$
קריירה

האם עסקים קטנים של נשים יוציאו את המשק מהמיתון?

עסקים קטנים הם המפתח של נשים באוכלוסיות שונות להתגבר על חסמים תרבותיים ומגדריים ולצאת לעבוד. כלכליסט מסביר למה יותר נשים פונות לעסקים עצמאיים ואיך זה משפיע על הצריכה ועל כמות המשרות החדשות במשק

יסמין גיל 09:2507.12.11

"כשאשה פותחת עסק, לצד הקשיים של תהליך ההקמה היא בונה עצמאות כלכלית", אומרת פרופ' ענת פירסט, מומחית בנושא מגדר וייצוגים במדיה מבית הספר לתקשורת במכללה האקדמית נתניה. "פתיחת עסק תורמת לכלכלה בכך שהיא מגדילה את תעסוקת הנשים. הכלכלה אינה של גברים או של נשים, אלא של חברה משותפת. בתפיסה שלנו הנשים תמיד צריכות לתרום ל... הן הרחם של המדינה, המחנכות של המדינה, צריכות לתרום לכלכלת המדינה.

 

אבל צריך להסתכל על היבט אחר. אנחנו יודעים שבשוק התעסוקה אנחנו עדיין מפגרות מבחינת הכנסה ומרוויחות פחות, וקראנו בעיתון שהיה מחקר על נשים שהגברים לא מרשים להן להוציא כסף. לכן, אני מתייחסת לפתיחת עסקים של נשים לא רק כאל מקור שמגדיל את הכנסות המשפחה, אלא גם כאל עצמאות. העסקים האלה תורמים לחברה מפני שאם נשים עצמאיות יותר, הן פחות עניות. במעמדות הנמוכים יש ייצוג יתר לנשים מאשר לגברים. עסקים של נשים בוודאי תורמים גם לחברה ולכלכלה – הם תורמים לצמיחה ומפחיתים את התלות של אותן נשים במערכות הרווחה של המדינה".

 

 

"בשנים האחרונות הרבה יותר נשים פותחות עסקים, מעזות, רוצות לצאת מהבית", אומר מיכאל כהן, מנכ"ל מ.ט.י רעננה ויו"ר עמותת פורום מ.ט.י בישראל, "הן מחפשות להגדיל את ההכנסה המשפחתית באמצעות יזמות. בכלל, אנשים מחפשים לייצר עוד הכנסות". מ.ט.י, מרכז לטיפוח יזמות, הם גופים שהוקמו בשנות התשעים על ידי גופים ובהם משרדי הקליטה והתמ"ת, הג'וינט והרשויות המקומיות. מ.ט.י פועלים ברחבי הארץ, כל אחד כגוף עצמאי, במטרה לקדם ולייעץ ליזמים. חלק מהשירותים מסובסדים על ידי משרדי התמ"ת או הקליטה. לדברי כהן, 50% מהפונים אליהם הם נשים: "זה מושפע גם מהאזור וממרקם האוכלוסייה. היום הנושא של יזמות, בעיקר זעירה, בהעסקה עצמית, מתפתח מאוד. הרבה נשים פונות לתחום הזה, בין היתר כי במקביל אליו נוח לגדל ילדים והוא מאפשר לפתח קריירה נוספת. הרבה נשים שעובדות במערכות ציבוריות מסיימות למשל בשעה 15:00. הן לא רוצות לשבת אחר הצהריים בבית, אז הן מקימות פרקטיקה קטנה, כמו אצל רופאים. הן עובדות כמנחות, כמטפלות וכמורות, שמציעות שיעורים פרטיים וחוגים. נשים גם פותחות עסקים כמו בתי מלאכה וחנויות. הן אפילו פותחות חברות סטארט־אפ, אולם בתחום הזה יש הרבה פחות נשים מגברים, ככל הנראה כי פחות נשים לומדות באוניברסיטה מקצועות הנדסה ומחשב. לצערנו, כי אנחנו בהחלט מעודדים אותן להיכנס לתחום הזה".

 

איזה הבדלים יש בין נשים וגברים מבחינת היזמות?

"אוכלוסיית הנשים מאוד יזמית והרבה יותר פתוחה לעזרה, לעומת גברים. יש המון נשים שהן יועצות עסקיות, ולדעתי נשים יותר זהירות בתהליכים שהן עושות. הן יותר חושבות על השילוב בין העסק לתא המשפחתי. ההיבט המשפחתי הוא חלק מהותי בתהליך החשיבה על העסק שהן רוצות להקים. זה פחות מאפיין גברים שאומרים 'אם צריך לעבוד 14 שעות ולהגיע הביתה רק ב־20:00, אז אני אגיע רק ב־20:00'".

 

מהם הקשיים הייחודיים לנשים?

