$
רכב

שנה טובה למי? כך ירוויחו בעלי רכבי יוקרה, ובעלי רכב עממי יפסידו

כיצד תשפע רפורמת המיסוי הירוק על המחירים? רוב הגורמים בענף הרכב מסכימים כי המשפחתיות יתייקרו ב-2,000 עד 5,000 שקל וכי מכוניות המיני יתייקרו ב-1,000 עד 3,000 שקל

תומר הדר 14:0215.09.12

בשבוע הבא תחל שנה עברית חדשה, שתביא שלל בשורות לציבור נהגי ישראל, אך הבשורות למרבה הצער אינן טובות.

 

 

 

בתחילת השבוע התכנסו רוב יבואני הרכב במשרדי רשות המיסים לצורך קיומו של שימוע לנושא המיסוי הירוק. המיסוי הירוק הוא הנוסחה שלפיה מחושב המס שמוטל על מכוניות שנמכרות בישראל וזאת לפי שיעור הפליטה של חמישה סוגי גזים. בינואר ייכנס לתוקף מיסוי ירוק חדש, שמחמיר את הקריטריונים להטבות מס וכתוצאה מכך ייקר את רוב המכוניות העממיות. בכמה בדיוק? למען האמת, בשלב זה אפילו יבואני הרכב עדיין לא יודעים. עד סוף השנה נותרו ארבעה חודשים ושערי המטבע עשויים להשתנות, אך רוב הגורמים בענף מסכימים שהמכוניות המשפחתיות יתייקרו בטווח שבין 2,000 ל-5,000 שקל ומכוניות המיני יתייקרו ב-1,000 עד 3,000 שקל.

 

בנוסף לתכנית המיסוי הירוק המחודשת הציגה רשות המסים עדכון נוסף: העדכון לטבלת זיכויי המס שמתקבלים בגין אביזרי בטיחות. מדובר בעדכון שנועד לעודד את יבואני הרכב להציע במכוניותיהם מערכות בטיחות. בתחילת הדרך הוצעו זיכויי המס למערכות כמו ארבע כריות אוויר וכאשר ארבע הכריות הפכו נפוצות, עברו ברשות המסים למערכות מתקדמות יותר. הפעם העדכון נוגע למערכות משוכללות ביותר שאינן מוצעות במכוניות עממיות, לדוגמה זיכוי על מערכת בקרת שיוט אקטיבית שמודדת את המרחק מן הרכב שמלפנים ומאטה את הרכב בעת הצורך.

 

 

מרצדס. בוודאי ניתן למצוא בה מערכת בטיחות מתקדמת מרצדס. בוודאי ניתן למצוא בה מערכת בטיחות מתקדמת צילום: בלומברג

 

כוונתה של רשות המיסים, מעבר כמובן להגדלת הכנסות המדינה ברורה: ליצור הבדלי מחיר בין המכוניות המשפחתיות שיגרום לציבור לבחור במכוניות נקיות יותר. אך בתוך כך נחשף עיוות שקיים בשוק הרכב הישראלי ועומד להחמיר יותר בשנה הבאה: על פי תכניתה של רשות המסים, בשנה הבאה עם כניסת המס הירוק החדש יגדלו הבדלי המחיר בין המכוניות המשפחתיות. אחרי הכול, יונדאי I35 אינה פולטת את אותה כמות מזהמים כמו פורד פוקוס ואפילו אינה משולמת באותו המטבע. כך, יבואן של מכונית נקיה יהנה מזיכוי מס גדול יותר ולכן יוכל לתמחר את מכוניתו יותר בזול. הציבור, בעיקר מחזיקי מכוניות הליסינג, יעדיף את המכונית הנקיה מכיוון שהיא זולה יותר ושווי השימוש עליה יותר נמוך. אך כל התכניות הללו יתקיימו על הנייר בלבד. הסיבה לכך היא חברות הליסינג: אלה עתידות לרכוש בחודשים הקרובים עשרות אלפי מכוניות לפני עליית המחירים הצפויה ומחכות לנקודה הקריטית בתחילת ינואר בה יתפרסמו מחירוני המכוניות המשומשות. יבואן רכב שיעלה את מחירו של דגם מסוים באלפי שקלים ינפח את ערכו של הרכב החדיש שבידי חברת הליסינג בשיעור גבוה. יבואן שייקר את הרכב בשיעור זעום לא יעלה את ערך המלאי של חברות הליסינג ויוענש בהתאם. לכן יבואני הרכב צפויים "ליישר קו" ולהציג גם בשנה הבאה מחירים דומים לכל דגמי המכוניות המשפחתיות. כלומר, בשפה פשוטה: אם בניתם על מכונית משפחתית במחיר עממי לקראת השנה החדשה, כדאי שתחשבו שנית.

 

אלא אם בכוונתכם לרכוש מכונית יוקרה. אז השנה החדשה דווקא תאיר אליכם פנים. מדוע? ובכן, בחודשים האחרונים מתקיימת בשוק רכבי היוקרה תחרות עזה ואכזרית הכוללת הוזלות ניכרות של מחירי המחירון הרשמיים של דגמים רבים מבית מרצדס, אאודי וב.מ.וו. לא מדובר כאן בהנחת מזומן אלא בהוזלה רשמית של מחירון היבואן בשיעור שמגיע לעתים למחירה של מכונית מיני חדשה. כאן אין חברות ליסינג שדורשות שמירה של ערך המלאי, רק צרכנים פרטיים. מגמת הוזלות זו צפויה להימשך גם ב-2013 עם הצגת דגמי יוקרה חדשים שיהיו זולים מהותית מן הדגמים היוצאים, כך שאם בכוונתכם לרכוש מכונית פאר, לבטח תשמחו לגלות שמחירה הרשמי ב-2013 יהיה כנראה זול יותר ממחירה בתחילת 2012.

 

ועוד משהו: חלק ניכר ממכוניות היוקרה מצוידות במנועים גדולים ומשובצות בקבוצת הזיהום ה-15, כך שבכל מקרה הטבת המס עליהן (שהיא אפס) לא תצומצם, אך אם הרכב לא שייך לקבוצה המזהמת ביותר וצפוי לייקור קל, אפשר לנשום לרווחה: רשות המסים מעניקה הרי זיכוי מס למערכות בטיחות כגון בקרת שיוט אקטיבית שלא תמצאו בשום מאזדה שלוש וגם לא ביונדאי I30, אך לבטח תמצאו בב.מ.וו ומרצדס.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x