$
מבחני רכב

העירונית החדשה של פיאט: להציל את הפנדה

פיאט פנדה החדשה גדלה ב־12 ס"מ, ותא הנהג הפך לשמח יותר באמצעות עיצובו עם שפע אלמנטים מרובעים. השמחה נמשכת בדילוג קליל מעל מהמורות בעיר, אלא שהמחיר כבר פחות משובב נפש לעומת המתחרים

תומר הדר 09:1128.05.12

מכוניות יגואר מלכותיות עם ריפודי עור עשירים ולוחות מחוונים מעץ מלוטש. מכוניות אאודי מבוקרות אקלים עם מושבי עור שחור, שמתנהלות בכביש 6 במהירות חרישית אל הסיבוב הרגיל: נס הרים, לכיש והביתה. מכוניות ספורט אדירות מנוע ומרובות בוכנות, שעצם התנעתן מוקדם בבוקר שבת בחניון המשותף גורם לשכנים להתקשר בבהילות למטה משטרת התנועה הארצית, ואפילו מכוניות משפחתיות אפרוריות מהמזרח שנדונו לחיים של אוטומט, גאז וברקס בדרך אל חברת הייטק זו או אחרת. בכל אלה יובל שמחה לחלוטין. היא רק בת שנתיים, אך יודעת היטב באיזו מכונית מדובר - "שחורה", "אדומה" ולפעמים גם "גדולה". בפיאט פנדה החדשה היא עושה פרצוף מיוסר במשך זמן רב, פותחת זוג עיניים כחולות ואז מקיאה על כביש החוף. וגם על הכיסא השחור עם הרצועות שעלה כמו מכונית משומשת. וגם טיפונת על הפנדה. לאבא אין מגבונים לחים. לאבא אין עצבים. לאבא אין מושג מה עושים במקרה כזה. אבא לא סופרמן, הוא רק נוהג במכוניות שחורות, לפעמים אדומות, לפעמים גדולות. אבא פותח חלונות וגם מזגן וחושב...

 

פעולת המתלים הרבה יותר רכה ונעימה פעולת המתלים הרבה יותר רכה ונעימה

 

למה הילדה חייבת להקיא דווקא בפיאט פנדה? אבא דווקא אוהב את הפנדה מאוד. הוא לא נסע מהר, לא טלטל את המכונית בסיבובים של נס הרים, אפילו שם את הדיסק המטופש עם שירי הילדים ושר את המילים. הרבה יבואני רכב מספרים לנו בשנתיים האחרונות שהם המציאו את המכונית הקטנה, מנוע זעיר, תיבת הילוכים ידנית, מחיר של חצי מכונית חדשה. אבל זה לא מדויק, בפיאט היו שם קודם, פשוט אולי לא שמתם לב. פיאט פנדה הקודמת שהוצגה בשנת 2003 היתה מכונית עירונית חמודה ומפתיעה עם מנוע נמרץ ותא נוסעים חביב שהרגיש קצת זול, אבל בהחלט עשה את העבודה. הפנדה ההיא כבר נחשבת לענתיקה במונחי עולם הרכב וכעת הגיע הזמן להציג פיאט פנדה חדשה.

 

רק ההגה לא מרובע

 

הפנדה החדשה דומה מאוד לדגם היוצא, אך שונה ממנו מהותית. היא ארוכה ב־12 ס"מ ורחבה בכמעט 6 ס"מ. המון סנטימטרים במונחי עולם הרכב. העיצוב מזכיר את זה של פנדה הקודמת, אך עבר "התבגרות". תוספת הגודל מתבטאת היטב בפנים. גם פנדה הקודמת היתה מכונית ארוזה היטב, אך תא הנוסעים של פנדה החדשה הוא בפירוש שדרוג מהותי. בכלל, בניגוד לרוב המתחרים במזרח, מישהו בפיאט מבין שמי שקונה מכונית חדשה ראוי ליותר מפלסטיקים אפורים ונוקשים למגע. גם למי שקנה רכב קטן מותר להיות שמח בדרך לעבודה, ובפיאט פנדה בהחלט יודעים איך לעשות שמח, באמצעות ריבועים. זו לא טעות, המעצבים של פיאט החליטו שכמחווה לעיצובה המרובע של הפנדה, ינסו גם לרבע את כל מה שעגול בתא הנוסעים. אז ידית ההילוכים מרובעת. שעוני המהירות והסל"ד מרובעים גם. את ההגה לא הצליחו לעשות מרובע, אך הסתפקו בצופר מרובע במרכזו.

