$
דעות

לא תחסכו אם לא תנסו: מהפכת חוק המזון תלויה בצרכנים

הספקים ורשתות השיווק כבר נערכים לשינויים מרחיקי הלכת שהחוק החדש דורש, אבל עכשיו מגיע תורם של הצרכנים: אם הם לא ינצלו את ההזדמנות שניתנה להם לשבור הרגלי קנייה ישנים, הם לא יחושו את השינוי בכיסם

אשר יניב 08:1806.06.14

חוק המזון שמטרתו להגביר את התחרותיות בענף המזון ומוצרי הצריכה ולהביא להוזלת המחיר שישלם הצרכן הסופי ברשתות הקמעונאיות, מעורר גל של ספקות בקרב פרשנים וכלי תקשורת רבים בנוגע ליישומו בפועל. עם זאת, יצרני המזון, הספקים ורשתות השיווק נערכים כבר לשינויים מרחיקי לכת בסידור המדפים, בנהלי עבודה ובעיקר- בעדכון החוזים הקיימים עם המפיצים והספקים, וזאת כדי לעמוד בדרישות החוק.

הספקים נערכים בתקופה זו לשנת 2015 מתוך ידיעה ברורה כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה. היכולת שלהם להשפיע על הנעשה במדף, בנקודת המכירה, הולכת ופוחתת. הסדרנות נעלמה וכוח ההשפעה עובר יותר ויותר ממחלקת המכירות למחלקת השיווק. אין ספק שהדיבור הישיר מול הצרכן ילך ויגדל וידלג מעל הקמעונאים ובמקביל, מחלקות השיווק יקבלו תקציבים חדשים שמטרתם להעמיק את הפלטפורמות האינטרנטיות ובעיקר את הקשר עם הלקוח ברשתות החברתיות.

 

כדי שהשינויים מרחיקי הלכת שמתרחשים כעת בחסות החוק ישפיעו באמת על המחיר הסופי ישנו ציבור נוסף שיצטרך להשקיע ולעמול - ציבור הצרכנים. 

 

לצרכנים ישנו תפקיד מכריע ביישומו של חוק המזון בפועל. הם צריכים לבקר ולבדוק האם בסופו של דבר מטרת החוק - הורדת "יוקר המחיה" - הושגה.

 

צרכן משווה מחירים בסופרמרקט. להימנע מרכישת המותג המוכר אך היקר צרכן משווה מחירים בסופרמרקט. להימנע מרכישת המותג המוכר אך היקר צילו: אוראל כהן

 

 

בעוד חברי הכנסת סמוכים ובטוחים שהחוק יביא לתוצאה המיוחלת, חושש אני שאין נביא בעירו ואין אדם שיכול בעיתוי מוקדם זה, לצפות האם המהלך יוביל להשגת המטרה שלשמה הוא קם. אבל יש דבר אחד שניתן לומר בוודאות - החוק לא יצליח להוריד את מחירי המזון ללא נכונות של הצרכנים לבצע שינוי אמיתי בהרגלי הקנייה.

 

אני קורא לצרכנים לממש את זכותם ולנצל את ההזדמנות הצרכנית שהחוק מאפשר להם – להתנסות. לשנות הרגלים, להימנע מרכישת המותג המוכר אך היקר, ובמקום, לבדוק ולנסות גם את זה שיוצר במחלבה הפרטית, או במסחטת הבוטיק. באותם עסקים ששם עובדים קשה כבר שנים ארוכות כדי להביא לשינוי בהרגלי הצרכנים.

 

יצרני המזון הגדולים לא יקפאו על השמרים, הם יחפשו דרכים שונות להקטין את הפגיעה ולהגדיל את הרווחיות היכן שניתן. אם הצרכנים יצביעו ברגליים, הרווח התפעולי של ענקי המזון ייפגע והדבר יאלץ אותם לספק הוזלות לצרכנים כדי לשמר את נתחי השוק שלהם.

 

הקמעונאים מצדם יקדמו ביתר שאת את המותג הפרטי מכיוון שהמטרה שלהם היא הגדלת הרווח התפעולי ויצירת בידול מול הרשתות המתחרות. התחרות בין הספקים הקטנים והבינוניים תעבור לזירת הסחר והמבצעים המיוחדים בנקודות המכירה. להערכתי חיזוק המותג ע"י כל יצרן ופיתוח שווקים ומוצרים חדשים יקבל משמעות גדולה יותר בשנת 2015.

אני מאמין בכוחם של הצרכנים - אגודות ועמותות שיתופיות יצמחו יותר. כוח הכבידה של הצרכן על המחיר יגדל ולאט לאט נוכל להרגיש את השינוי במחיר סל הקניה בקופה. 

 

הספקים הקטנים והבינוניים בהחלט מודעים לכך. אני יכול להעיד באופן אישי, שבמפעל "פריניב", אנו שמים לנו כמטרת על, חיסכון בערך של 15% בשנה. וזאת לאורך כל השרשרת. אין אצלנו שומן מיותר. "יעיל" ו"אפקטיבי" הן שתי מילים שמובילות אותי ומאפשרות לפתח מוצרים איכותיים במחיר סביר. המחשבה שלי והלוואי שתהיה משותפת לכולם היא נתינת הערך לכל השרשרת – הקמעונאי, הצרכן ואני כספק.

 

הכותב הוא מנכ"ל ובעלי יצרנית המיצים פריניב

 

באחרונה הגיש משרד הבריאות כתב אישום נגד פריניב, לאחר שבבדיקות מעבדה של מוצריה נמצא החומר המשמר נטמיצין האסור לשימוש. 
בטל שלח
    לכל התגובות
    x