שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
משפט

"בנו חברה על קשרים בתעשייה האווירית ואז רוקנו את הקופה"

תביעה נגזרת של כ-60 מיליון שקל הוגשה נגד שניים מבעלי השליטה בחברת אייר פרטס

זוהר שחר לוי 10:0910.10.12

תביעה נגזרת על יותר מ־60 מיליון שקל הוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי מרכז נגד בעלי השליטה בחברת אייר פרטס שירותים ואספקה (APS), דן דנציגר, דורון נחושתן ונושאי משרה נוספים, בטענה כי ניהלו את החברה במרמה ותוך כדי הפרה של חובות זהירות ואמונים.

 

מדובר בתביעה נגזרת הדומה לתביעה שהוגשה לפני כחצי שנה לבית המשפט נגד בעלי השליטה בחברת APS, המתמחה בתיווך ובסחר בינלאומי בחלקי חילוף ושירותי תחזוקה למטוסים. אז טען התובע, דריוש לויאן, בעל מניות מיעוט בחברה, לקיפוחו על ידי בעלי המניות האחרים.

 

גם התביעה הקודמת העלתה טענות קשות נגד מנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון דנציגר, על כך ששלשל לכיסו כספים של החברה וייחס לו גם קבלת טובות הנאה אישיות. בסופו של דבר, לאחר שבית המשפט הורה על מינוי רו"ח שיבדוק מה התרחש בחשבונות החברה, נמחקה התובענה בהסכמה תוך שניתנת ללויאן הזכות להגיש תביעה בהמשך.

 

והנה כעת, אכן פנה לויאן להגיש תביעה נוספת באמצעות עוה"ד אופיר צברי ודיבון פרקש ממשרד צברי יובל ושות'. הפעם הוא צירף גם את חוות הדעת של רו"ח גד כהן, שמונה בעבר על ידי בית המשפט. לויאן המתגורר כיום בארה"ב, טוען כי דנציגר ונחושתן וכן גורמים נוספים ב־APS אחראים לשורה של מעשים ומחדלים "נפשעים ויוצאי דופן בחומרתם", שמטרתם בזיזה של קופת החברה והעשרת כיסם של בעלי השליטה.

 

APS הוקמה בתחילת שנות האלפיים וסיפקה מענה בתחום שאין בו כמעט מתחרים בארץ - סחר בחלקי חילוף למטוסים. מלבד התעשייה האווירית שמספקת שירות דומה, מעט מאוד חברות בישראל מתעסקות בתחום. בעלי המניות ב־APS כוללים את דנציגר, איש מוכר בענף התעופה המשמש גם כסוכן של חברות תעופה שונות ברחבי העולם; דורון נחושתן, בכיר לשעבר בתעשייה האווירית; וכן לויאן, גם הוא בכיר לשעבר בתעשייה האווירית המחזיק מניות מיעוט.

 

מקימי APS השכילו לנצל את הקשרים שרקמו בתעשייה האווירית לטובת החברה החדשה, ולאט לאט גדל המחזור הכספי שלה עד שהגיע לפי הערכות לכ־100 מיליון שקל בשנה. לחברה כ־50 עובדים, ויש לה גם סניף נוסף במיאמי. מדובר בחברה פרטית ועל כן לא כל הפרטים חשופים לציבור. בעל מניות המיעוט לויאן טוען בתביעתו כי רווחי החברה היו יכולים להיות גבוהים יותר, לו בעלי המניות היו מתנהלים על פי דין. לדבריו, בעלי השליטה ועושי דברם פעלו במטרה לרוקן את החברה מרווחיה ולשלשל את הסכומים לכיסם. לטענתו, חברות בתחום מציגות רווחים של כ־15% ביחס למחזור, ואילו APS "הציגה הפסדים או רווחים שוליים בלבד".

 

הצליחו בעזרת הקשרים והמידע

 

לויאן פורס על פני דפי התביעה טענות חמורות כלפי בעלי השליטה, ומספר שמשך שנים "עשקו בעלי השליטה ואנשי שלומם את קופת החברה באין מפריע ושלשלו לכיסם סכומי עתק של יותר מ־60 מיליון שקל, תוך ששיתפו במעשיהם ובפירות פשעיהם גם נושאי משרה אחרים". בין השאר מאשים לויאן את חבריו לחברה בזיוף מסמכים חשבונאיים, בהברחת כספים מזומנים אל מעבר לים, ובהונאת רשויות המס והרשות להלבנת הון "תוך חשיפת החברה וכל הנוגעים בדבר לסנקציות, חקירות ואף העמדה לדין".

