• תפריט
רכב

דו"ח: ירידה בנסיעות בגלל מחירי הדלק ב-2012, אבל בליסינג נסעו יותר

עפ"י נתוני רשות המסים, אשתקד 5% מכלל הרכבים החדשים שנמכרו בישראל נמכרו מחברות ליסינג ללקוחות פרטיים; בשוק הרכב המשומש שולטות יונדאי, מאזדה ופורד שולטות

תומר הדר 11:2508.10.13

זמן קצר בלבד לאחר פרסום דו"ח הממונה על ההגבלים העסקיים שמסכם מגמות בענף הרכב, ויום אחד לפני הדיון בנושא חוק רישוי רכב פרסמה רשות המסים את הדו"ח השנתי המסכם את המגנות השונות שאיפיינו את ענף הרכב ב-2012. 

 

עפ"י הדו"ח, 2012 אופיינה בירידה של כ-13% במספר המכוניות שיובאו לישראל לעומת 2011, מה שהביא לירידה של 12.4% בתקבולי מס הקניה. בנוסף, בגלל מחירי הדלק בעלי רכב פרטיים העדיפו לנסוע פחות, לעומת זאת מחזיקי רכבי ליסינג דווקא נסעו יותר.

 

בנוסף, חברות הליסינג הפכו לערוץ שיווק רכב חדש, לצד המכירה ה"רגילה" של כלי רכב חדשים בסוכנויות ללקוחות פרטיים, במסגרתו נמכרו מכוניות רבות מיד ראשונה, עם אפס קילומטרים.

 

עוד מדגישים אנשי רשות המסים כי אשתקד התחזקה  מגמת המעבר לרכבים נקיים יותר הודות למתווה המיסוי הירוק שנכנס לתוקף עוד בשלהי שנת 2009. כזכור, השלב השני של מתווה המיסוי הירוק, במסגרתו הוחמרו הקריטריונים לקבלת הטבות מס לרכבים רק באוגוסט השנה. בנוסף מודגשת בדוח גם מגמת שחיקה במחיריהן של המכוניות המשומשות.

 

הכנסות המדינה מייבוא רכב הסתכמו אשתקד ב-7.44 מיליארד שקל, לעומת 8.3 מיליארד שקל בשנת 2011. חלק ניכר מן הירידה בהכנסות נובע מרכישת רכבים נקיים יותר. כך, בשנת 2012 רוב המכוניות החדשות שנמכרו בישראל – 28.9% מסך המכירות היו מכוניות שדרגת הזיהום שלהן היתה 4 מתוך 14. שיעור הזיכוי במס קניה שניתן לרכבים אלה עמד בממוצע על 12,806 שקל. בעוד שבשנת 2009 היה הציון הירוק (הציון שמשמש לצורך חישוב זיכוי המס) הממוצע לרכב 195 נקודות, בשנת 2010 הוא ירד ל-184 נקודות ואילו בשלהי 2012 עמד הציון הירוק הממוצע על 164 נקודות.

 

"הציבור מימן את חברות הליסינג"

 

ציי הרכב הגדולים (בעיקר חברות הליסינג) עברו ב-2012 מהפך והחלו למכור גם מכוניות חדשות, בגלל צמצום נתח השוק של חברות הליסינג. ברשות המסים מבקרים את את התנהלותן של חברות הליסינג הגדולות ומדגישים כי בעבר "הגדלת משקלם של ציי הרכב ברכישות רכב חדש הביאה ליצירת עיוותים בשוק הרכב ובכלל זה יצירת מצב בו לכל דגם היו קיימים שני מחירים - המחיר הרשמי לצרכן הפרטי והמחיר לציי רכב שהוא נמוך משמעותית מן המחירון הרשמי. כתוצאה מכך הציבור מימן את סבסוד המס למחזיקי רכב צמוד ורכש רכבים במחירים גבוהים, כדי לאפשר הנחות לציי הרכב".

כיום, טוענים ברשות המסים, ישנה מגמה של התכנסות השוק "למבנה שפוי" בו קיימת ירידה הדרגתית במבנה הרכישות של ציי הרכב, בין היתר הודות לעובדה שכיום חברות הליסינג מהוות בעצמן ערוץ שיווקי למכירת רכב חדש.

 

לפי הנתונים, אשתקד 5% מכלל הרכבים החדשים שנמכרו בישראל נמכרו מחברות ליסינג ללקוחות פרטיים. ברשות צופים שעם כניסת החקיקה הקובעת כי חברות הליסינג יוכלו למכור מכוניות חדשות "יד אפס" תגבר התופעה.

 

פקקים בנתיבי איילון (ארכיון) פקקים בנתיבי איילון (ארכיון) צילום: יריב כץ

 

יצוין שבניגוד לתחזית זו החקיקה נכנסה לתוקף עוד במהלך המחצית הראשונה של 2013 אך בחברות הליסינג החליטו שלא להתחרות ישירות ביבואני הרכב. מעבר למכירת רכב חדש, כוחן של חברות הליסינג בשוק נמצא במגמת ירידה מתמדת, אך ב-2012 המגמה נבלמה עקב תחרות עזה בין חברות הליסינג עצמן שהוזילו באופן ניכר את העסקאות. בסך הכול, על פי הנתונים, בשנת 2009, מתוך כ-2.4 מיליון מכוניות בכבישי ישראל, 9% היו רכבי ליסינג, ב-2010 מתוך כ-2.5 מיליון מכוניות 12.7% היו רכבי ליסינג, ב-2011 מתוך כ-2.6 מיליון מכוניות, 7.9% היו רכבי ליסינג ובשנת 2012 מתוך כ-2.68 מיליון מכוניות, 8.3% היו רכבי ליסינג.

