ייחשב לבעייתי, מכיוון שמכונית אחרת מאותו דגם שנסעה עשרות אלפי קילומטרים בחברת ליסינג נמכרת בהוזלה הרבה יותר גדולה.

 

מתי רכישה מליסינג היא עסקה משתלמת?

 

אם כך, כיצד על הצרכן לנהוג כשהוא מעוניין לרכוש מכונית "יד ראשונה אפס קילומטר"? התשובה טמונה בהפרשים.

 

כיום מכוניות חדשות עם רישום של אפס קילומטר, כאמור, נמכרות בהנחה של כ־10% ממחיר המחירון הרשמי של יבואן הרכב. הפרש זה אמור להפוך את הרכישה לכדאית ביחס לרכישה של אותו רכב מהיבואן כשהוא חדש לחלוטין.

 

אם בבוא יום המכירה שיעור ההורדה בטרייד אין יהיה גדול יותר מהסכום הראשוני שהלקוח הצליח לחסוך במעמד הקנייה, מדובר בעסקה שכנראה אינה כדאית. אך אם שיעור ההורדה יהיה נמוך מגובה ההנחה, מדובר בעסקה משתלמת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x