"גידול הילדים הוא משוכה שהן צריכות להביא בחשבון. אגב, הרבה נשים יוצאות ליזמות דווקא מהסיבה הזאת, כי שילוב עם משרה מלאה אצל מעסיקים הוא לעתים בלתי אפשרי. יש גם קשיים ייחודיים למגזרים מסוימים, שבהם, למשל, הבעל חוסם את רצונה של האשה לעבוד. קבוצה נוספת שיש לה אתגרים גדולים היא החד־הוריות. זה עולם אחר לגמרי. לקבוצה הזאת יש בעיות כמעט בכל מישור, כי כל עול הגידול המשפחתי נופל עליהן והן מקור הפרנסה היחידי. שם יש יותר בעיות, הבנקים יותר לוחצים ובסביבה הזאת יש יותר קרנות פילנתרופיות".

 

לעשות שינוי

 

בכל פעם שתשומת הלב מופנית לנשים והן מקבלות סיוע מתעוררת סוגיית האפליה, ובמקרה הזה כלפי בעלי עסקים שנתקלים בקשיים שאינם מוטי מגדר. "כל אפליה מתקנת היא לכאן ולכאן", אומרת פירסט. "עולם העסקים הוא גברי, השיח גברי; ואם מעניקים לנשים כלים ללמוד את השפה הגברית — אף על פי שאחר כך הן יכולות לפתח לעצמן שפה משל עצמן - ואם יש עזרה כספית ומקצועית, למה לא בעצם? זה לא שיש שוויון בהזדמנויות. יש קבוצות שהן מראש חלשות יותר בחברה, ולכן צריך לתת להן כלים כדי שתוכלנה להיכנס למיליה הכללי".

 

"נשים מפחדות מתהליכי סוציאליזציה מסוימים בחברה, אף על פי שבחברה הישראלית הן יוצאות לעבודה בקנה מידה נרחב בהשוואה לעולם המערבי, אפילו יותר מכמה המדינות. אבל בתפיסה של נשים יש עניין של שמרנות שנובעת מתרבות ישראלית שונה. לכן המקום הזה של סיוע לנשים הכרחי, כי הרשתות החברתיות העסקיות הן גבריות. לגברים יש את 'החברים מהצבא', יש רשת הרבה יותר איתנה בחברה הישראלית. העולם העסקי הוא מרושת גברית".

 

"מ.ט.י. נותן מענה לכלל האוכלוסייה, אין שם התמחות בנשים", מסבירה כיראם בלעום, מנהלת "יסמין" - איגוד נשות עסקים במרכז היהודי־ערבי לפיתוח כלכלי, את ייחודיות הגוף שהיא מנהלת. בסיס הארגון בהרצליה, וחברות בו יותר מ־720 נשים, 40% מהן ערביות. הארגון, שמקיים היום כנס תחת הכותרת "מצוינות בניהול עסקים קטנים" מספק קורסים להכשרה עסקית, ליווי עסקי ויצירת נטוורקינג בין החברות בו.

 

"מצאנו שרוב הנשים שמקימות עסק, שורדות במקומן או נסוגות", אומרת בלעום. "מפני שאין להן הרבה ניסיון ניהולי, הן לא עבדו לפני כן בעסקים, כל מכשול שהן נתקלות בו יכול בקלות להחזיר אותן אחורה. לכן צריך לקדם אותן בעזרת תוכניות, כי רוב הבעיות שהן נתקלות בהן דומות: החדרת המוצר לשווקים, נגישות למימון או אשראי עסקי. אנחנו רוצים שכמה שיותר נשים, מכל המגזרים, יגיעו כדי לקבל מידע. למעשה, 70% מהעבודה שלנו היא בשטח, אנחנו באים לנשים ולא הן אלינו, ובונים את התוכניות לפי הצרכים בשטח. הוצאנו ספר ששמו 'מדריך יסמין', בסגנון חשיבה נשית: הכתיבה בו מופנית לאשה, והוא מתייחס לאיך היא חושבת, מיישמת, מחליטה. אנחנו שומעים אותך, שואלים שאלות ונותנים כלים כדי לסייע לך מהמקום שלך".

 

בלעום מוסיפה: "המשתתפות בתוכנית משלמות דמי השתתפות סמליים, שהם בבחינת דמי מחויבות. אנחנו מחנכים עסקית, ואשה שמחר תנסה למכור את המוצר שלה ולגבות עליו כסף צריכה גם לדעת לשלם. עם זאת, המטרה שלנו היא לא למכור, אלא לעשות שינוי".

 

יש לנשים קושי בגביית תשלום?

"לפעמים. הן מוותרות למישהי שאומרת 'אין לי כסף עכשיו', או מורידות בקלות סכום כדי לא להפסיד לקוח. זו בעיה נשית כללית, כי אשה חושבת מהרגש. אבל אנחנו והן מודעים לזה ועובדים על זה".

 

אילו קשיים ייחודיים יש לנשים ערביות בהקמת עסק?