 

שוק הרכב המשומש: יונדאי, מאזדה ופורד שולטות

 

רשות המסים בדקה את שוק הרכבים הנמכרים מיד ראשונה. חלק ניכר מהרכבים הנמכרים בישראל בעסקאות יד שנייה – 83% - נמכרים מחברות הליסינג ומציי הרכב. עוד מדגיש הדו"ח כי חלק ניכר מהרכבים שמכרו חברות הליסינג ב-2012 בשוק המשומשות היו רכבים חדישים שגילם פחות משנה.

 

הרכבים הפופולאריים ביותר בחברות הליסינג היו בין היתר יונדאי, מאזדה, פורד וניסאן. עוד נתון מפתיע מתיחס לשוק הרכב החדש "יד ראשונה אפס קילומטר" וקובע כי ישנם דגמים כגון מאזדה 3, קיה פורטה, ניסאן מייקרה ויונדאי I20 שכחדשים כמעט ואינם נמכרים ללקוחות פרטיים, אך דווקא בחברות הליסינג קיימת מכירה ערה שלהם ללקוחות פרטיים כרכבי "יד ראשונה אפס קילומטר". עוד מודגש בדו"ח כי מחירי הרכב המשומש נשחקו בשנים האחרונות באופן ניכר, הודות להצגתם של דגמים חדשים וזולים, כגון סוזוקי אלטו, שהיוו תחרות למכוניות המשומשות.

 

רמת ההכנסה: רק עשירים קנו מכוניות

 

נתוני רשות המיסים חושפים כי בשנת 2012 רק בעלי הכנסה גבוהה מן הממוצע בנשק יכלו לרכוש מכונית חדשה. לפי הדוח הכנסתו הממוצעת החודשית של רוכש רכב חדש בישראל היתה 17,334 שקל. לעומת זאת מי שרכש רכב משומש בן עד 3 שנים השתכר בממוצע 13,163 שקל ואילו מי שרכש רכב משומש בן 6-3 שנים השתכר 10,479 שקל בחודש. בולטים מייבאי רכבים בייבוא אישי שהכנסתם הממוצעת היא 26 אלף שקל.

 

יבוא אישי: ההיקף יורד, טויוטה מובילה

 

כמדי שנה מנתח הדו"ח גם מגמות שונות ביבוא האישי. השנה מדובר בשנת שפל הממשיכה מגמת ירידה שנמשכת מאז 2009, בין היתר הודות לתחרות עזה מצד יבואני הרכב הוותיקים והחמרה של האכיפה על ידי רשות המסים.

 

ב-2012 יובאו ארצה פחות מ-1,500 רכבים בייבוא אישי לעומת כ-2,200 ב-2011 וכ-2,011  בשנת 2010. ב-2009 יובאו מעל 3,000 רכבים. הרכב הפופולארי ביותר בייבוא אישי הוא טויוטה שממנה יובאו 349 יחידות. אחריה נמצאת מרצדס עם 335 יחידות ואחריה בפער ניכר קרייזלר עם 167 יחידות ו BMW עם 162 רכבים שיובאו בייבוא אישי ב-2012.

 

ברשות המסים מתייחסים בנושא זה ישירות לחוק רישוי רכב הצפוי להגיע מחר לדיון שני בוועדת הכלכלה ומציינים ש"חוק רישוי שירותי הרכב, אשר נמצא בשלבי חקיקה מתקדמים, כולל בתוכו שורה של סעיפים שנועדו להקל על יבוא אישי ו/או לתת לגיטימציה לעיסוק מסחרי בו.

 

רשות המסים רואה בדאגה רבה את ההקלות המסתמנות, שכן, אלה עלולות להרחיב באופן משמעותי את היקפי היבוא של רכב משומש, עם כל הבעייתיות באכיפת חוקי המס ופוטנציאל נרחב לפגיעה בהכנסות המדינה ממסים.

 

נסועה: בליסינג חוגגים, בפרטיים חוסכים

 

 לפי הנתונים בגלל מחירי הדלק בעלי רכב פרטיים העדיפו לנסוע פחות. כך עמדה הנסועה הממוצעת ב-2012 לבעל רכב פרטי על 14,700 קילומטר, נתון שמשקף ירידה גדולה של 7.2% בהשוואה לנתוני 2011. לעומת זאת מחזיקי רכבי ליסינג דווקא נסעו יותר: 28,600 קילומטרים בממוצע בשנת 2012 – עליה של 2.9% לעומת נתוני 2011.

 

אוהבים לבן ומספרים מיוחדים

 

הצבע הפופולארי ביותר בישראל, לפי הדוח הוא אפור: 35% מן הרכבים שנמכרו ב-2012 היו אפורים או כסופים. במקום השני ניצב הצבע הלבן עם 27% ואילו השחור נמצא במקום השלישי עם 15%. תשעה אחוזים נוספים מן המכוניות שנמכרו ב-2012 היו רכבים כחולים. עוד נתון מעניין מתיחס למספרי רכב מיוחדים, כלומר כאלה שקל לזכור וכוללים ספרות דומות. מן הנתונים עולה כי דווקא בעלי רכבים שמשתייכים לקבוצת הרישוי החמישית, כלומר כאלה שעולים כ-200 אלף שקל אוהבים מספרי רישוי מיוחדים.

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x