$
רכב

ניתוח כלכליסט

שנה חדשה, מכונית חדשה: האם השוק ינטוש את המכוניות המשומשות?

2012 תיזכר כשנה שבה מחירוני המשומשות חדלו מלייצג את השוק, והפערים ביניהם ובין המכירה עמדו על יותר מ-20%; ייתכן מאוד שזה רק יחריף ב-2013

תומר הדר 11:2322.12.12

שנת 2013 נמצאת בפתח ולכאורה מביאה עמה בשורה משמחת לבעלי המכוניות המשומשות, במיוחד מהדגמים העממיים: למרות שמדי שנה בינואר מחירי המכוניות יורדים עקב כניסת מודלים חדשים, המחירים דווקא יעלו הפעם או לפחות יישארו סטטיים. למה זה עשוי לקרות? בינואר הנוכחי מחירי רוב המכוניות הרי עומדים לעלות. כאשר מחירה של מכונית חדשה עולה הוא "גורר" את מחירה של המכונית המשומשת למעלה.

 

 

 

עד כאן התאוריה. ועכשיו השלב המעשי: שמירה על מחירה של אותה מכונית משומשת אולי אפילו העלאתו אינה קשורה כמעט בכלל לשוק הרכב המשומש בישראל. את שנת 2012 מסכמים גורמים רבים בענף הרכב כ"שנה בה מחירוני הרכב המשומש היו הכי מנותקים מן המציאות" עד כה. לדברי סוחרים, בעוד שבעבר מחירי המכוניות המשומשות היוו אמנם סוג של נקודת פתיחה למיקוח, כיום מדובר בפערים של מעל 20% בין המחירים המצוינים במחירונים ובין מחירי מכירה ריאליים.

 

כיצד הדבר קרה? הסיבות לכך טמונות במספר "אירועים מכוננים" שהשפיעו באופן ניכר על ענף הרכב. ראשית, חדירתן של המכוניות הקטנות לפני כשנתיים עשתה את שלה. כיום במחיר של מכונית משפחתית משומשת ניתן לרכוש מכונית מיני חדשה וחברות הליסינג נאלצות להוזיל את מחיריהן של המכוניות המשומשות שעליהן למכור הרבה מתחת למחירי המחירון הרשמיים.

 

 

סוזוקי אלטו מיני. המכוניות הקטנות שברו את השוק סוזוקי אלטו מיני. המכוניות הקטנות שברו את השוק

 

שנית, שוק הרכב סבל בשנת 2012 מהצפה קשה של מכוניות משומשות שנובעת ישירות מהזמנות יתר של יבואני הרכב שהתבצעו בשלהי 2011. באותה תקופה, וגם בראשית שנת 2012, יבואני הרכב שהיו להוטים לדחוף לחברות הליסינג כמה שיותר מכוניות אילצו את חברות הליסינג "לפנק" את מחזיקי הרכב ולהחליף להם בן לילה את המאזדה או את היונדאי המשומשות ברכב חדש מהניילון למרות שסוף חוזה הליסינג עדיין לא הגיע. התוצאה היתה הצפה של השוק במכוניות משומשות שחוזה הליסינג שלהן עדיין לא הסתיים.

 

מעבר לכך, השנה החלו חברות הליסינג למכור באגרסיביות מכוניות "אפס קילומטר" חדשות. כאשר מכונית פורד פוקוס או מאזדה 3 משפחתית, חדשה לחלוטין מהניילון, שמחיר המחירון שלה הוא 124 אלף שקל נמכרת ללקוח פיקח בכ-105 אלף שקל לאחר התמקחות, אין ללקוחות שום סיבה להוציא את אותם 105 אלף שקל על מאזדה או פורד בת שנתיים, וכך נאלצים המוכרים של אותן מאזדה או פורד משומשות להוזיל את מחיריהן הרבה מתחת למחיר המחירון.

 

 

פורד פוקוס חדשה. מי יסרב למכונית מהניילון? פורד פוקוס חדשה. מי יסרב למכונית מהניילון? צילום: רונן טופלברג

 

מעבר לכך, בל נשכח ששנת 2012 מסתמנת כשנה המסמלת את תחילתו של מיתון, כלומר כולם להוטים למכור מכוניות חדשות ומשומשות אך לאלה וגם לאלה אין קופצים. התוצאה היא מכירות אגרסיביות להפליא של רכבים חדשים להן הינו עדים לאחרונה. אתרי מכירות פומביות, מגרשי רכב נידחים בצפון הארץ, כולם הפכו לאמצעים לגיטימיים לנסות ולדחוף תחת השולחן מכוניות חדשות בהנחה. הציבור כבר אינו מתפעל מכל מבצע ויודע היטב להתמקח. וכאשר ניתן להוזיל באופן ניכר את מחירה של מכונית חדשה, אין טעם לקנות משומשת.

 

מה יקפיץ את הבנקאים?

 

עד כאן ההסברים על השוק. כאן עולה שאלה חדשה: אם מכוניות נמכרות במחירים נמוכים מהותית מערכן במחירון, מדוע המחירון לא צונח לרמה ריאלית? ובכן, כדי לענות על שאלה זו נצטרך לצאת מהמסגרת של ענף הרכב ולעבור למערכת הבנקאית. עד 2012 ראשי חברות הליסינג נהנו להצהיר שהענף במצב מצוין אך בשנה החולפת נדמה שהסכר נפרץ וחברות ליסינג רבות מודות שהפעילות צומצמה באופן ניכר. בבנקים שמממנים את חברות הליסינג מודעים היטב לעובדה זו ומודאגים מן הבטחונות שחברות הליסינג יכולות לספק. הבטחונות האלה תלויים בעיקר בגורם אחד: ערך המכוניות המשומשות בספרים. היה ובתרחיש דימיוני כלשהו ערכן הרשמי של כל המכוניות המשפחתיות בישראל יצנח בן לילה ב-20% סביר להניח שבכמה בנקים גדולים יישמעו זעקות שבר וכמה ראשי חברות ליסינג יזכו לביקורי פתע מבכירי הבנקים.

 

 

 

ועוד נקודת שבר שחשוב לציין: שנת 2012 אופיינה יותר מכל השנים שקדמו לה על ידי התכנסות של הסחר ברכב משומש לידיהן של הרשתות הגדולות וחברות הליסינג, בעיקר בגלל החוק לרישום קילומטראז' מדויק של כל רכב שמגיע אל הטסט השנתי ברישיון הרכב. רישום זה חיסל את פעילותם של סוחרי רכב ומגרשי רכב קטנים רבים שגם ככה נלחמו על חייהם עד 2012.

 

כאן מתעוררת שאלה נוספת, שעליה עדיין אין תשובות ברורות: כמה זמן השוק יוכל לסבול את חוסר ההתאמה הברור בין ערכיהן של מכוניות משומשות במחירונים ובין ערכיהן הריאליים? כל סוחר רכב מתחיל יודע היטב שמחירי המכוניות במחירונים "מהווים המלצה לפני פתיחת משא ומתן", אך כאשר המחיר במחירון רחוק שנות אור מן המציאות, הסחר הופך בעייתי והשוק מתחיל לחפש אלטרנטיבות חדשות. ייתכן ששנת 2013 תהיה השנה הזו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x