 

לוח המחוונים עצמו, בגימור פלסטיק מבריק ונוקשה, שחלקו בהיר וחלקו כהה, כרוך סביב הנהג והנוסע, גדוש בתאי אחסון שימושיים וגם מעניק לנהג ולנוסע שלצדו שפע של מרווח. נשמע כמו פרויקט של איקאה שהשתבש אי שם בהרכבה? נכון, אך בפועל הצבעים משתלבים היטב והתוצאה הסופית נעימה ומצביעה על מחשבה רבה על צרכיה של משפחה צעירה שילדיה אינם מקיאים בכביש החוף. תלונות? ההגה אינו מתכוון לרוחק והכיסא אינו מתכוון בגובה, מה שמקשה על מציאת תנוחת ישיבה נוחה. בנוסף, חלקה האחורי של הפנדה מרגיש פשוט בהשוואה לחלקה הקדמי. ריפודי הדלתות הבהירים מקדימה הוחלפו בריפודים שחורים והחלונות ידניים. אולי בפיאט מתחשבים רק במי שיושב מקדימה, ואולי חשבו על כמה יהיה קל לנקות את החלק האחורי במקרי חירום כמו זה שתקף אותנו. והיינו שמחים לשש כריות אוויר במקום ארבע.

 

מקדימה פנדה לא מחדשת הרבה, מנוע דומה מאוד לזה של פנדה הקודמת - 1.25 ליטרים, 69 כוחות סוס ותיבת הילוכים ידנית. לפנדה הקודמת המנוע הספיק. בחדשה המנוע אף פעם לא מרגיש נמרץ במיוחד. בפיאט 500 אותו מנוע עושה שמח למי שיושב מאחורי ההגה למרות הנפח הצנום. בפנדה לא. תיבת ההילוכים הידנית מדויקת ונעימה. גם המתלים נעימים ועושים את עבודתם נאמנה. בניגוד לפנדה הקודמת, שכוילה להתנהגות שובבה משהו, החדשה עברה ריכוך שמתבטא בפעולת מתלים הרבה יותר רכה ונעימה. בעיר הם פועלים היטב ומצליחים למלט את הפנדה בצורה מרשימה מבורות ושיבושי כביש אחרים. ההגה, כמקובל ברוב דגמי פיאט מהשנים האחרונות, מתוגבר חשמלית ומשקלו כמעט ואינו מורגש. כשרוצים לנהוג בפנדה מהר, ההגה המעורפל בפירוש מקלקל. אך בפועל, מי ירצה בכלל לנהוג בפנדה מהר? תנו לה לחיות בעיר והיא תהיה מאושרת.

 

תמחור בעייתי

 

בתחנת השטיפה אף אחד לא מתרגש מפנדה מלוכלכת. כסף פותר הכול. אפרופו כסף, פיאט פנדה חדשה עם תיבת הילוכים ידנית תעלה לכם 70 אלף שקל. בתקופה שבה שוק הרכב הישראלי מוצף במכוניות מיני כגון סוזוקי אלטו וקיה פיקנטו, שמחירן חג באזור ה־60 אלף שקל, תמחור כזה עשוי להיות בעייתי. נכון, פנדה גדולה ממכוניות המיני החדשות.  סוזוקי אלטו, לדוגמה, משתרעת על 3.5 מטרים וקיה פיקנטו על 3.6 מטרים ואילו הפנדה תופסת 3.65 מטרים, אך ההבדל זניח. יתרה מזאת, בתוספת של כמה אלפי שקלים אפשר כבר לרכוש רנו קליאו או פורד פיאסטה, מכוניות גדולות משמעותית מהפנדה. לסיכום: פנדה החדשה היא מכונית עירונית טובה עם ערך מוסף - עיצוב מיוחד ותא נוסעים נעים, אך בסופו של דבר הכסף מדבר והישראלים מעדיפים בדרך כלל לחסוך כמה אלפי שקלים ולבחור במכונית אפרורית. חבל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x