$
ועידת הקיימות לעסקים
ועידת הקיימות לעסקים גג כתבה

ועידת הקיימות

"בתוך ארבע שנים - ישראל עקפה את ארה"ב ואירופה במחזור בקבוקי פלסטיק"

נחמה רונן, יו"ר תאגיד המחזור אל"ה: "הצלחנו להראות שבלי חקיקה ואכיפה הציבור הישראלי באופן וולנטרי ממחזר יותר מ-50%". מוטי קרן, מנכ"ל מגה, התייחס לפיילוט ההפחתה של שקיות ניילון: "המחוקק חייב לעזור בנושא של שינוי צרכני"

הדס שפר 13:4827.11.13

תוך ארבע שנים ישראל עקפה את ארה"ב ואירופה במיחזור בקבוקי פלסטיק, כך לפי יו"ר מיחזור אל"ה, נחמה רונן, במסגרת פאנל "צרכנות מקיימת: שינויים בהרגלי הצריכה", שהנחה עורך מדור הפרסום והשיווק עמיר קורץ, בוועידת קיימות לעסקים של "כלכליסט". 

 

הדיון בנושא נפתח בשאלה האם הלקוח הישראלי יהיה מוכן לשלם יותר עבור מוצרים של חברות שמיישמות את עקרונות הקיימות. סקר נילסן שפורסם בעבר דיבר על כך ש-40% מהישראלים יהיו מוכנים לשלם יותר. "בין מה שהצרכן אומר ומה שהוא עושה יש הבדל", ניסה מוטי קרן, מנכ"ל מגה, לצנן את ההתלהבות, "לא רואים את זה בישראל, אבל זה עדיין לא אומר שזה לא נכון. הלקוח לא מוכן לתת פרמיה למוצר שמקיים".

 

נחמה רונן במסגרת הפאנל נחמה רונן במסגרת הפאנל צילום: ענר גרין

 

מנגד ציינה ענת גבריאל, יו"ר ומנכ"לית יוניליוור ישראל, "אנחנו מאמינים שסף הכניסה לעולם העסקים משתנה. רף הציפיות של הצרכן הולך וגדל. בסופו של יום אולי לא יסכימו לשלם פרמיה אבל אני מאמינה שהצרכנים לא יהיו מוכנים בכלל לרכוש מוצרים מחברות שלא מקיימות אחריות תאגידית. מה גם שיש פוטנציאל עסקי חיובי לקיימות זה מביא ערך מוסף לעסק שלנו. בנוסף, תמיד יהיו אנשים שיוהו מוכנים לשלם פרמיה".

 

וכשמדברים על קיימות מדברים גם על קיימות במגזר הקמעונאי. "כשאני מסתכל על מה אנחנו יכולים לתרום לחברה תחרותית כמו שלנו, כל החברות הגדולות בעולם מייצרות במזרח. לצערי לא נצליח לשנות את העולם מהבחינה הזו לא נוכל להתחרות בזארה ו-H&M שמייצרים שם כי פה העלות היא פי שלוש", אמר הראל ויזל, מנכ"ל פוקס. "האם כשאני אפעיל מתפרה של 50 איש בישראל זה מה שישנה? אני חושב שמה שמשנה זה שאני מעסיק 4,000 משפחות בתחום תחרותי. בעקבות הייצור בבנגלדש אנחנו יכולים להחזיק 300 ילדים אתיופים בעיר לוד מבוקר עד ערב עם מורים פרטיים, אנחנו משלמים את 12-13 מיליון שקל ישירות.

 

משתתפי הפאנל: מימין המנחה מימין עמיר קורץ עם ענת גבריאל, מוטי קרן ונחמה רונן משתתפי הפאנל: מימין המנחה מימין עמיר קורץ עם ענת גבריאל, מוטי קרן ונחמה רונן צילום: ענר גרין

 

ויזל נשאל האם יש לו יכולת לפקח על תנאי ההעסקה של העובדים שמייצרים את מוצריו במדינות עולם השלישי? והשיב כי "אנחנו נציגים של וולט דיסני בישראל כבר עשר שנים, אנחנו לא יכולים לייצר באף מפעל שוולט דיסני לא בדק את המפעל לפני – אני מעריך שדיסני מאפשר לנו לייצר במפעלים שבארץ אולי לא היו נותנים לנו לאשר אותו".

