שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אקדמיה

תלמידי ישראל אכן במקום 7 במתמטיקה, אך לא ניתן להצביע על שיפור

במשרד החינוך התגאו השבוע בשיפור הדרמטי בתוצאות המבחנים הבינלאומיים, אך מסתבר שלא ניתן להשוות את 2011 לשנים הקודמות

חן פונדק 23:3113.12.12

"תלמידי ישראל עשו את השיפור הגדול ביותר מבין המדינות בעלות ההישגים הגבוהים" - כך מסר השבוע משרד החינוך בחומר שחילק במסיבת העיתונאים החגיגית לכבוד תוצאות המבחנים הבינלאומיים במתמטיקה.

 

עם זאת, משרד החינוך שכח לציין פרט אחד חשוב שכתוב בדו"ח של ה-IEA: לא ניתן להשוות בין התוצאות הקודמות של 1999, 2003 ו-2007 לתוצאות ב-2011, בגלל השיפור בתרגום המבחן שהמדינה ערכה.

 

לפי הנוהל הנוכחי של ה-IEA, כל מדינה יכולה לתרגם בעצמה את המבחן תוך הקפדה על אי תוספות והשמטת חומרים, ולאחר מכן הארגון מאשר את התרגום. ישראל אינה המדינה היחידה שהחל מהמבחן הזה אושרו לה שינויים בתהליך התרגום: כך גם למדינות ערביות המשתתפות במבחנים כמו סעודיה ומרוקו.

 

שר החינוך גדעון סער. התרגום השתנה שר החינוך גדעון סער. התרגום השתנה צילום: אלכס קולומויסקי

 

אולם, לצד האישור יש תוספת של הוראה חשובה, לפיה לא ניתן להשוות בין הנתונים של השנים הקודמות ושל המבחן האחרון בעת בדיקת התוצאות. לכן בדו"ח של TIMSS מצוינות 12 מדינות שהשתפרו במבחנים בין 1999 - המבחן הראשון, ו-2011 - המבחן האחרון שנערך. ישראל כאמור, אינה אחת מהן.

 

מה זה אומר? שישראל ב-2011 דורגה במבחנים הבינלאומיים מקום 7 במתמטיקה עם ציון של 516 נקודות. אולם בניגוד לדברי משרד החינוך על מעבר מתחתית הרשימה לתחילתה ושיפור משמעותי, לא ניתן להגיד כי היא קפצה מהמקום ה-24 ועשתה שיפור של 53 נקודות. למעשה, יכול להיות שמעולם לא היינו כל כך גרועים במבחני ה-TIMSS למתמטיקה, פשוט התרגום לא היה מוצלח.

 

כלכליסט באייפד - חוויה אינטראקטיבית שעוד לא נראתה בישראל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x