$
בארץ

רגולטור חדש: ממונה לצמצום הריכוזיות

התפקיד החדש, שיוכפף לשר האוצר, נוצר במקום ההמלצה להקים ועדה של נציגי ממשלה שתשמש כפורום מייעץ לרגולטורים בנושאי הריכוזיות

מישל אודי 08:0714.06.12

ביום ראשון הקרוב תונח בוועדת השרים לענייני חקיקה טיוטת חוק הריכוזיות ובה ייווצר גורם חדש במשק - הממונה על צמצום הריכוזיות במשק. זהו השינוי המשמעותי ביותר מבין המלצות הוועדה בתזכיר שהופץ לפני כחודש לנוסח שיוגש ביום ראשון.

 

התפקיד החדש של ממונה על צמצום הריכוזיות הוא תולדה של דיונים שהתקיימו בחודש האחרון בין הרגולטורים. אלה החליטו כי המסקנות הקודמות שכללו פורום מייעץ לכל רגולטור שבו מנכ"ל האוצר, הממונה על הגבלים עסקיים, נציג היועץ המשפטי לממשלה וראש המועצה לכלכלה - יתקשה להתכנס ולהתעמק בכל הקצאה משקית ולכן עדיף להקים גוף במשרד האוצר שזה תפקידו.

 

לממונה על צמצום הריכוזיות לא יהיו סמכויות אכיפה וההחלטה על הקצאת נכסים של המדינה תהיה עדיין בסמכות הרגולטורים. הממונה על צמצום הריכוזיות יהיה גוף שייעץ על הקצאת נכסים ויקבל מהממונה על הגבלים עסקיים רשימה מפורטת של גופים ריכוזיים שתפורסם גם בפומבי.

 

אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה צילום: גיא אסאיג

 

הח"כים יעמדו בפני לחצים

 

גופים ריכוזיים ייחשבו לאלה השולטים בתשתית חיונית ובנוסף מהווים גופים פיננסיים משמעותיים בעלי היקף נכסים העולה על 40 מיליארד שקל או גוף ריאלי משמעותי - כזה שמחזור המכירות שלו עולה על 6 מיליארד שקל.

 

כמו כן, גופים שלשולטים בהם אחזקה של לפחות מחצית מכלל הפעילות בתשתית חיונית כמו חשמל, מים, גז ועיתון יומי, ייחשבו לגופים ריכוזיים. על פי טיוטת החוק, רישיון או הקצאה של נכסים מהמדינה ייבחנו בעת מכירת אחזקה בהיקף העולה על 20%.

 

שאיפת הגורמים החברים בוועדת הריכוזיות היא שהממונה על צמצום התחרותיות ייצור התמחות בתחום ויוביל להגברת השיקולים של קידום תחרותיות אצל כלל הרגולטורים. בטיוטת החוק לא נקבע גודלו של המשרד החדש, אך לפי הערכות יכיל כמות מצומצמת של עובדים. הקמת הממונה על צמצום הריכוזיות תידון עם שאר נושאי הוועדה בכנסת ובוועדות. מלבד החקיקה הזו צפויים חברי הכנסת למסע לחצים מגורמים שעלולים להיפגע מהמסקנות.

 

בנוגע לפירמידות השליטה, התקבלה העמדה השלטת בוועדת הריכוזיות והיא הגבלה לשתי שכבות בפירמידה, כאשר חברה שלישית תאושר לזמן קצוב של שלוש שנים. עבור פירמידה קיימת, זו תוגבל לעד שלוש שכבות ויהיו לה ארבע שנים להוריד את השכבות הנוספות. אם לא תעשה זאת, תועבר השליטה לכונס הנכסים הרשמי.

 

לגבי יתר החוק מדובר בכניסה לתוקף של שנה מפרסום החוק.

 

לחברות פירמידה הנשלטות על ידי שכבה שנייה או שלישית ובעל השליטה מחזיק בפחות משליש מההון, יוכללו כללי ממשל תאגידי מחמירים יותר כמו הגבלת מספר הדירקטורים החיצוניים שיהוו רוב פחות אחד בדירקטוריון.

 

שינוי קל נוסף בטיוטת החוק, לעומת ההמלצות הסופיות, הוא ההגדרה של גוף ריאלי משמעותי. אם גוף מעריך שהכנסותיו יעברו את רף 6 מיליארד השקל, אך זאת בשל עסקה חד־פעמית ולא מייצגת, כגון בעת מכירת חברה־בת, הוא יוכל לפנות לרגולטור שיבחן את הכנסות החברה בשלוש השנים האחרונות כדי שייווכח שמדובר בחריגה חד־פעמית שלא משייכת אותו לרשימת הגופים הריכוזיים.

 

אין שינוי בבעלות צולבת

 

הנושא המשמעותי ביותר בדיון הציבורי של ועדת הריכוזיות הוא הפרדת הנכסים הריאליים מהפיננסיים. כאן אין שינוי, ובעל שליטה בגוף ריאלי משמעותי לא יחזיק בגוף פיננסי משמעותי. כמו כן, נותרה ההמלצה שדירקטור לא יכהן במקביל בגוף פיננסי משמעותי וגוף ריאלי משמעותי.

 

בחלק מהמסקנות והדיונים שהתנהלו בחודשים האחרונים, התוו חברי הוועדה דרכי פעולה לגופים מוסדיים ללא גרעין שליטה, כך שלחברות ביטוח יהיו תקנות דומות בשליטה בדומה לתיקון לחוק מראני המסדיר את השליטה בבנק ללא גרעין שליטה. זאת על רקע הקושי הצפוי במכירת נכסים ריאליים ופיננסיים כתוצאה מהחוק.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x