$
אורי טל טנא

מחפשות אחר התרופה שתסדר את העתיד

בעיצומה של עונת הדו"חות, "כלכליסט" מנתח את האתגרים שניצבים בפני חברות הביומד הגדולות: גיוון, פרוטליקס, כת"ב, פוטומדקס ופרולור

אורי טל טנא 08:0221.11.12

במהלך חודש הבא צפויות שלוש חברות ביומד - קמהדע, פלוריסטם ואבוג'ן - להצטרף למסחר במדד ת"א־100, מהלך שיגדיל את מספר מניות ענף הביומד במדד לשמונה. למעשה, הביומד הוא ענף שהבורסה לניירות ערך החליטה לאחרונה לקדם, וכתוצאה מכך נרשמו מניות ביומד דואליות רבות למסחר בבורסה בתל אביב.

 

בעיצומה של עונת דו"חות הרבעון השלישי החלטנו להציג כאן ניתוח מתומצת של חמש חברות הביומד הציבוריות הגדולות בישראל, ששווי השוק שלהן גבוה ממיליארד שקל. את החברות ניתן לחלק לשלוש קבוצות, כאשר בכל אחת מהן יש דגשים אחרים.

 

הקבוצה הראשונה כוללת את החברות הרווחיות שכבר מוכרות את המוצרים שלהן שנים רבות. בתוך קבוצה זו ניתן למנות את גיוון אימג'ינג ופוטומדקס.

 

הקבוצה השנייה, קבוצת הביניים, כוללת חברה שרק החלה בשיווק המוצר המוביל שלה - פרוטליקס. הקבוצה השלישית כוללת את פרולור וכלל ביוטכנולוגיה (כת"ב) - חברות שעדיין מצויות בשלבי הפיתוח של המוצרים המובילים שלהן.

 

הניתוח של גיוון ופוטומדקס יתמקד בבחינת הרווחיות שלהן, בשאלה האם המוצרים הנוכחיים הגיעו לרוויה (או שצפויה להם צמיחה נוספת), ובצפי לגבי המוצרים שבפיתוח. עבור פרוטליקס נשאלת השאלה האם ההכנסות ממכירת התרופה למחלת הגושה יצליחו לממן את המשך הניסויים בשאר מוצרי החברה, או שמא היא תזדקק לגיוס הון נוסף לצורך המשך הפיתוח.

 

עבור פרולור וכת"ב מתבקשת השאלה האם המזומן שבידיהן יספיק להשגת התפתחות מהותית, או שהן יידרשו לגייס הון נוסף לפני השגת אבני דרך מהותיות.

 

כלל ביוטכנולוגיה: באיזה מהמיזמים תשקיע השותפה הגדולה טבע?

מחכים לטבע: קצת שריפת המזומנים תלוי בג'רמי לוין

 

כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב) מקבוצת כלל תעשיות היא חברת אחזקות של חברות ביומד, שלוקחת חלק פעיל בניהול החברות שבשליטתה.

 

מרבית הפיתוחים של מוצריה נעשים במשותף עם טבע, ולכן משקיעי כת"ב ממתינים בימים אלה להודעת מנכ"ל טבע בנוגע לתרופות בהן היא עתידה להתמקד בעתיד. החלטה זו תשפיע על הערך של החברות של כת"ב, על המימון העתידי שלהן, שכיום מרביתו מתבצע ע"י טבע.

 

אחת החברות שבשליטת כת"ב היא מדיוונד, שדיווחה בספטמבר על החלטת ועדה מטעם ה־EMA (רשות התרופות האירופית) לאשר את שיווק התרופה ה־NexoBrid המיועד לטיפול בכוויות. לאחר החלטה זו האישור הסופי לשיווק כמעט ודאי והוא צפוי להתקבל עד לסוף השנה. אם יתקבל האישור, טבע תצטרך להחליט האם לשווק את התרופה באירופה. החלטה של טבע להמשך תמיכה בתרופה תאפשר לכת"ב למכור חלק ממניות מדיוונד שבידיה תמורת 12 מיליון דולר, ותהווה התחלה לקראת אפשרות של מכירות מהותיות של התרופה. מנגד, אם טבע תבחר שלא להשקיע, מדיוונד תידרש לחפש שותף חדש, ולכן יהיה עיכוב מהותי עד שתייצר הכנסות מהותיות לכת"ב.

