$
רכב

ענף הרכב הישראלי: שנת ההבטחות שלא מומשו

בשנה החולפת שמענו שאו-טו-טו המחירים עולים, או-טו-טו המחירים יירדו, או-טו-טו ניסע כולנו במכוניות חשמליות ואו-טו-טו תוצף המדינה במכוניות זולות מייבוא אישי וייבוא מקביל. אלא שכאשר מפרקים את הפאזל לחלקים מגלים שבפועל, דבר לא השתנה

תומר הדר 18:4505.09.13

כמדי שנה, עם ישראל מוצא עצמו בחודש ספטמבר בפתחה של תקופה מיוחדת, של התחדשות וגם של חשבון נפש וכמידי שנה, מדובר גם בהזדמנות מצוינת להסתכל אחורה ולסכם את השנה שחלפה. שלא במפתיע, את השנה העברית החולפת אפשר לסכם כשנה שבה הובטחו הבטחות רבות לנהגים, אך בפועל דבר לא קרה.  

 

מדובר בשנה שאופיינה בשפע של להטוטנות פוליטית, של איומים ושל נסיונות לשכנע את צרכן הרכב הישראלי שאו-טו-טו המחירים עולים, או-טו-טו המחירים יירדו, או-טו-טו ניסע כולנו במכוניות חשמליות ואו-טו-טו תוצף המדינה במכוניות זולות מייבוא אישי וייבוא מקביל. אלא שכאשר מפרקים את הפאזל לחלקים מגלים שבפועל, דבר לא השתנה.

 

את נושא המס הירוק למדנו השנה להכיר היטב: מדובר בתוכנית ממשלתית שמטרתה העיקרית היא להחמיר את האופן שבו מחושב שיעור הזיהום אשר מוטל על רכבים חדשים. שיעור המס הוא 83% ומשיעור מס זה מנוכים סכומים שמחושבים בהתאם לרמת הזיהום שפולטת המכונית.

 

במקור היתה התוכנית אמורה להיכנס לתוקף בתחילת השנה אך התנגדות מצד משרדי ממשלה רבים שחששו לתדמיתם ושמא יתויגו כמשרדים שהביאו לעליית מחירים, גרמה לדחיה בכניסתה לתוקף לאוגוסט.

 

זיהום אוויר ממכונית (ארכיון) זיהום אוויר ממכונית (ארכיון) צילום: shutterstock

 

לפני כניסת התוכנית לתוקף היה נדמה שיבואני הרכב נערכים להסתערות לקוחות, והלקוחות אכן לא אכזבו. היבואנים התלוננו מרה על עליית מחירים צפויה ועל חוסר יכולת לספוג את ההתייקרות, אך עם בואו של יום עליות המחיר התגלתה עובדה מביכה: רוב דגמי המכוניות לא התייקרו כלל והיבואנים ספגו את הפער. חלק מן היבואנים הבטיחו עליות מחירים עתידיות, אנחנו עדיין מחכים.

 

גם יבואני רכבי הדיזל לא טמנו ידם בצלחת: במסיבות עיתונאים מתוקשרות הכריזו יבואני הדיזל שאין ביכולתם להכניס יד לכיסם ולספוג את הפערים ושהצרכן ישלם תוספת של עשרת אלפים שקלים ויותר למחיריהן של מכוניות עממיות, אך בפועל, כאשר הגיע הזמן לייקר את המכוניות, התייקרו מכוניות משפחתיות בעלות מנועי דיזל בכ-3,000 שקל בלבד.

 

מה קרה עם הייבוא המקביל?

 

יבואני הרכב רחוקים מלהיות היחידים שהבטיחו לנו גדולות ונצורות. כזכור לכולם, השנה היתה השנה שבה לראשונה החל לפעול בישראל סוכן שמייבא מכוניות בייבוא מקביל. פעילותו של הסוכן לוותה בלא מעט האשמות כלפי יבואני הרכב שמאחוריהן עמד שר התחבורה ישראל כץ, שטען בין היתר שחברת פורד העולמית חוסמת את שוק הרכב הישראלי בפני יבוא מקביל.

 

למרבה המזל, הסוגיה נפתרה והשוק פתוח לייבוא מקביל, מה שגרם לשר התחבורה להכריז בחגיגיות בעודו משתתף בחנוכת סוכנות הייבוא המקביל, שמחירי הרכבים החדשים יירדו ב-20%. לאחר מכן תיקן השר את דבריו וטען שהוצאות החזקת הרכב יירדו ב-20%. בפועל, מחירי הרכב לא ירדו אפילו בשקל למרות פעילות היבואן המקביל, שבינתיים כמעט ונעלם מתשומת הלב הציבורית.

