$
דעות

תחבורה בת קיימא: חשבתם על אופניים?

תחבורה העונה על צורכי העובדים והמערכת אך מצמצמת את המפגעים הסביבתיים לא מסובכת להשגה ומועילה לאיכות הסביבה

עברי ורבין 16:3010.11.13

נפילתה של חברת בטר פלייס לפני חודשים ספורים העלתה שוב לדיון את סוגיית התחבורה בת הקיימא. ואמנם בישראל של 2013, כאשר מחיר הדלק מתקרב ל-8 שקלים לליטר, יותר ויותר חברות מבינות, גם אם דרך סעיף ההוצאות הכספיות, את חשיבותה של תחבורה בת קיימא.

 

כלי הרכב בישראל אחראים לכ-95% מסך פליטות הפחמן החד חמצני ולכ-28% מתחמוצות החנקן הנפלטות כתוצאה משריפת דלקים (נתוני המשרד להגנת הסביבה). שיפורים טכנולוגיים שנעשו בכלי הרכב לאורך השנים הביאו אמנם למגמת ירידה בכמות הפליטות לרכב, אך העלייה המתמשכת במספר כלי הרכב הפרטיים גורמת להמשך פליטות בכמויות אדירות. מעבר לפליטות גזי חממה ומזהמי אוויר, בניית כבישים נוגסת בשטחים הפתוחים ופוגעת במרקמים אקולוגיים. נתונים מדאיגים אלה, בצירוף העלייה המתמשכת במחירי הדלק, גורמים לחברות רבות לחפש פתרונות כגון תחבורה ירוקה.

 

אז מהי בעצם תחבורה בת קיימא?

 

תחבורה בת קיימא היא תחבורה העונה על צורכי השימוש האישיים והארגוניים, תוך צמצום המפגעים הסביבתיים למינימום האפשרי. תחבורה בת קיימא שואפת למזער את הנזק הסביבתי הנגרם בשל הצורך בניוד ממקום למקום. בין עקרונותיה ניתן למצוא עידוד הליכה ברגל, רכיבה על אופניים ושימוש בתחבורה ציבורית או משותפת על פני נסיעה של אנשים בודדים ברכבים פרטיים.

 

המודעות ליתרונותיה של תחבורה בת קיימא הולכת וגוברת. הקשר שבין זיהום האוויר לפליטות מכלי רכב הוכח מעל לכל ספק, וגם למי שטרם קראו מאמר או נתונים רשמיים בנושא ברור כי העשן הסמיך המיתמר מאגזוזי המכוניות אינו מוסיף לבריאות. בנוסף לכך, ריבוי המכוניות גורר אחריו הקצאת שטחים הולכים וגדלים לנסיעה (סלילת כבישים) ולחנייה. שטחים אלה באים על חשבון מרחב ההליכה של הולכי הרגל, ושטחים פתוחים טבעיים.

 

בנוסף ליתרונות הסביבתיים של מדיניות של תחבורה בת קיימא, המעבר לדפוסי חשיבה והתנהלות בני קיימא בתחבורה תורם להעלאת קרנו של הארגון בקרב העובדים ויתר מחזיקי העניין. יתרון בולט נוסף הוא החיסכון הכספי הנובע מצמצום ההוצאות על נסיעות העובדים, והעלאת המודעות תוך פעילות משותפת, אשר מכניסה ממד של חשיבה סביבתית לחיי היומיום של העובדים.

 

בשנת 2010 היו בישראל 2,566,200 כלי רכב מנועיים, מתוכם 2,053,200 כלי רכב פרטיים – עלייה של כ-40% משנת 2000 (נתוני הלמ"ס). בסוף שנת 2008 עמדה רמת המינוע בישראל על 324 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. אנשים רבים נסמכים על כלי הרכב הפרטיים כמענה יומיומי ועיקרי לצורכי ניוד למקום העבודה (יוממות), מרכזי הסחר, התרבות והבילוי. ריחוק ממקום היעד והיעדר תחבורה ציבורית נוחה ויעילה, בשילוב תמרוץ הציבור לשימוש ברכבים פרטיים על ידי מקומות העבודה, מעודדים את מרבית האנשים שידם משגת לשימוש נרחב, עד כדי תלות, בכלי הרכב הפרטיים.

 

עירוב שימושים בערים (תכנון עירוני שבו מרכזי עסקים, סחר, תרבות ומגורים קרובים זה לזה, ר' ערך בנייה ירוקה) ועידוד נסיעה באופניים הם דוגמאות לדרכים יעילות ומוכחות לצמצום השימוש בכלי רכב פרטי, אם כי לא תמיד בנות השגה בטווח הקרוב. עם זאת, שינויי דפוסי השימוש בכלי רכב פרטי במקום העבודה ומעבר למדיניות תחבורה בת קיימא, נתגלו כרבי השפעה וכקלים יחסית לביצוע.

 

3 צעדים ראשונים להתנעת ולהטמעת מדיניות תחבורה בת קיימא בארגון:

 

  • סקר הרגלים ושימושים. לפני שיוצאים לדרך, כדי לבנות תוכנית העונה לצורכי החברה ומסוגלת ליצור שינוי אמיתי, חשוב לערוך סקר לגבי ההרגלים התחבורתיים, הצרכים והמצב התחבורתי הקיים בחברה.

 

  • רתימת העובדים: ע"י תחרות, הדרכה ותקשור.

 

  • הטמעת נהלים בחברה, בחינה ותיקוף של נהלי רכש ,חנייה, car pool ,מקלחות ומתקנים לאופניים וכו'.

 

 

הכותב הוא מנכ"ל goodvision יועצים לאחריות תאגידית. המאמר מבוסס על פרק תחבורה ירוקה בספר אחריות תאגידית בהוצאת מטר

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x