 

התייחסות התביעה להתנהלותו של נחושתן בחברה מספקת הסבר כיצד זו הפכה לחברה עסקית מצליחה, תוך שימוש במידע שהגיע מהתעשייה האווירית. לטענת לויאן, בתקופה מסוימת עבד נחושתן במקביל הן ב־APS כמנהל החברה בפועל, והן בתעשייה האווירית. "נחושתן", כך נכתב, "העביר לחברה מידע פנימי מתוך התעשייה האווירית, ובין היתר הודיע לחברה על מכרזים של התעשייה האווירית בטרם פורסמו ברבים, מסר לחברה אינפורמציה על הצעות מחיר של חברות מתחרות שהשתתפו במכרזים, סיפק לחברה גישה חופשית למאגרי המידע של התעשייה האווירית, שכנע גורמים בתעשייה האווירית לסגור עסקאות עם החברה, 'ארגן לחברה' הזדמנויות עסקיות לרכישת ציוד תעופתי של התעשייה האווירית מבלי לקיים את חובת המרכז, והיה מעורב בכל מהלך מרכזי של החברה מול התעשייה האווירית".

 

בכך, טוען לויאן, חשף נחושתן את החברה "לתביעות מצד התעשייה האווירית ואף להרבה מעבר מכך". לויאן מתאר בתביעה איך הבריח דנציגר לכאורה כספים שהיו צריכים להגיע לחברה ולהיכלל בדו"חותיה הכספיים. "כספים שמקורם בעסקה סיבובית של רכישת מנועי מטוסים מחברת לופטהנזה ומכירתם ברווחי עתק בלתי מוסברים לחברה אמריקאית אחרת", כותב לויאן, ומציין כי לפי חוות דעתו של רואה החשבון שבדק את מסמכי החברה, יש חיסרון כיס של 23 מיליון שקל עבור עסקה זו. טענה נוספת העולה מהתביעה עוסקת בזיוף חשבוניות ומסמכים נוספים ובהם חשבוניות לתיקון רכיבים, חשבוניות ומחירים במסגרת עסקאות מול התעשייה האווירית, וחשבוניות ומחירים של שטרי מטען.

 

"דנציגר ונחושתן אף קיבלו אישורים לחלקים הנמכרים על ידי החברה בלא שאלו נשלחו לבדיקה פיזית לפי הנחיות והחוקים של רשות התעופה האמריקאית, כמתחייב על פי התקנות המחמירות בעולם התעופה. הדברים חמורים במיוחד שעה שמדובר בחברה שעיסוקה בתחום חלקי החילוף לענף התעופה הבינלאומי, ענף שבטיחות הטיסה בו היא מעל הכל, וסטנדרטים לקויים אין להם כל מקום במסגרתו". לויאן אף מאשים את ראשי החברה בתשלום משכורות חסרות פרופורציה לשותפים, מקורבים ולבני משפחה, ובהעברת סכומים גבוהים גם לחברה אחרת בבעלות דנציגר.
"כל הפעולות האלה נעשו מבלי שקוימו בחברה אסיפות כלליות ואף לא ישיבות דירקטוריון, וללא שנתקבלו החלטות כדין וכנדרש בסיטואציה של ניגוד עניינים ועניין אישי בוטה של בעלי השליטה".

 

"טענות ממוחזרות"

 

עו"ד יוסי כהן מסר בשם דן דנציגר ודורון נחושתן: "מדובר בטענות סרק ממוחזרות והזויות של מר לויאן, אשר כבר נטענו על ידי בהליך קודם בפני ביהמ"ש שנמחק. אנו בטוחים שזו גם תהיה התוצאה בהליך החדש".

מהנהלת התעשייה האווירית נמסר כי "שני האדונים המוזכרים בכתבה עזבו את החברה לפני יותר מחמש שנים. בזמן עבודתם חתמו על הצהרה

 

בדבר אי־ניגוד אינטרסים בהתאם לנוהלי התעשייה האווירית. מעבר לזה אין לנו כל מידע בנושא".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x