 

אולם תצוגה של קיה (ארכיון) אולם תצוגה של קיה (ארכיון) צילום: אוראל כהן

 

אולי תבוא הבשורה מכיוון הייבוא האישי? אחרי הכול, זמן קצר אחרי ראש השנה אשתקד הודיע שר התחבורה חגיגית על פתיחת השוק לייבוא של מכוניות בתקינה אמריקאית ובחודש מרץ האחרון גם על יבוא של מכוניות בתקינה קנדית. ובכן, בפועל, לאחר שורה של מבצעי אכיפה ממוקדים של רשות המסים נגד סוכני יבוא אישי, מבצע שנמשך גם כיום, הצטמצם הייבוא האישי באופן ניכר ובכל מקרה, מדובר בייבוא המשרת בעיקר את מי שמעוניין לרכוש מכונית יוקרה.

 

חלקי חילוף, שווי השימוש לרכב צמוד

 

הבטחות דומות לגבי ירידות מחירים שמענו משר התחבורה גם בנושא חלקי החילוף לרכב ועלויות הטיפולים במוסך: השנה היא השנה הראשונה בה פעילים בישראל מוסכים מומחים של רשתות בינלאומיות: בוש, צ'קסטאר ודלפיי. אלא שסקרים שפורסמו בחודשים האחרונים מראים שלא רק שמחירי הטיפולים במוסך לא ירדו מאז כניסתן של הרשתות, הם אפילו עלו.

 

הבטחה נוספת שנשמעה בשלהי השנה שעברה נגעה לנושא שווי השימוש לרכב צמוד: על פי תוכנית של משרד האוצר היה אמור שווי השימוש לרכב צמוד להיות מוזל, ובמקביל היה אמור להתווסף לו מרכיב חדש: שימוש בדלק.

 

מוסך טיפולים לרכב (ארכיון) מוסך טיפולים לרכב (ארכיון) צילום: תומי הרפז

 

ההיגיון מאחורי השיטה קבע שמי שנוסע הרבה נדרש לשלם עבור הדלק, בניגוד למצב הנהוג כיום, בו בחברות רבות

הנסועה (קילומטרז) היא כמעט בלתי מוגבלת במונחים ישראלים. אלא שגם כאן, הבטחות לחוד ומציאות לחוד: לחצים פוליטיים חזקים הופעלו על האוצר הן מצד גורמים הקשורים לוועדי עובדים והן מצד גורמים הקשורים ישירות לחברות הליסינג והתוכנית נגנזה. ואם בגניזת תוכניות עסקינן, בל נשכח את הניסוי שיזם משרד התחבורה עצמו, לניטור של נסועה בכלי רכב על מנת להפחית בין היתר מן הגודש בכבישים, ניסוי שבוטל על ידי שר התחבורה בכבודו ובעצמו.

 

הפנסים של הבבא ברוך

 

ונסיים בסיפור משעשע על הבטחות וקיומן: ב"כלכליסט" נחשף בחודש אפריל כי הבבא ברוך ייבא ארצה מכונית שיבואה אינו חוקי. מדובר במכונית לינקולן שפנסיה אינם עומדים בדרישות החוק בישראל. המכונית קיבלה אישורי יבוא כדת וכדין ובשעתו האשימו אנשי משרד התחבורה את מכון הרישוי הבאר שבעי והבטיחו הבטחה: שהנושא יטופל. במפתיע, הנושא לא טופל ולכן פנה "כלכליסט" פעם נוספת למשרד התחבורה שהבטיח חגיגית באפריל האחרון שיחרים את הרכב.

 

הלינקולן של הבבא ברוך הלינקולן של הבבא ברוך צילום: ישראל יוסף

 

במפתיע, הרכב שאינו חוקי ממשיך לנסוע בכבישי ישראל. כאשר פנינו פעם נוספת למשרד התחבורה, לכבוד ראש השנה, כדי לבדוק מדוע הנושא אינו מטופל השיב משרד התחבורה, לאחר שנה שלמה של טיפול במכונית לא חוקית אחת, שהפנסים יוחלפו בקרוב והמכונית כן תוכל לנסוע בכבישי הארץ. הבטחותיו של משרד התחבורה מלפני שנה התבטלו במחי יד. בדיקה מהירה בחוקי מדינת ישראל העלתה שהחלפת פנסים מקוריים ברכב אסורה על פי חוק. פניה נוספת למשרד התחבורה בנושא נותרה ללא מענה זה מספר שבועות. אנחנו עדיין מחכים.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x