 

מנגד ציינה גבריאל כי כשמסתכלים על נושא של קיימות מסתכלים על כל שרשרת הייצור. "זו מחוייבות שלנו להסתכל גם על תנאי העסקה של העובדים. אם ניקח לדוגמה את התה ליפטון אנחנו מסתכלים על תנאי המלקטים שאוספים את העלים של התה, זה חלק מהיכולת והמחוייבות שלנו כחברה. צריך להסתכל גם על הספקים שלנו והם צריכים לעמוד בסטנדרטיים מאוד בסיסיים. אנחנו כן בודקים ואם נגלה שתנאי ההעסקה לא נאותים אנחנו לא נקנה מהם".

 

רמי רונן, מנכ"ל שטראוס מים דיבר על המעבר לברי מים כמשהו שחוסך את השימוש בבקבוקי פלסטיק מזהמים. "לנו יש את הפריבילגיה להיות בחברה שמתעסקת בעולם של קיימות", הוא אומר. "הלקוחות שלנו לא באו רק משיקולי איכות הסביבה אבל אנחנו נמצאים בחצי מיליון בתים. חוסך למ"י 250 מיליון בקבוקי פלסטיק בשנה. אנחנו גאים להיות חלק מהמהפיכה הזו. עם הזמן יותר ויותר לקוחות מצטרפים לא רק משיקולי מנוחות אלא גם בגלל איכות הסביבה. המהפיכה הזאת מתחברת לתפיסה של ה-WINWIN שבו כולם מרוויחים: הצרכן מרוויח, אנחנו בונים עסק טוב והסביבה מרוויחה".

 

ואם כבר מדברים על בקבוקי הפלסטיק הציגה נחמה רונן יו"ר תאגיד המיחזור אל"ה נתונים מעודדים לפיהם מדינת ישראל תוך ארבע שנים עברה במיחזור את ארה"ב ואירופה. "אני רוצה לספר שלא רק שעברנו את ארה"ב במיחזור בקבוקי פלסטיק גם עברנו את אירופה", היא אמרה, "אם באירופה ממחזרים 52%, בישראל האחוז מגיע ל- 56%, זה הישג שלנו, וזה קורה בגלל שהצלחנו לשנות את ההתנהגות של הישראלי המצוי. הצלחנו להגיד לילד בגנון מיחזורית. זה לא החור באוזון, גזי החממה הצלחנו להביא את הציבור למעשה הטוב הבסיסי. השינוי בא בעיקר מחינוך והסברה ולא מתקציבים מאוד גדולים".

 

לשאלה על הביקורת נגד חברות המשקאות שמחזיקה בתאגיד המיחזור שבראשו היא עומדת על עצם הפקת הבקבוקים בגדלים קטנים והמעבר לייצור של 1.5 ליטר במקום 2 ליטר השיבה רונן כי "הצלחנו להראות שבלי חקיקה ואכיפה הציבור הישראלי באופן וולנטרי ממחזר יותר מ-50%. לגבי יצרני המשקאות יש ביקורת רבה אבל יום אחד ירד האסימון אצלם. רוני קוברובסקי אמר פעם 'ישבתי עם הנכדה שלי ואני לא רוצה שהיא תבוא ותגיד סבא למה אתה עושה מוצרים מזהמים'. וזה נכון יהיה גם לחוק האריזות. בבקבוקים אנחנו בפחות מעשר שנים עברנו את אירופה וארה"ב חכו עוד 10 שנים ותראו את המחזור בשקיות".

 

מוטי קרן, מנכ"ל מגה דיבר על פיילוט ההפחתה של שקיות ניילון וציין כי בניגוד לבקבוקים לא ניתן לעשות זאת בלי התערבות המחוקק. "המחוקק חייב לעזור בנושא של שינוי צרכני, זה מתחיל בחינוך וזה שילוב של כל הגורמים. בסופו של דבר הכל יקום וייפול על הלקוח. מה שעובד זה לקוח שאיכפת לו ועשה מהלך ומחוקק שצריך להיות חלק מזה. עמיר פרץ מנסה להוביל מהלך כזה לשקיות רב פעמיות. דבר אחד לא יעבוד. לקוח ישראלי לא יביא את השקית מהבית ועם זה צריך לעשות משהו".

 

בסוף הכנס הסכימו קרן ממגה ורונן משטאוס מים לקדם ביחד פרוייקט מיחזור מסנני מים ממכשירי תמי 4 שהלקוחות יוציאו ויביאו לסניפי מגה. "מפה אני קורא למגה לעשות את הפרוייקט ביחד", אמר רונן משטראוס.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x