$
רכב

רבותי, מהפך: הייבוא המקביל של אלבר מאיים על יבואני הרכב

חברת הליסינג היא לא הראשונה שהכריזה על ביצוע יבוא מקביל של מכוניות מארה"ב, אבל מכיוון שהיא מחזיקה במערך הפצה נרחב הכולל עשרות סוכנויות ברחבי הארץ המהלך שלה עתיד לשנות את מערך הכוחות בענף. מי יהיה הנפגעים העיקריים?

תומר הדר 11:4212.04.14

בשבוע שעבר התרחש אירוע שהוגדר כלא פחות מ"רעידת אדמה" בענף הרכב הישראלי: חברת הליסינג וההשכרה "אלבר" החלה בהליכים לביצוע יבוא מקביל של מכוניות מארצות הברית. לא זו בלבד שמדובר בייבוא מקביל בהיקף נרחב: כפי שנחשף ב"כלכליסט", מדובר בייבוא מקביל של לא פחות משלושה מותגים ששניים מהם - הונדה וטויוטה - נחשבים לחזקים בשוק הרכב הישראלי. המותג השלישי, לקסוס, מאפשר לאלבר כניסה לשוק רכבי היוקרה. יבואני הרכב מצידם ניסו לשדר "עסקים כרגיל" לנוכח חדירתה של המתחרה החדשה, ואולם מתחת לפני השטח יבואני הרכב עמם שוחחנו ציינו שמדובר באירוע מכונן שעשוי להפר את מאזן הכוחות בענף הרכב.

איום ממשי על היבואנים

 

מדוע בעצם מדובר באירוע כה משמעותי, במיוחד לאור העובדה שייבוא מקביל מסחרי כבר מתרחש בישראל? הסיבה טמונה בהיקפים, במערכת היחסים הסימביוטית עם יבואני הרכב וביכולות ההפצה. כזכור, יבוא מקביל כבר מתקיים בישראל זה שנה. בשנה שעברה, בטקס מפואר, נחנכה סוכנות ראשונה לייבוא מקביל: איילון מוטורס, זכיינית פורד ולינקולן לייבוא מקביל. אלא שבינתיים כבישי ישראל לא ממש מוצפים במכוניות פורד בייבוא מקביל ויבואנית פורד לא ממש מרגישה את נוכחותה של איילון מוטורס.

 

 

טויוטה ונזה טויוטה ונזה

 

אלא שבמקרה של יבוא מקביל של "אלבר", מדובר בסיפור שונה לחלוטין שמהווה איום ממשי על יבואני הרכב.

 

ראשית, נושא ההפצה: עמק איילון מחזיקה כיום בסוכנות מכירה אחת בלבד, שנמצאת בהרצליה פיתוח. לעומת זאת, אלבר היא חברה המחזיקה במערך הפצה ישראלי נרחב הכולל עשרות סוכנויות ברחבי הארץ, גם במקומות שאליהם יבואני הרכב הוותיקים מעולם לא הגיעו, כגון עיירות פיתוח ויישובים קטנים בצפון.

 

יתרה מכך, בל נשכח שאלבר היא חברת ליסינג והשכרה. בשבועות האחרונים כבר החלה החברה להציע בחדרי חדרים את מרכולתה בייבוא מקביל ללקוחותיה.

 

מעבר לכך, אלבר גם מחזיקה כבר במערך הכנה והפצה של רכב חדש: החברה עצמה היא יבואנית אופנועים גדולה המייבאת את קטנועי דיאלים וגם את אופנועי הארלי דייוידסון. רק בשבוע שעבר חנכה החברה מרכז לוגיסטי ענק באזור מעויין שורק. בשונה מעמק איילון, לאלבר יש גם מערך שיווק ענקי ומשומן הכולל פעילות פרסומית נרחבת גם במישור הדיגיטלי.

 

כאשר בוחנים לעומק את היצע הדגמים הפוטנציאלי של אלבר מגלים שמדובר בנוסחה מעניינת: הדגמים שיגיעו לישראל הם דגמים שאינם משווקים כיום בארץ באופן סדיר על ידי היבואניות הוותיקות. מדובר בנוסחה נוחה למדי: כך אלבר בפועל אינה דורכת על אצבעות היבואנים הוותיקים ויותר מכך: כך החברה גם לא מהווה איום למלאי הקיים שלה, המבוסס על רכבים משפחתיים ורכבים קטנים של יבואני הרכב הוותיקים.

 

המחירים ירדו?