  

אחזקה מהותית נוספת של כת"ב היא אנדרומדה, שעורכת כעת ניסוי שלב 3 שני בתרופה לטיפול בסוכרת נעורים. ניסוי שלב 3 ראשון מצא מובהקות בהאטת קצב התקדמות המחלה, אך רמת המובהקות היתה נמוכה וקשה להעריך את תוצאות הניסוי הצפויות להתפרסם בתחילת 2015. אנדרומדה קרובה יחסית להישג חסר תקדים של תרופה, שתעכב התפתחות מחלה שעדיין אין לה תרופה מסוג זה. מצד שני, יש סבירות לא מבוטלת לכישלון בניסוי המאמת.

 

הודעה מהותית נוספת שצפויה לכת"ב ברבעון הראשון של 2013 היא תוצאות ניסוי שלב 3 ב־StemEx של החברה־בת גמידה סל.

 

מבחינת מספרים, רוב ההפסד שרשמה כת"ב ברבעון השלישי נבע מירידת הערך של אחזקתה בקיורטק, שלא צפויה להשלים את פיתוח הנוגדן שלה עד 2020.

 

בסוף הרבעון השלישי היו בידי כת"ב אמצעים נזילים של 145 מיליון שקל. אלא שמתום הרבעון היא השקיעה 15 מיליון שקל בהנפקת זכויות של ביוקנסל, וצפויה להשקיע עוד כ־6 מיליון שקל בהנפקת זכויות של מדיוונד. אם נביא בחשבון גם את ההוצאות השוטפות על אנדרומדה ועל חברות נוספות, ניתן להעריך שבסוף השנה האמצעים הנזילים שיהיו בידיה יסתכמו ב־100 מיליון שקל - מעט יותר ממחצית משהיו בידיה בסוף 2011. צמצום הנזילות מדגיש את חשיבות החלטותיה של טבע בנוגע למיזמיה עם כת"ב.

 

פרולור: האם ניסוי שלב 3 במוצר העיקרי יצליח?

דרוש פרטנר בינלאומי

 

פרולור פועלת לשפר תרופות קיימות באמצעות הארכת משך זמן פעולתן. הבסיס לתרופות של פרולור הוא הפפטיד CTP, לו יש תפקיד בהארכת משך החיים והפעולה של ההורמון hCG שבעל תפקיד חשוב בשמירה על ההיריון. ע"י חיבור פפטיד זה להרכב תרופות קיימות פרולור מנסה להאריך את משך פעולתן. המוצר המוביל של החברה פועל על בסיס חיבור ה־CTP להורמון גדילה כדי להאריך את השפעתו. טיפול בהורמון גדילה ניתן לילדים ולמבוגרים בעלי רמות נמוכות של הורמון זה. עד כה השלימה פרולור ניסוי שלב 2 על 42 בוגרים, וניסוי שלב 3 צפוי להתחיל בחודשים הקרובים.

 

לאחר גיוס ההון בחודש מאי, לפרולור פיקדונות ומזומנים של 39 מיליון דולר, ולהערכתה נזילות זו תספיק עד סוף 2013.

 

מן הסתם, מניית פרולור תלויה מאוד בהצלחת ניסוי שלב 3 למבוגרים. אם הוא יושלם בהצלחה, פרולור צפויה לחפש שותף לצורך שיווק התרופה. חתימה על הסכם מסחור התרופה. יוכל למלא את קופתה של פרולור. ללא הסכם כזה, שיכלול תשלומים התחלתיים, היא תידרש לגיוס הון נוסף ב־2014 לשם ניסוי שלב 3 להורמון גדילה בילדים והרחבת הניסויים ביתר המוצרים שהיא מפתחת. במילים אחרות, המבחנים של פרולור בשנתיים הקרובות הם: הצלחת ניסוי שלב 3 במבוגרים, השגת הסכם שיווק עם גוף בינ"ל ושכנוע הקהילה הרפואית ביעילות ובטיחות הטיפול.

