$
דעות

מוציא הגה: שר התחבורה בנתיב הפופוליזם

ישראל כץ מקדם באגרסיביות את רפורמת היבוא המקביל ולא מהסס לתקוף את היבואנים הוותיקים ולאיים על ענקית הרכב פורד. אלא שלפחות כרגע מהפכת המחירים שעליה בישר השר לציבור היא עדיין רק הבטחה

תומר הדר 08:5707.05.13

בשבוע שעבר נחתה על שולחנם של עובדים רבים במשרד התחבורה הזמנה לאירוע שיתקיים הבוקר (ג'): פתיחת איילון מוטורס, סוכנות היבוא המקביל הראשונה בישראל. לא בכל יום מבקשים ראשי משרד התחבורה מעובדיהם להיות נוכחים באירוע לפתיחת סוכנות מכירת רכב באמצע יום עבודה, ועוד סוכנות קטנה במיוחד. אלא שהפעם אורח הכבוד בפתיחת הסוכנות הוא לא אחר משר התחבורה ישראל כץ. את השר, יש לציין, לא פגשנו מעולם באירועי פתיחת סוכנויות רכב של יבואני הרכב הוותיקים, אך הפעם מדובר ב"בייבי" של כץ.

 

פתיחתה של סוכנות היבוא המקביל הראשונה בישראל לוותה בטונים צורמים במיוחד, שעלו ישירות מעמוד הפייסבוק האישי של שר התחבורה. בשונה מיאיר לפיד, שמיטיב ללהטט מילים בפייסבוק, כץ מכה בכל הכוח.

 

"אני שב וקורא לכם שלא לקנות כלי רכב חדשים עד שהיבואנים יורידו את המחירים וייתנו גם לכם את ההנחות שהם נותנים לחברות הליסינג ולגופים מיוחסים אחרים, כי גם לכם מגיע", קרא כץ לציבור. כעבור כמה ימים הוא הודיע שבמשרדו התקבלה תלונה "מחברה בשם עמק איילון בע"מ", שלפיה חברת פורד העולמית הורתה לסוכניה לבטל את ההנחה שמקבלת עמק איילון, מה שימנע מעמק איילון מכירת מכוניות ברווח. כץ אף הודיע כי המשרד יחל בתהליך שימוע שבסיומו "תיתכן החלטה על הפסקת יבוא כלי רכב מתוצרת פורד לישראל".

 

 

ישראל כץ. מכה בכל הכח ישראל כץ. מכה בכל הכח צילום: מיקי אלון

 

במישור המעשי אין למשרד התחבורה כל סמכות להורות לפורד העולמית, חברה שמבצעת בישראל מדי שנה עסקאות רכש גומלין בהיקף משוער של כ־40 מיליון דולר, להפסיק לשווק את מכוניותיה בארץ. נוסף לכך, מבדיקת "כלכליסט" עולים ממצאים מעט שונים מטענתו של כץ. מתברר שפורד ארה"ב דווקא אישרה לסוכן אמריקאי למכור מכוניות מוזלות לעמק איילון. לעומתה, פורד אירופה בחרה למנוע מסוכן בבלקן למכור מכוניות לישראל.

 

פערי מחיר מזעריים

 

תשובה לחלק מהבטחותיו של כץ ניסינו למצוא בתחילת השבוע בסוכנות עמק איילון בהרצליה. הסוכנות אמנם אינה גדולה, אך המראה שלה נאה ומוקפד.

 

איש המכירות שמח לתת לנו הצעת מחיר בעל פה לפורד פוקוס אוטומטית בעלת חמש דלתות: 124 אלף שקל. מחירה של הפוקוס אצל היבואנית הרשמית, דלק מוטורס, עומד על 127 אלף שקל. עבור המוסטאנג הלבנה שניצבת בחזית הסוכנות התבקשנו לשלם כ־280 אלף שקל, מחיר שאינו תחרותי במיוחד לנוכח שפע המוסטאנגים ביבוא אישי.

 

כץ, שמעורה היטב בהתנהלותה של איילון מוטורס, מודע כנראה למחירי כלי הרכב שנמכרים בה. בניגוד להצהרותיו, הנחה של 20% על מחירי היבואנים הרשמיים אין כאן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x