$
בארץ

זעם בחברות הדלק: "משרד האנרגיה קובע שלא יהיה תדלוק בשירות מלא"

מנהלי חברות הדלק סונול ודור אלון טוענים שהודעת משרד האנרגיה מסוף השבוע על הורדה נוספת של רווחיהן ממכירת דלק ב־3% היא מחטף ציני. "הודיעו על ההחלטה בערב חג פסח, באמצעות משלוח פקס בשעות מאוחרות כשאף אחד לא עובד במשרדים, ועוד כתבו למטה 'חג שמח'"

ליאור גוטמן 22:2908.04.12

"רק ביום שני העברנו את התייחסותנו לנתוני משרד האנרגיה, והנה כבר ביום חמישי הספיקו שם לנתח את כולם ולתת תשובה", אומר ניר גלילי, מנכ"ל סונול. ואמנם הודעת משרד האנרגיה מהשבוע שעבר, כי המדינה שוקלת לצמצם שנית את רווחי חברות הדלק ממכירת בנזין, היכתה בענף כרעם ביום בהיר. כמה ממנכ"לי חברות הדלק ביקרו קשות לא רק את ההודעה אלא גם את האופן שבו נשלחה. "לדעתי", אומר גלילי, "הנתונים לא נקראו ברצינות הראויה. זו שערורייה שאין כמוה, כאילו מישהו כבר סימן מטרה".

 

מנכ"ל דור אלון, ישראל יניב, מאיר את הכרזת משרד האנרגיה באור שונה. "הודיעו על ההחלטה בערב חג פסח (חמישי בערב — ל"ג), באמצעות משלוח פקס בשעות מאוחרות כשאף אחד לא עובד במשרדים, ועוד כתבו למטה 'חג שמח'. פרעה היה רשע אבל לפחות הוא לא היה ציני", הוא אומר.

 

 

היום פרסמו כל חברות הדלק הגדולות - פז, סונול, דלק ישראל ודור אלון - הודעות לבורסה שבהן הן מסבירות שכוונת המדינה להוריד את מרווח השיווק ממכירת בנזין מ־58.9 ל־57.5 אגורות לליטר (כ־3%), ולצמצם את עמלת התדלוק בשירות מלא מ־18 ל־11 אגורות לליטר, לא כולל מע"מ, צפויה לפגוע בתוצאות העסקיות שלהן.

 

בספטמבר האחרון קיצצה המדינה את מרווחי השיווק של חברות הדלק ממכירת בנזין בכ־25%. החברות עתרו לבג"ץ נגד מהלכי המדינה, וטענו שהחישוב שלה שגוי מיסודו, ולכן יש לתקן את המעוות על ידי הגדלת מרווח השיווק ממכירת בנזין.

במקביל נרשמו בענף פיטורי מאות עובדים וצמצום הנחות מכירה למועדוני לקוחות, מהלכים שהקהו את עוצמת המכה.

עד כמה הפגיעה תהיה קשה הפעם? חברות הדלק מסרבות לפרט, אך לנוכח התוצאות הכספיות של החברות ברבעון הרביעי של 2011 לא בטוח שיש היכן לקצץ. הסיבה היא שהרווח התפעולי של חברות הדלק נחתך ברבעון האחרון של 2011 בטווח שבין 13% (פז) ל־61% (דור אלון) ועד למחיקה מלאה של 100% (סונול ודלק ישראל). מדובר ברבעון הראשון שספג את מלוא המכה של הורדת מרווח השיווק המקורי ב־25%.

 

"היה דיון בבג"ץ שבו ערערנו על החלטת מינהל הדלק מלפני כחצי שנה להוריד את מרווח השיווק, ואמרנו שההחלטה לא סבירה", אומר יניב. "בג"ץ החזיר את זה למשרד האנרגיה לבדיקה ואמר תעשו שיעורי בית, אבל במקום לעשות עבודה רצינית החליט משרד האנרגיה להעניש אותנו על זה שבמדינה דמוקרטית וחופשית העזנו לפנות לבג"ץ, וכאילו אמר 'זה יעלה לכם ביוקר'", הוא פוסק.

 

את הרבעון האחרון סיימו החברות עם הפסדים כספיים. מה יקרה הפעם?

יניב: "החברות סבלו מרבעון קשה והשאלה לאן רוצים להגיע". יניב מזכיר שאם הצעד הנוכחי ימומש במלואו, אזרחי ישראל ייהנו מהנחה של כ־1.5 אגורות לליטר בלבד. "הציבור רוצה שהמחיר יירד וזה בסדר. אך הממשלה מטילה מס על בנזין שמהווה יותר מ־50% ממחיר כל ליטר, ולמעשה מסיטה את האש לחברות הדלק. יצמצמו את המחיר בעוד אגורה? האזרח לא ירגיש את זה - אנחנו כן".

 

גלילי מסביר שלדעתו ההחלטה על צמצום עמלת התדלוק המלא חמורה לא פחות, מאחר שחברות הדלק ייאלצו להתמודד עם הגזירה על ידי הפיכת רבות מהתחנות לכאלה שבהן ניתן לרכוש בנזין בשירות עצמי בלבד. "מינהל הדלק במשרד האנרגיה בעצם קובע שבמדינת ישראל לא יהיה שירות מלא. זו פגיעה באוכלוסיות שלמות (כגון מוגבלי תנועה - ל"ג)", אומר גלילי. לדעתו מצטרף יניב, שמעריך ש"אי אפשר יהיה לתת את השירותים בכל שעות הפעילות של התחנות, ובחלק מהמקומות אני מעריך שיעברו להפעלה חלקית בשעות היום".

 

ממשרד האנרגיה לא התקבלה תגובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x