שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

משרד התחבורה עושה סדר בנזקי התאונות - ומשאיר את כל הקצוות פתוחים

תקנה חדשה קובעת שברשיון הרכב של מכונית שעברה תאונה משמעותית תירשם הערת "נזק בטיחותי". השאלה היא מהו אותו נזק, האם יימצאו דרכים לעקוף את ההנחיה ומי ירוויח ומי יפסיד מכך

תומר הדר 08:2101.03.14

בתחילת השבוע אושרה בוועדת הכלכלה אחת התקנות החשובות ביותר לשוק הרכב המשומש בישראל: תקנה הקובעת שברשיון הרכב של מכונית שעברה תאונה עם נזקים בטיחותיים תירשם הערת "נזק בטיחותי".  

התקנה עשוה לכאורה סדר בשוק פרוע למדי, שבמשך שנים רבות סבל מחוסר הבנה של צרכנים ומאינספור גורמים אופורטוניסטיים שמיהרו לנצל את העובדה שהצרכן הממצוע באמת יודע מה באמת קרה למכונית המשומשת שקנה.

 

התקנה החדשה תיכנס לתוקף באוגוסט. הערת "נזק בטיחותי" ברשיון רכב עלולה לגרום לבעליו נזק כספי משעותי. מכונית שברשיונה מופיעה הערה כזו היא מכונית שאינה ניתנת כמעט למכירה בשוק המשומשות, אלא במחיר נמוך מאד.

 

כל רכב יכול להיפגע

 

מהו נזק בטיחותי מהותי? לא מדובר במכוניות שהפגיעה בהן ניראת לעין. מדובר בנזק שיכול לקרות גם למכוניתכם בתאונה אקראית: מדובר ב"נזק שיגרום לעיוות, הסתה, סדק או שבר מהותיים באחד מעמודי המרכב או במסגרת גג המרכב וכן באחת מקורות השלדה הקדמית או האחורית". בנוסף מתיחסת התקנה גם למצב בו נגרם עיוות או שינוי במבנה הגאומטרי של רצפת המרכב, למעט נזק לחלקים הניתנים לפירוק והרכבה באמצעות ברגים ולא על ידי ריתוך". כלומר, כל מצב של תאונה שגרמה לנזק מהותי לשלדה, לקורות הצד, לגג ולרצפה ירשם ברשיון הרכב.

 

קל מאד לגרום לנזק כזה למכונית מודרנית. כיום רוב המכוניות מצוידות בשלדה אחודה, שהיא מבנה שלדה היקפי שאליו מורכבים חלקי הרכב. בעבר חלקי הרכב הורכבו על שני מוטות מתכת ארוכים ומאסיביים, כמו של חלק ניכר מרכבי השטח.

 

שוטר בודק רשיון רכב (ארכיון) שוטר בודק רשיון רכב (ארכיון) צילום: אלעד גרשגורן

 

השלדות המודרניות נחשבות פגיעות למדי ולרוב מגיעות עד קצוות הרכב בקלות. פירוש הדבר הוא שבחלק ניכר מתאונות הדרכים הנגרמות מפגיעה מאחור נגרם נזק לשלדה. מעבר לכך, גם עמודי הצד של הרכב (עליהם מורכבים צירי הדלתות) הם פגיעים מאד. למעשה, ברוב התאונות הצד שנגרמות למכוניות נוסעים, שפוגעות במדויק בין הדלת הקדמית לדלת האחורית, בהן העוצמה דוחפת את הדלתות כלפי פנים, ייגרם נזק כלשהו לעמודים שעליהם מותקנות הדלתות - ולנזק כזה יש פוטנציאל להירשם ברשיון הרכב.

 

שלדה של גולף שלדה של גולף

 

מהו "נזק מהותי"? גם במשרד התחבורה לא יודעים

 

אם בחלק ניכר מהתאונות נגרם נזק לשלדת הרכב, מהו אותו "נזק מהותי" שיופיע ברשיון הרכב? מתברר שאין תשובה.

 

התקנות אינן כוללות את ההגדרה למהו "נזק מהותי". גם לא ברור מי יקבע את חומרת הנזק שנגרם לרכב, האם השמאי שפועל מטעם חברת הביטוח או מנהל המוסך בו הרכב מתוקן.

 

לחברות הביטוח יש הרבה מה להפסיד מהחוק החדש: כיום, כאשר מכונית עוברת תאונה חמורה חברת הביטוח היא זו שקובעת אם הרכב יתוקן או יימכר לסוחרי רכב וחלפים, בהתאם לחומרת הנזק. בחלק מן המקרים סוחרי הרכב והחלפים מפרקים את המכונית ומוכרים את החלקים, אך בחלק מן המקרים המכונית משוקמת ונמכרת כמשומשת.

