דעות

האם שוק המכוניות הקטנות נמצא לפני טלטלה?

לפני שלוש שנים סוזוקי אלטו חדרה לישראל ויצרה מהפכה במחירי המכוניות. כעת, אותה מכונית נערכת לטלטל שוב את כל ענף הרכב

תומר הדר 12:1517.08.13

בתחילת השבוע נחשף ב"כלכליסט" כי המכונית הזולה בישראל תעלה 52 אלף שקל בלבד. הכוונה היא לסוזוקי אלטו הזעירה, שעד כה עלתה כ-60 אלף שקל. למי שאינו זוכר, האלטו חוללה מהפכה אמיתית בשוק הרכב הישראלי: עד להגעתה הישראלים סלדו ממכוניות ידניות, התרחקו ממכוניות זעירות והעדיפו דגמים גדולים ואוטומטיים. מחירי הדלק ומחירה הזול של האלטו עשו את שלהם, אך כעת כאמור מגיעה הוזלה נוספת במחיר. מדוע היבואנית בחרה להוריד את המחירים? התשובה פשוטה: כי היא יכולה. מכשירי תנועה, בניגוד ליבואניות אחרות אינה תלויה בחסדיהן של חברות הליסינג ואינה חוששת מזעמן במקרה של הורדת מחירים אשר פוגעת בערכי המכוניות בספרים.

 

הוזלתה של האלטו למחיר נמוך מאוד במונחים ישראלים מעלה לא מעט שאלות ועלולה להביא לתגובת שרשרת שתגרור את כל ענף הרכב הישראלי. למי שיטיל ספק נזכיר: לפני שלוש שנים, עם חדירת האלטו לשוק אירעו כמה תהליכים חשובים שעשויים להתרחש פעם נוספת:

 

סוזוקי אלטו. תשפיע על כל השוק? סוזוקי אלטו. תשפיע על כל השוק?

 

ראשית, נושא המחיר. עד להגעת האלטו שעלתה 60 אלף שקל, מחירי המכוניות שנמכרו בארץ החלו בכ-80 אלף שקל. רק אחרי הצלחת המכירות הצטרפו עוד יבואני רכב שהחלו להציע דגמים שמחירם החל בכ-60 אלף שקל. במקרה של יבואנים כדוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו 107, כדי להילחם באלטו הם נאלצו להוריד את המחירים באופן ניכר. במקרה של יבואנים אחרים, כגון צ'מפיון מוטורס יבואנית סיאט MII וסקודה סיטיגו, היבואן החל לייבא מכוניות זעירות שלא טרח לייבא בעבר. כעת נשאלת השאלה – האם יבואני הרכב המתחרים למכשירי תנועה יגיבו כפי שהגיבו בעבר, בהוזלת מחירים ניכרת?

 

יבואני הרכב נמצאים כעת לפני מהלכי העלאות מחירים בגלל המס הירוק החדש – והוזלת האלטו תפסה אותם במצב מאוד בעייתי. מצב דומה אירע לפני כחודש, כאשר יבואנית טויוטה הודיעה שלא תייקר כלל את הקורולה המשפחתית, ובכך טירפדה את תכניותיהם של כל היבואנים המתחרים לייקר את הדגמים המשפחתיים המקבילים לקורולה. היבואנים עמם שוחחנו השבוע הודו שטרם גיבשו דעה בנושא, אך ככל הנראה יהיו חייבים למצוא דרכים יצירתיות להתחרות באלטו.

 

מהלך נוסף שאירע בזמנו כתוצאה מחדירתה של האלטו לשוק הישראלי היה "שנמוך" מחיריהם של דגמים בכירים יותר. בשעתו, כאשר מכוניות סופר מיני כגון רנו קליאו ופיז'ו 207 עלו מעל 80 אלף שקל, חדירת מכוניות ב-60 אלף שקל פגעה אנושות במכירותיהן. היבואנים הגיבו באמצעות יבוא של מכוניות סופר מיני ידניות בעלות מנועים קטנים שתומחרו מעט מעל למכוניות המיני, וכך נחשף הציבור למכוניות סופר מיני במחירים של כ-65 עד 70 אלף שקל. אלא שכעת שוב מתערערים גבולות הגזרה התמחירית ומכוניות כגון יונדאי I20 ידנית, שעולה כיום 76 אלף שקל, או רנו קליאו, שעולה כיום 75 אלף שקל עלולות להפוך ללא אטרקטיביות בגלל הפער הניכר ממחירה של האלטו.

 

ואסור לשכוח גם את ההשפעה על שוק המשומשות. מכוניות רבות נמכרות במחירים נמוכים מהותית ממחירי המחירון. אחת הסיבות לכך היא מחיריהן הנמוכים של מכוניות חדשות, ההופכים את רכישתה של מכונית משומשת לפחות כדאית. כעת, אם תירשם בשוק הרכב מגמת ירידה כוללת של דגמים רבים של מכוניות קטנות חדשות, שוק הרכב המשומש יושפע באופן ישיר ויסבול מהאטה. בשורה התחתונה, הצרכנים ירוויחו כנראה מירידות מחיר. אגב, במפתיע ירידות המחיר הללו מתקיימות לפני ש"חוק רישוי שירותי רכב" של שר התחבורה ישראל כץ נכנס לישורת הדיונים הראשונה, כך שאולי כוחות השוק פועלים היטב גם בלי עזרה משר התחבורה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x