שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": דוראד תרכוש מתמר גז בכ־1.8 מיליארד דולר

החוזה, בהיקף של כ־0.6 מיליארד מ"ק גז לשנה, צפוי להיחתם בשבועות הקרובים. מדובר בחוזה גיבוי לחוזה של דוראד עם EMG המצרית

ליאור גוטמן 06:5801.02.12

חברת דוראד, שמקימה בימים אלה תחנת כוח פרטית באשקלון, צפויה לחתום בשבועות הקרובים על חוזה לרכישת גז ממאגר תמר בהיקף של 0.5–0.65 מיליארד מ"ק לשנה למשך 17 שנה, כך נודע ל"כלכליסט". כמות זו תוזרם לדוראד בשלוש השנים הראשונות של החוזה, מאמצע 2013 ועד 2016, ולאחריהן תוכל דוראד

להגדילה לכ־0.74 מיליארד מ"ק לשנה, בכפוף להגדלת יכולת הולכת צנרת הגז למשק המקומי.

 

מדובר בחוזה גיבוי לזה שנחתם בין דוראד לספקית הגז המצרית EMG בדצמבר 2009, אז התחייבה דוראד לקנות כ־0.74 מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה ל־17 שנה בעלות כוללת של כ־2 מיליארד דולר. אך סדרת הפיצוצים בצנרת הגז המצרי מאיימת להותיר את מנהלי התחנה בלי דלק להפעילה. כפי שנחשף בספטמבר האחרון ב"כלכליסט", הצדדים כבר החלו לקיים מו"מ מקדמי לרכישת גז בכוונה ליצור גיבוי לחוזה המצרי, ובשבועות האחרונים עלה המו"מ שלב והגיע לישורת הסופית שלו. לפי ההערכות במשק האנרגיה, דוראד לא תתקשה להשתחרר מהחוזה עם EMG.

 

הסיבה להאצת המשא ומתן עם תמר היא שתחנת הכוח שתקים דוראד באשקלון עתידה להיות אחת מתחנות הכוח הפרטיות הגדולות בישראל עם הספק ייצור של כ־800 מגה־ואט, כ־6.5% מכושר הייצור האופטימלי של חברת החשמל. מועד ההפעלה ברישיון שניתן לה נקבע לסוף 2013, אולם המדינה מנהלת מולה מגעים להפעלה חלקית של התחנה כבר בקיץ 2013. זאת כדי למלא את המחסור הצפוי במשק.

 

לפני כשבועיים אמנם חזר הגז המצרי לזרום בצנרת, אולם מדובר בתפוקה פעוטה ביחס להיקף החוזים של EMG בישראל. עם חתימת החוזה עם דוראד עשויה EMG, שבכ־21% ממנה מחזיק איש העסקים יוסי מימן באמצעות אמפל ומרחב שבבעלותו, לאבד חוזה משמעותי ושלישי בהיקפו מבחינת שווי כלל החוזים של הקבוצה. עבור דלק אנרגיה, שמחזיקה ב־31.25% מתמר באמצעות דלק קידוחים ואבנר, מדובר ביכולת לקבל תזרים מזומנים כבר בסוף 2013. בעבר דנו תמר ודוראד באפשרות למכור גז עודף לצד ג' במקרה שבו הגז המצרי יחזור בתפוקה מלאה, כלומר להפוך את דוראד לספק משנה למשק הישראלי, אולם האפשרות הזאת הוקפאה לעת עתה.

 

הבעיה הגדולה שעמה תתמודד דוראד היא גמישות אספקת הגז לאורך שעות היום. מבנה התחנה מאפשר לצמצם את התפוקה בשעות שבהן הביקוש נמוך, אך עם חתימת ההסכם תיאלץ לשנות את משטר ההפעלה שלה ולהפעיל את התחנה גם בשעות שבהן הביקוש לא בשיאו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x