$
דו"ח מבקר המדינה 2013

בדרך למעלה

נמל "אשדוד טורס": היו"ר לשעבר בילה 100 יום בחו"ל בעלות של רבע מיליון שקל

המבקר מצא כי ניצב (דימ.) יעקב רז שהה 93 ימי שהייה בחו"ל במהלך 3 שנות כהונתו וכי ההנהלה לא דייוחה לרשות החברות הממשלתיות על נסיעותיו ומהן הסיבות המיוחדות להן. רז גם לא הגיש דו"ח מפורט בכתב על נסיעתיו

ליאור גוטמן 16:0608.05.13

93 ימי שהייה בארצות זרות, בעלות של 252 אלף שקל, וזאת מבלי לדווח על מהות הנסיעות או לקבל בכלל אישור מראש על הוצאות כל נסיעה - זהו "יבול הנסיעות" של יו"ר נמל אשדוד הקודם ניצב (דימ.) יעקב רז.

 

פרטי הנסיעות, שעולים מבדיקת מבקר המדינה יוסף שפירא שפורסם היום (ד'), מעלים תמונה עגומה של נוהל טיסות לקוי ועקום בחברת הנמל הדרומית, שכוללת התעלמות מכללי דיווח, התרשלות בקביעת עלות השהייה בחו"ל וחוסר רצון לשאול את כבוד היו"ר עבור מה הוא טס בשליחות הנמל ועם מי הוא הולך בכלל להיפגש שם.

 

בדיקת המבקר, שהתבצעה בחודשים אוקטובר-נובמבר 2011, מצאה שבשלוש שנות כהונתו של רז כיו"ר חברת נמל אשדוד "הוא שהה בחו"ל בשליחות החברה 93 ימים - 77 מהם הוגדרו ימי עבודה, והחברה שילמה עבורם את הוצאות הלינה והאש"ל (הוצאות שהייה) שלו, ו-16 מהם הוגדרו חופשה פרטית.

 

בשלוש שנות כהונתו של רז הסתכמה עלות נסיעותיו לחברה בכ- 252 אלף שקל. למרות רצף הביקורים בדיוטי פרי, מבקר המדינה מצא שחברת נמל אשדוד "לא הודיעה למנהל רשות החברות הממשלתיות על נסיעותיו של יו"ר הדירקטוריון לחו"ל, וכן לא הודיעה מהן הסיבות המיוחדות לנסיעתוי". אם לא די בכך, "יו"ר הדירקטוריון לא הגיש דו"ח מפורט בכתב על נסיעתיו לדירקטוריון, שאישר את נסיעתיו, כפי שמתחייב מסדרי מינהל ובקרה תקינים".

 

"נוהל החברה לא קבע את דמי הלינה המרביים"

 

ומה לגבי הוצאות הנסיעה והארחות הנלוות? כאן מצא מבקר המדינה ש"נוהל החברה לא קבע את דמי הלינה המרביים (בהתאם לרמת האירוח), שהחברה תשלם על לינת עובד השוהה בחו"ל מטעמה", כך שלא היה ניתן לבדוק האם היקף התשלומים שיצא מקופת הנמל, חברה ממשלתית בבעלות מלאה, יכל להיות נמוך יותר תוך התחשבות בדרכי הטיסה, עלות הארוחות השונות ונסיעות פנימיות שהתבצעו בחו"ל.

 

יעקב רז, לשעבר יו"ר נמל אשדוד יעקב רז, לשעבר יו"ר נמל אשדוד צילום: אוראל כהן

 

מבקר המדינה מבקש מחברת נמל אשדוד "להקפיד למלא את נוהלי החברה ואת ההנחיות של רשות החברות הממשלתיות ולאשר את נסיעותיו של יו"ר הדירקטוריון בשכר לחו"ל רק אם יש לכך סיבה מיוחדת", עוד מבקש שפירא ש"על הדירקטוריון וההנהלה להקפיד על שקיפות מרבית בכל הנוגע למטרת הנסיעה, לוח הזמנים שלה, היקף ימי הפעילות ביחס למשך זמן הנסיעה, רמת האירוח וההוצאות המותרות ליו"ר דירקטוריון בשכר".

 

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "עם קבלת הטיוטה הראשונה של דו"ח נסיעות לחו"ל, ועוד טרם פרסום דו"ח המבקר, הנחה יו"ר הדירקטוריון המכהן, רו"ח גדעון סיטרמן (אשר נכנס לתפקידו כיו"ר ביום 23.5.12) לתקן את נוהל נסיעות לחו"ל בהתאם לממצאי הביקורת והעתק הנוהל המתוקן, שקיבל אישור הדירקטוריון והוטמע, הועבר לאגף המפקח הכללי לענייניי ביקורת המדינה כבר ביום 26.6.12. החברה קיבלה את הערות הביקורת בעניין זה ופועלת בהתאם להנחיית יו"ר הדירקטוריון המכהן בהתאם לנוהל המתוקן בנושא נסיעות לחו"ל, המבטא למעשה תיקון כל הליקויים שציין דו"ח המבקר, וזאת כאמור עוד בטרם פורסם דו"ח המבקר בעניין".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x