 

למי שאינו מבין את המשמעות, הנה השורה התחתונה: מחירי המכוניות אינם עומדים לרדת. מדובר במכוניות מדגמים שעד כה לא היו זמינים בישראל –כאלה שכלל אינם מתחרים בדגמים הקיימים של יבואני הרכב הוותיקים. מטבע הדברים, טעמו של הצרכן האמריקאי חובב המיניוואנים הענקיים ורכבי השטח המגודלים שונה מטעמו של הצרכן הישראלי, אך עם זאת מדובר גם בדגמים פוטנציאליים שכן יכולים לדבר על ליבו של הצרכן בישראל, החל בגרסאות היברידיות של טויוטה קאמרי וכלה בגרסאותיה האמריקאיות של הונדה אקורד ההיברידית, שלא לדבר על מיני-וואנים גדולים כדוגמת טויוטה סיינה והונדה אודיסי שנהנות כיום מפופולאריות גבוהה בשוק הייבוא האישי, במיוחד בקרב משפחות מרובות ילדים. יצוין שהמצב המדובר בעייתי מאוד מבחינת יבואניות הרכב הוותיקות של הונדה וטויוטה מכיוון שאלה ניסו בשנים האחרונות מספר רב של פעמים לייבא את הדגמים בעלי התקינה האמריקאית, אך ללא הצלחה. הסיבה העיקרית לכך היא שבעוד ש"אלבר" פועלת מול דילרים של היצרן, יבואני הרכב הוותיקים כפופים למערך שונה לחלוטין של כללים ותקנות הנובעים מפעילות מול יצרן הרכב, שתומך במערך אינטרסים שונה לחלוטין מזה של היבואניות, שמונע על ידי שיקולים של ביקושים בשווקים המוכנים לשלם יותר עבור מוצריו.

 

טויוטה סיינה. פופולארית בקרב משפחות מרובות ילדים טויוטה סיינה. פופולארית בקרב משפחות מרובות ילדים

 

כאן נשאלת שאלה נוספת שעדיין אינה פתורה: כיצד יבואני הרכב ה"נפגעים" יגיבו לתרחיש כזה? מטבע הדברים, אין כאן תחרות ישירה מולם ולכן קשה לומר כאן שמכירותיה של הקורולה, או מכירותיה של הג'אז ייפגעו באופן ניכר, אך עם זאת, קורולות וג'אז משווקות גם בארצות הברית וכעת יש בידיה של אלבר כלי מיקוח מהותי ביותר מול יבואני הרכב. במקרה של יוניון מוטורס, סביר להניח שמערכת היחסים בין היבואנית, שמייבאת את הקורולה הפופולארית ובין אלבר, שנחשבת כיום לקניינית ענקית של רכבים חדשים מיבואני הרכב יווצר משבר כלשהוא. ייתכן שהיבואנית תקטין את גובה ההנחות שהיא תעניק לאלבר, ייתכן שמבנה האשראי ישתנה.

 

כיצד תגיב יבואנית הונדה לייבוא המקביל?

 

המקרה המעניין יותר הוא זה של חברת מאיר, יבואנית הונדה שהיא גם זכיינית של אחת מחברות הליסינג וההשכרה הגדולות בישראל - הרץ. יתרה מכך, החברה היא גם מפעילת רשת אוטו סנטר הנחשבת לאחת מרשתות סחר הרכב הגדולות בישראל. הרץ פעילה כיום בנישה מאוד ספציפית בשוק הרכב הישראלי: החברה נמנעת מלהסתער על כל מכרז ליסינג והשכרה ולעתים מחירי הליסינג שלה והיצע הדגמים שלה, שמבוסס בין היתר על דגמי הונדה ווולבו, אשר מעט יקרים יותר ממחירי הליסינג של מתחרותיה, לכן מאגר הלקוחות שלה נחשב יותר "מוקפד" מזה של חברות ליסינג אחרות. עם זאת, לאור החדירה לטריטוריה של חברת מאיר בכל הנוגע לייבוא רכבי הונדה, עלולה החברה לנסות ולהילחם באלבר בשוק הליסינג כדי להעביר מסר ברור בנושא יבוא רכבי הונדה.

 

מעבר לתגובה הפוטנציאלית של יבואניות טויוטה והונדה, חדירתה של אלבר עלולה לגרום אפקט נוסף בשוק הרכב הישראלי: רוב חברות הליסינג מנהלות כיום מלחמת קיום, שמבוססת מעבר לעיסוק בענף הליסינג גם על סחר ברכב ומכירת מכוניות חדשות "אפס קילומטרים". אלבר היא חברה בורסאית והתוצאות הכספיות של מכירת הרכבים בייבוא המקביל יהיו שקופות במהרה. במידה וידובר בפעילות עסקית משתלמת, אנו מוכנים להמר שגם חברות ליסינג אחרות שאינן תלויות ישירות ביבואני הרכב מבחינת מבנה הבעלות ינסו לבצע יבוא מקביל. בכל מקרה, למרות שיבואני הרכב ינסו לשמור על פרצוף פוקר, אפשר בהחלט לומר שזמן קצר לפני פסח 2014 ענף הרכב הישראלי רשם את תחילתו של מהפך.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x