 

גיוון אימג'ינג: האם החברה תימכר, והאם המשקיעים ירוויחו מכך?

סימני שאלה סביב מנוע הצמיחה הבא

 

גיוון אימג'ינג שבשליטת אי.די.בי (באמצעות דסק"ש) מייצרת ומשווקת מערכות אבחון מחלות, וביניהן גלולה (pill Colon SB) שבתוכה מצלמה זעירה שביכולתה לאבחן מחלות במעי הדק. בחודש שעבר דיווחה החברה שהיא בוחנת אפשרות למכירתה או למיזוגה עם גוף גדול יותר. כתוצאה מכך חלה עלייה חדה במחיר המניה, בציפייה לכך שאם הליך המכירה יכלול גם את המניות שבידי הציבור, הוא יתבצע לפי מחיר הגבוה מהמחיר הנוכחי בבורסה. עם זאת, כרגע אין ודאות שהמכירה תתבצע, וקיימת גם אפשרות שדסק"ש ואלרון ימכרו את מניות השליטה שלהן בגיוון, והציבור יישאר עם המניות שבידיו - כלומר לא ייהנה מפרמיית השליטה הצפויה.

 

מבחינת המספרים, הפעילות השוטפת של גיוון רווחית ויציבה. הרווח הנקי ברבעון השלישי עלה ל־6 מיליון דולר, בזכות עלייה עונתית במכירות, המתרחשת ברבעונים השלישי והרביעי, ובזכות ירידה בהוצאות המחקר והפיתוח

ברבעון הרביעי צופה החברה רווח נקי דומה לזה שהושג ברבעון השלישי. מסיבה זו, לאחר שההוצאות על הניסויים בגלולה Colon2 (לאבחון מחלות במעי הגס) הסתיימו, גיוון תהיה מסוגלת לייצר רווח נקי של כ־18–20 מיליון דולר בשנה מהמוצרים הנוכחיים שלה. הפוטנציאל לעליית מדרגה בפעילותה תלוי בהצלחתה להשיג אישור לשיווק הגלולה לאבחון סרטן במעי הגס - תחום שפוטנציאל המכירות בו גבוה יותר מהמכירות לאבחון המעי הדק.

 

הבעיה היא הקושי להשיג אבחון לסרטן המעי הגס שיהיה מובהק ומדויק יותר מטיפול הקולונוסקופיה הפולשני. ה־FDA חושש לאשר בדיקה יעילה פחות, מפחד שחלק גדול מהנבדקים יעדיפו להסתפק בבדיקה זו ולסבול כמויות גדולות יותר של אבחון שגוי.

 

מסיבה זו גיוון מבקשת מה־FDA אישור לגלולה לצורך אבחון במעי הגס לחולים שאינם יכולים לבצע קולונוסקופיה. התוויה זו מצמצמת את קהל היעד של הגלולה. כמו כן, גם אם יתקבל אישור לשיווק בהתוויה זו, הצלחת המכירות תלויות בקבלת שיפוי ביטוחי לטיפול (שלא בטוח שיתקבל) ובהיענות הקהילה הרפואית. ההתוויה המצומצמת שבה מבקשת גיוון לאשר את הגלולה מגבירה את החשש מקשיים עתידיים בהשגת השיפוי הביטוחי, ומהיענות רחבה של הקהילה הרפואית בארה"ב.

 

גיוון צפויה להגיש את גלולת ה־Colon2 לאישור לשיווק גם ביפן. קבלת אישור ביפן מהותית, מאחר שרוב האוכלוסיה היפנית מסרב לעבור קולונוסקופיה. כלומר, התקדמות ביכולת לשיווק הגלולה בארה"ב וביפן מהותית מאוד מבחינת גיוון, והיא שמהווה את עיקר פוטנציאל הצמיחה לטווח ארוך.

