$
דעות

לקראת הבחירות: היזהרו משותלי מחשבות

לשפה יש כוח רב כדי להשפיע עלינו בעיקר במהלך מערכת בחירות. המבינים בנושא יידעו לשתול לנו מחשבות ומוסכמות. קחו זאת בחשבון

מיקי ברקל 08:2011.01.13
הקמפיינים של הבחירות החלו והמומחים שעומדים מאחוריהם ישתמשו ככל הנראה בטקטיקות השפעה שונות על מנת "לשתול" לכם מחשבות.

 

בסרט "התחלה", דום קוב (בגילומו של ליאונרדו דיקפריו) אומר: "אי אפשר לשתול רעיון למישהו שלא באמת רוצה שישתלו לו רעיון". ובאותו הרגע, בקלות מופלאה,

שותל מחשבה אצל הצופים בסרט.

 

כולם עושים את זה בלי לשים לב אפילו. אבל כשאנשים עושים זאת בצורה מכוונת, כדאי להיות ערניים. לכן רצוי לבחון את הדרכים שלהם כדי להגן על עצמנו מפני שתילת מחשבות.

 

1. טקטיקת הצהרה מוטמעת

 

בטקטיקה הזו, הדובר בונה פסקה הבנויה משני משפטים. הראשון הוא הטיעון עצמו, המחשבה או הרעיון של הדובר, והשני הוא עובדה אמיתית.

 

לדוגמה: מפלגת מסוימת טוענת: בנינו X, עשינו Y, השקענו כך וכך בהצלחה של Z, הצלחנו לעשות כל כך הרבה, נכון? ברגע שאומרים משפט שהוא לא בהכרח ודאי ואח"כ מוסיפים משפטי אמת אחריו, יוצרים במוחו של המאזין תחושה כאילו גם המשפט הראשון אמיתי. ואם מוסיפים שאלה בסוף, תשומת ליבו של המאזין נעה לשם והוא שוכח לחזור למשפט המקורי.

 

2. טקטיקת שימוש בקדם-הנחות של קיימות

 

אנו משתמשים כל הזמן בקדם-הנחות. כאשר אנו מדברים על דבר מסוים, כדי שהמאזין יוכל להבין את המשפט, יהיה עליו להניח שאותו דבר קיים. דוגמה מתוך מערכת הבחירות הנוכחית: כותרת כמו "וביחד נעשה את מה שישראל זקוקה לו - מהפך", כאן, קדם ההנחה היא ש"ישראל זקוקה", שהמאזין מניח שאכן יש מצב של נזקקות.

 

3. שימוש בכשלים לוגיים

 

כל אדם שטוב ברטוריקה, יודע כיצד להשתמש בכשלים לוגים לטובתו. גם תשדירי הבחירות יעשו בכשלים הלוגיים שימוש נרחב. אחד מהם נקרא Cherry Picking (קטיפת דובדבנים).

 

הרעיון בטקטיקה הזו הוא להציג את הדברים שתומכים במסר של הדובר ולהעלים את הדברים שאינם תומכים בו. כאשר עושים את זה בצורה נכונה ומדויקת, ניתן לגרום לאנשים שלא ערים לכשל הלוגי הזה, להגיע למסקנות כאלו ואחרות שהדובר רוצה שהמאזין יגיע אליהן.

 

לדוגמה: הליכוד ביתנו מציגים את כל הדברים הטובים שעשו ובסוף אומרים: "ראש ממשלה חזק, ישראל חזקה" - אבל מה עם כל הדברים הלא טובים שעשו בדרך?; בתנועה בראשות ציפי לבני  מראים את כל הדברים שביבי וליברמן אמרו שיעשו ולא עשו, אבל לא מראים את הדברים שהם אמרו שיעשו וכן עשו.

 

וקדימה. בחור אומר את הדברים הבאים: "חיליק פז, הדביר פעם אינתיפאדה? יואל רזבוזוב העביר אי פעם 600 מליון שקל לתקציב החינוך?". ואז נאמר המשפט המכליל: "מופז כן עשה את הכל. מופז עשה את זה, את כל זה, ובהצלחה רבה". הדובר מעביר לכאורה מסר שמופז עשה הרבה דברים, למרות שהביא רק שתי דוגמאות. המטרה היא לתת תחושה שלמופז ניסיון רב.

 

יש אפוא שימוש רב בשפה ככלי לשתילת מחשבות בצורה עקיפה, מבלי שנשים לב - אבל אם נדע מה לחפש, נוכל להבחין בנסיונות להשפיע עלינו דרך השפה.

 

הכותב הוא מאמן לתקשורת והשפעה ומורה מוסמך ל-NLP, שיטה הבוחנת כיצד השפה משפיעה על התנהגויות, רגשות ומחשבות

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x