$
מוסף מנהלים דצמבר 2011

דירוג המנהלים: מקום 10 - רמי לוי, שווק השקמה

"אני לא מנהל לבד, אני לא מר עולם. אומרים רמי לוי, אז חושבים שאני מנהל את העסק לבד"

גיל קליאן 10:4228.12.11

על הקיר במשרדו של רמי לוי באזור התעשייה תלפיות בירושלים מוצגת לראווה מודעת פרסומת משנת 1980, שמציעה ללקוח לבוא "לגמור את החודש" אצל לוי עם מגוון מוצרים מוזלים כמו משחת שיניים סולידוכס ב־24 לירות. גם לפני 31 שנה לוי התהדר בטבלת השוואת מחירים, וגם בה הוא כמובן ניצח את המרכולים הגדולים של אותה תקופה. "כבר 35 שנה אני חי ממחאת מחירים", הוא אומר.

 

לצפייה בדירוג המנהלים המלא - לחץ כאן

 

לוי מזדהה לחלוטין עם הרשת שבשליטתו, וקשה לומר איפה זו נגמרת והוא מתחיל. כך למשל, כשנשאל מה היה עושה אם לא היה מקים רשת קמעונאות מזון, לוי משתתק ופשוט לא יודע מה לענות. "הייתי דיסלקט, אז היו לי שמונה שנות לימוד שסיימתי עם מקצוע: מכונאות רכב", הוא אומר לבסוף.

 

לדבריו, הרעיון להיכנס לקמעונאות הגיע מהטיולים לשוק עם אמא שלו, שהתעקשה לקנות מהסיטונאים של רחוב השקמה כדי לחסוך כסף. כאשר אחד המוכרים התנהג אליה בגסות ("לא כי הוא היה רע, פשוט לא היתה לו סבלנות ללקוח קטן"), החליט לוי לפתוח חנות קמעונאית המוכרת במחירי סיטונאות.

 

רמי לוי רמי לוי צילום: עומר מסינגר

 

אז אם לא היית הולך לשוק לעשות קניות עם אמא, היית עכשיו מכונאי רכב?

"לא יודע אם הייתי מכונאי, כי בצבא לא הלכתי למקצוע, הייתי שריונר. לא היו לי תוכניות לאחרי הצבא".

 

לוי התחיל להתגלגל מחנות של 40 מ"ר בשוק, שתפחה לחברה הנסחרת כיום בבורסה בתל אביב בשווי של 1.7 מיליארד שקל. לוי עצמו מחזיק כ־62% ממניותיה, מה שהופך אותו למיליארדר.

 

לא היית היחיד שהתחיל עם חנות של 40 מ"ר בשוק מחנה יהודה. מה הפך אותך להצלחה?

"מהרגע הראשון חייתי את הצרכן. הבנתי שהכוח בידיים שלו. בגלל זה גם הצלחתי".

 

זה נשמע קצת פשוט מדי.

"זה לא פשוט, אבל כל דבר הופך לפשוט אחרי שעושים אותו. יש אנשים שנוסעים מירושלים לתל אביב דרך חיפה. אני נוסע ישר לתל אביב. זה לא מסובך. גם מי שנוסע דרך חיפה יגיע לתל אביב, אבל בדרך יהיו לו פי עשרה הוצאות מאחרים".

 

בכך רומז לוי על ההוצאות הנמוכות של הרשת, המאפשרות לה למכור במחירים מוזלים ועדיין להיות רווחית יותר מהמתחרות הגדולות. לרמי לוי יש כ־30 עובדים בלבד במטה, אין לו כמעט הוצאות פרסום ואין לו בעיות מיתוג של תתי־רשתות. כך, למשל, ברשת של לוי יש שני סמנכ"לים בלבד. בשופרסל המתחרה היו עד לאחרונה שני יו"רים, שני מנכ"לים וארבעה סמנכ"לים. עם זאת, מבנה ההוצאות של לוי לא אמור להיות שונה מהותית מרשתות הדיסקאונט האחרות הפועלות בשוק.

 

אז מה בכל זאת מייחד את הרשת שלך מול רשתות הדיסקאונט האחרות? אין לך מונופול על מטה רזה, הוצאות שיווק נמוכות או מחיר זול לצרכן.

"דווקא יש לי מונופול על מחירים זולים".

 

המשקיעים בחברה דווקא מעוניינים כיום בהגדלת המטה של הרשת, והם אף דרשו ממך למנות יו"ר שאינו קרוב משפחה.

"המשקיעים המוסדיים רצו שהחתן שלי לא יהיה יו"ר. אני קיבלתי את זה, אבל לחתן שלי אכפת מהרשת פי אלף יותר מכל יו"ר שאני אביא. אז אתה מביא אותו ומשלם לו פי חמישה, והוא יושב בישיבות ולא יודע מה זה משחת שיניים וכמה צריך להיות על המדף".

 

המטה הנוכחי יצליח לנהל את כל התרחבות הרשת?

"מה זה להגדיל את המטה? אני לא אביא עוד מנהל סחר, אני אביא עוד פקידה או עוזרת. אני יכול להגיע ל־50 סניפים ונגדל במטה ב־10–15 איש. זה שטויות".

 

ומה עם פעילות הסלולר החדשה?

"אני לא מנהל לבד, אני לא מר עולם. אומרים רמי לוי, אז חושבים שאני מנהל את העסק לבד. אם לא היו לי העובדים הכי טובים בעולם שמרגישים הכי בבית בעולם, לא הייתי יכול להצליח. מנהל הסחר שלי, יוסי, התחיל אצלי כאורז בגיל 16.5. ראיתי שהוא מוכשר והצמדתי אותו אליי. מנהל התפעול שלי התחיל כנהג, כל העובדים במטה עובדים פה עשרות שנים".

 

"אין לנו יועצים ויחצנים. אנחנו יודעים לעשות חשבון שאם נרוויח קצת ונמכור הרבה, יהיה טוב גם לצרכן וגם לנו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x