 

גיוון סיימה את הרבעון השלישי עם מזומנים בהיקף של 119 מיליון דולר. החברה הציגה רווחיות יפה מהפעילות הנוכחית, אבל יש קיפאון בהכנסות ממכירות הגלולה לאבחון המעי הדק, ונראה שבתחום זה היא כבר ממצה את הפוטנציאל. כאמור, הדרך ליישום פוטנציאל הצמיחה באמצעות אבחון מחלות במעי הגס עדיין מורכבת מאוד, ורצופה בסימני שאלה. בחודשים הקרובים צפויה התבהרות בנושא האפשרות למכירת החברה, וההתקדמות לקראת אישור לשיווק גלולת ה־Colon2 בארה"ב וביפן.

 

פרוטליקס: האם התרופה לטיפול בגושה תזכה לנתח שוק מהותי?

קופת המזומנים המידלדלת תקשה על פיתוח מוצרים נוספים

 

הטכנולוגיה של פרוטליקס היא ייצור חלבונים אנושיים באמצעות תאים מהצומח שעברו הנדסה גנטית מיוחדת. חלבונים אלו מהווים תרופה למחלות שעיקרן מחסור בחלבון מסוים. בייצור החלבונים מהצומח יש יתרון מאחר שהוא זול מייצור מקביל מהחי ופחות חשוף לזיהומים.

 

בחודש מאי השנה קיבלה פרוטליקס אישור לשיווק בארה"ב של התרופה שפיתחה, Elelyso, לטיפול מחלת הגושה. השיווק מתבצע באמצעות פייזר, כאשר פרוטליקס מקבלת 40% מההכנסות הנובעות ממכירות אלו.

 

ברבעון השלישי הרווח שנבע לפרוטליקס ממכירות אלו עמד על 1.66 מיליון דולר, והוא התקבל ממכירות בארה"ב ובברזיל.

 

הרווח הנמוך מבהיר שנתח השוק הנוכחי של פייזר־פרוטליקס בתחום הגושה עדיין נמוך מאוד. מכירות אלו נמוכות בהרבה מההוצאות השוטפות של פרוטליקס, ולכן בשלב זה היקף המזומנים של החברה ממשיך להצטמצם והוא עמד על כ־50 מיליון דולר בתום הרבעון השלישי.

 

סימן השאלה המהותי הוא אם נתח השוק שפרוטליקס תשיג יספיק כדי לממן את המשך הפיתוח של צבר המוצרים הנוספים שלה ללא צורך בגיוס הון נוסף. בשבוע שעבר מניית פרוטליקס עלתה לאחר ציפיות בשוק להתקדמות לקראת חתימה על חוזה גדול עם ממשלת ברזיל.

 

הפוטנציאל של פרוטליקס תלוי ביכולתה לבנות תרופות רבות באמצעות הטכנולוגיה שלה. שני המוצרים הבולטים בצבר התרופות בפיתוח של פרוטליקס הם חלבון לטיפול במחלת הפאברי וחלבון עם רצף חומצות אמינו זהה לאלו של תרופת Enbrel של אמג'ן.

 

פרוטליקס צפויה להתחיל בניסוי שלב 1 ו־2 משולב לטיפול בפאברי במהלך השנה, כאשר למחלת הפאברי ולתרופה למחלה זו מאפיינים דומים לאלו של מחלת הגושה (שתיהן נובעות ממחסור של אנזים בגוף). עם זאת, פוטנציאל השוק של התרופה למחלת הפאברי נמוך יותר.

 

לניסיון של פרוטליקס לחקות את תרופת Enbrel של אמג'ן פוטנציאל גבוה בהרבה. פרוטליקס מצויה כעת בשלב הפרה־קליני של פיתוח זה. לאתגר של אפיון מדויק של תרופה זו באמצעות הטכנולוגיה של פרוטליקס השפעה רבה על הבנת היכולת של אותה טכנולוגיה בפיתוח תרופות ביולוגיות מורכבות.

