$
דעות

מי עומד להרוויח מעדכון המס הירוק

העדכון במיסוי הירוק ייקר את רוב המכוניות. כמעט כולם יגזרו קופון. חוץ מהצרכן, זאת אומרת

תומר הדר 08:1531.07.12

הגזירה החמורה ביותר שאישרה הממשלה השבוע בתחום הרכב היא עדכון המיסוי הירוק, שייכנס לתוקפו בינואר הקרוב. כיום על המכוניות החדשות בישראל מוטל מס קנייה אחיד של 83%, וממנו מנכים עד 15 אלף שקל בהתאם לרמת הזיהום שהרכב מייצר. הקריטריונים למידת זיהום האוויר שנקבעו לפני שלוש שנים יוחמרו, כך שרוב המכוניות יתייקרו בשיעור שנע בין מאות שקלים לכמעט 10,000 שקל. על פניו זו בשורה רעה לענף הרכב, אך כשבודקים היטב מגלים שלא מעט גופים ירוויחו מהעדכון.

 

עדכון המס בינואר יוביל גם להתייקרות המשומשות

 

בחודשים האחרונים מדווחות חברות הליסינג על "כתף קרה" מהבנקים, שנובעת למשל מהתכווצות נתח השוק שלהן עקב כניסת מכוניות קטנות וזולות ושחיקה קשה בערך המשומשות. בחודשים הקרובים יבין הציבור שבינואר יתייקרו המכוניות המשפחתיות, עיקר מרכולתן של חברות הליסינג, ב־3,000–6,000 שקל. כך יגבר הביקוש לרכב מליסינג מצד מחזיקי הרכב הצמוד לפני ההתייקרות, שיביא למסעות רכישה של חברות הליסינג לפני סוף השנה. גם החברות ירצו לרכוש מכוניות חדשות טרם ההתייקרות. שוק הרכב יוצא מתקופת יובש ארוכה. בדרך כלל בתחילת שנה יורדים מחירי המשומשות, אך הפעם התייקרות הרכב החדש תגרור התייקרות בשוק המשומשות. חברות הליסינג יקלטו משומשות בחודשים הקרובים וישחררו אותן לשוק בינואר, לאחר שיתייקרו בשל המס הירוק.

 

רוב יבואני הרכב מקוננים על המס הירוק אך בסתר חלקם גם מצפים לו, לאור השפל שחווה השוק. בחודשים הקרובים יחדלו היבואנים מהמבצעים, בהסבירם שכדאי למהר ולתפוס את המחיר הישן. ההתייקרות בינואר תאפשר ליבואנים שנפגעו משערי המט"ח לצמצם את הפגיעה ברווחיהם. הציבור לא ידיר רגליו מהסוכנויות בשל ההתייקרויות מכיוון שמכוניות אלה לא מגיעות אליו, אלא לחברות הליסינג, שרוכשות בזול. יבואני רכבי היוקרה לא נפגעים מהמס מאחר שרכבים אלה משתייכים לקבוצת הזיהום הגבוהה ביותר שבה אין הטבת מס ולא תהיה בעתיד.

 

רנו פלואנס חשמלית של בטר פלייס. המתחרות ייפגעו מעדכון המס רנו פלואנס חשמלית של בטר פלייס. המתחרות ייפגעו מעדכון המס צילום: תומריקו

 

המכונית של בטר פלייס לא אמורה להתייקר

 

החברה היחידה שרכביה לא אמורים להתייקר בשל העדכון במס הירוק: בטר פלייס. המכוניות שלה מתחרות בדגמים משפחתיים שצפויים להתייקר. היא כבר הוכיחה בעבר, כשמס הקנייה לרכב חשמלי ירד מ־10% ל־8%, שכשהרגולטור מבצע מהלכים הנוגעים למיסוי רכב, היא מעבירה ללקוחותיה את ההנחה. לפיכך ניתן לשער שבעוד שהמשפחתיות המתחרות יתייקרו, החשמלית של רנו לא תתייקר בשיעור דומה. בנוסף, המס הירוק פוגע קשות במתחרות של בטר פלייס: מכוניות הדיזל. לאחר מאמצי החדרה של חברות כגון קבוצת קרסו, יבואנית רנו פלואנס דיזל, אומצו כמה דגמי דיזל על ידי ציי רכב. הפלואנס דיזל למשל אינה יקרה משמעותית מאחותה החשמלית, ואף לגמה במבחנים שערכנו ליטר סולר ל־17 קילומטר של נסיעה. כעת היא עומדת להתייקר בצורה ניכרת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x