 

עם כל הכבוד הראוי, לא ניתן לסמוך תמיד על סוחרי הרכב שיטיבו עם הצרכן ויחשפו בפניו את ההיסטוריה התאונתית של המכונית. ברוב המקרים מכוניות רבות שעוברות תאונה אכן משוקמות ונמכרות לצרכנים עם "סיפור כיסוי" שבסופו של דבר מותיר את הצרכן התמים עם מכונית מבלי שידע מה עבר עליה.

 

התקנה החדשה אמנם תאפשר לרוכש הפוטנציאלי לדעת אם המכונית ניזוקה קשה וזכתה להערה ברשיון הרכב. אך מה עם כל יתר המכוניות שעברו "סתם" תאונות שפגעו בשלדת הרכב?

 

תאונה לליסינג

 

כאן עולה השאלה מה יעשו חברות הליסינג במכוניות שעברו תאונה? כיום רוב חברות הליסינג אינן מבטחות את מכוניותיהן בביטוחים מקיפים.

 

בנוסף, חברות הליסינג מבססות את פרנסתן על יכולתן למכור את המכוניות המשומשות בסוף ביצוע מחזור תקופת הליסינג. הן אינן מפרסמות כמה תאונות עוברות מכוניותיהן, אך ניתן לשער שכמו כל המכוניות בישראל, גם אלה של חברות הליסינג עוברות תאונות. בנוסף, מכיוון שהנסועה (הקילומטראז') של מכוניות הליסינג כמעט כפולה מזו של מכוניות רגילות, סביר להניח ששיעור החשיפה שלהן לתאונות דרכים גבוה יותר.

 

משרד הרישוי (ארכיון) משרד הרישוי (ארכיון) צילום: אפי שריר

 

כיום לחברות הליסינג יש מנגנונים משוכללים מאוד למכירת מכוניות שעברו תאונות דרכים: המכוניות הללו נמכרות בצפון הארץ, הרחק ממגרשי המכירות הנוצצים של חברות הליסינג בפי גלילות ובראשון לציון וגם על ידי סוחרים שיודעים לעשות זאת היטב.

 

כעת יידרשו חברות הליסינג לארגון מחדש של המנגנון הזה: ראשית, הן יצטרכו להוזיל את המכוניות ההרוסות שימכרו לסוחרים, משום שהללו יתקשו להיפטר ממכוניות עם הערת "נזק בטיחותי". פירוש הדבר הוא כמובן פחות רווחיות לחברות הליסינג, ומהלך כזה עשוי להשפיע על הצרכן.

 

ובעניין ההתמודדות של חברות הליסינג עם ה"הנזק המהותי", סביר להניח שאם רכב של חברת ליסינג יעבור תאונה, השמאי שיעריך אותו יהיה שמאי מטעמה. האם השמאי יקבע שמדובר במכונית שעברה תאונה חמורה הדורשת רישום של ההערה? יש מקום לפקפק בכך. מעבר לכך, למהלך כזה יש השפעה על שורה ארוכה של גורמים העוסקים בסחר ברכב. למרות שבשנים האחרונות הענף עבר תהליך של מיסוד, עדיין קיימים בו אינספור גורמים קטנים שעוסקים בסחר בשאריות של הגופים הגדולים. לדוגמה, כאשר חברת ליסינג גדולה מעוניינת להיפטר מרכב שעבר תאונה בשלדה היא מוכרת אותו לסוחר. כדי להמתיק את הגלולה חברת הליסינג מוכרת לסוחר גם כמה מכוניות "כשרות" במחיר טוב. כעת הסוחר כבר לא יכול להיפטר מן הרכב הפגוע בקלות.

 

ברוכים הבאים לתעשיית הקומבינות

 

לסיכום, מדובר בתקנה שמותירה שאלות לא פתורות: האם תאונת קצה שלדה, אירוע שבקלות יכול להבריח כל קונה מרכישת מכונית משומשת, היא "נזק מהותי"? האם מילוי חומר פחחות בקורת הרוחב של רכב או מתיחה של קורות הצד הוא "נזק מהותי"?

 

תשובות לא מצאנו. מה שבטוח, הראש היהודי כבר ימציא לנו פטנטים כיצד להתחמק מרוע הגזירה. כבר נתקלנו במקרים בהם הערות ברשיון רכב אודות בעלות חברת השכרה נעלמו מן הרשיון כבמטה קסם, מכוניות פגומות ופגועות עברו מבחני רישוי בקלות מרשימה ומכוניות פאר גנובות הסתננו ארצה כמכוניות כשרות. ראה הוזהרתם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x