 

פוטומדקס: הפוטנציאל של חטיבת ההתחדשות הרפואית יתממש בזמן?

חרב הפיפיות של מסיר השיער

 

פוטומדקס מתמחה בייצור מוצרים בתחום האסתטיקה הרפואית, ורוב מכירותיה מתבצעות ישירות אל הצרכן הפרטי. המוצר המוביל שלה הוא מסיר השיער !no !no, המהווה את רוב מכירות חטיבת התצרוכת של החברה, כמו גם את מרבית מכירות החברה עצמה. לחטיבת התצרוכת יש מוצר נוסף תחת מיתוג דומה לטיפול באקנה.

 

ההכנסות ממוצרי !no !no הסתכמו בשלושת הרבעונים האחרונים בכ־142 מיליון דולר. המוצרים הללו מציגים שיעור רווח גולמי גבוה (84%), אך הוצאות המכירה והשיווק מהוות כ־50% מהמכירות בשל התבססות על מכירה ישירות ללקוח (כ־66% מהמכירות) ועל פרסום בערוצי קניות (כ־20% מהמכירות). מסיבה זו הרווח התפעולי הנובע מפעילות זו נמוך בהרבה, ועומד על 31%.

 

למעשה, העונתיות של תחום מוצרי הסרת השיער היא הגורם העיקרי לתחזית של פוטומדקס לירידה בסך המכירות לרבעון הרביעי לרמה של 46–48 מיליון דולר (יחסית לשני הרבעונים האחרונים). הדרך העיקרית לצמיחה של המוצר כיום היא התרחבות גיאוגרפית ליעדים באירופה ובמזרח הרחוק.

 

בהסתכלות רחבה יותר, פוטנציאל הצמיחה של פוטומדקס מרוכז בעיקר בחטיבת ההתחדשות הרפואית, המתמקדת בייצור ושיווק של XTRAC לטיפול בפסוריאזיס, ובבהרת וב־Neova לטיפול בנזקי שמש בעור. מכירות שני המוצרים הסתכמו ב־5.8 ו־6.2 מיליון דולר בהתאמה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. לפוטומדקס כמה מוצרים נוספים, הן בחטיבת ההתחדשות הרפואית והן בחטיבה המקצועית, שהיקף המכירות שלהן נמוך יותר.

 

מבחינת המספרים, את הרבעון השלישי סיימה החברה עם מזומנים בהיקף של 55 מיליון דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסתכם הרווח ב־16.6 מיליון דולר, שנפגע מהוצאות לפשרות משפטיות בהיקף של 5.6 מיליון דולר. כל הרווח התפעולי של החברה נבע ממוצרי !no !no, כאשר חטיבת הטיפול הרפואי הציגה הפסד תפעולי נמוך והחטיבה המקצועית הציגה איזון תפעולי.

 

במבט לעתיד, נקודות החוזק של פוטומדקס הן הרווחיות הגבוהה של חטיבת התצרוכת, האפשרות להתרחבות גיאוגרפית במכירת מוצרי חטיבה זו והסיכוי לעלייה מהותית במכירות ה־XTRAC וה־Neova באמצעות יכולות השיווק שהגיעו מחברת רדיאנסי, שלתוכה מוזגה פוטומדקס בשלהי 2011.

 

נקודת החולשה המהותית היא התלות במוצר !no !no: מוצר זה פועל בשוק תחרותי, כאשר רוב מכשירי הסרת השיער מתקשים לשמור על נתח שוק למשך תקופה של שנים ארוכות. בנוסף, ייתכן שהשיווק האגרסיבי הוביל את המוצר לרוויה מסוימת מבחינת המכירות בארה"ב. המשקיעים יצטרכו לבחון את התפתחות הרווח התפעולי של מוצר זה.

 

הכותב הוא כלכלן בחברת הייטק

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x