"פעם היו חסמים פנימיים לנשים הערביות, כי הבעל לא תמך, המשפחה לא נתנה אישור והיה פחד מכישלון. היום אני רואה את זה פחות, כי הצורך הכלכלי בחברה הערבית גורם לאשה לחשוב פעמיים. נשים שהצליחו – שכנה בכפר או מישהי שהן קראו עליה בעיתון – נותנות להן ביטחון שהן גם יכולות. הן מקימות עסקים בתחומי השיווק והמסחר ונותנות שירותים, כמו מסעדנות ומרכזי יופי. חלקן פונות למקצועות חופשיים, כמו ראיית חשבון ועריכת דין. יש הרבה נשים שמקימות עסק בשותפות: החשיבה של 'בואי את ואני ונקים ביחד עסק' הולכת ומתפתחת".

 

מה מהווה מכשול מבחינתן?

"צריך להיות יזמת גם באופי. לא לחשוש מכישלון, לדעת איך למצוא פתרונות, איך לפנות למקומות כדי לקבל סיוע. נשים שעברו מכשול אחד ושני בהצלחה, יהיה להן קל לפעול בהמשך. תפקידנו לדעת איך לכוון את הנשים הללו. אני מאמינה בכוחות נשיים. אני אשה ויודעת כמה אני יכולה".

 

איך לדעתך אשה שמקימה עסק תורמת לכלכלה?

"ראשית, היא תורמת לעצמה: ההרגשה שלה טובה, היא מייצרת משהו, עושה משהו, משפיעה, יש לה דעה, היא לא תלותית. תרומה שנייה היא הכסף: היא מביאה רווח למשפחה ולעצמה, היא שותפה בכלכלת הבית. אצלנו במגזר הערבי האשה בדרך כלל מנהלת את התקציב המשפחתי. אשה שמרוויחה כסף יכולה למשל, לבנות בית לילדים, ללמוד באוניברסיטה. התרומה היא גם למדינה ולחברה – אני לא מובטלת ואני לא מספר בלשכת אבטלה. אני עובדת, יש לי עסק. לפעמים האשה בעלת העסק מעסיקה עוד מישהי".

 

איך משיגים מימון

 

תחת הכותרת "תעסוקת נשים בעסק היצרני הקטן" פרסמה במאי האחרון התאחדות המלאכה והתעשייה סקר שנערך בקרב מדגם מייצג של כ־100 חברות בתחומי התעשייה והמלאכה הזעירה, המעסיקות עד 40 עובדים. הסקר נערך בקרב תחומים שאולי נתפסים פחות "נשיים" – ענפי המתכת, האלקטרוניקה, הציוד רפואי, הדפוס, הרהיטים, הגומי והפלסטיק והמזון, וזאת כדי לספק נתונים הנוגעים למאפייני תעסוקת הנשים במגזרים אלה. הממצאים אינם מפתיעים: מהסקר עלה כי רק 3% מהנשים בעסקים קטנים בתעשייה מנהלות את העסק, אף על פי שהן בעלים משותפים ב־41% מהעסקים הללו. כ־93% מהעסקים שהם גם בבעלות נשים הם עסקים משפחתיים, ורק 20% מהם נמצאים בבעלות בלעדית של נשים.

 

"הקושי העיקרי של נשים הוא מחסור ברשתות עסקיות וחברתיות ליצירת קשרים", מסבירה ליאת גור, מנהלת הסברה והדרכה בהתאחדות המלאכה והתעשייה, "הקושי שלהן מתבטא בהמון תחומים, למשל לדעת איך להשיג מימון, איך לקנות ציוד בסיסי, לאיזה בנק ללכת, איך לפתוח תיק במס הכנסה. נשים גם סובלות מאפליית אשראי קשה. יותר קשה להן לקבל אשראי בבנקים, שוב, בגלל מחסור בקשרים. נשים צריכות לגשר על הרבה שנים שבהן הגברים שלטו במגזר העסקי וטוו רשתות קשרים ענפות וחזקות. הן צריכות גם להתגבר על דעות קדומות ואנטגוניזם כלפי ניהול ושליטה נשית. בעלות עסקים מספרות לי שלפעמים בטלפון או בפגישה, גם לאחר שהן מציגות את עצמן, אנשים מבקשים 'לדבר עם הבוס'.

 

היא מוסיפה: "לקוחות וספקים עדיין שבויים בקונספציה הישנה שלפיה האשה היא המזכירה או מנהלת החשבונות, ומתקשים לקבל את העובדה שהם צריכים לעשות עסקים מול אשה. הדבר בולט בתעשייה המסורתית בתחומים כמו עץ, פלסטיק ומתכת, שם רוב העובדים גברים".

 

התאחדות המלאכה והתעשייה קיימת כמאה שנה, והיא מאגדת יצרנים ונותני שירותים במגוון עסקים ומפעלים קטנים ובינוניים בארץ, ומייצגת אותם בפני מוסדות ציבור. להתאחדות 11 ארגונים של ענפים שונים, ורק בראש שני ענפים עומדות נשים: יו"ר ארגון הקוסמטיקאיות רחל בר און ויו"ר ענף הטקסטיל והאופנה אווה אוחנה.

 

"התעשייה ברובה גברית ולכן רוב יושבי הראש הם גברים, ויש להצר על כך", מסבירה גור, "נשים בדרך כלל לא מקימות עסקים בענפים כמו מתכת, עץ, עיבוד שבבי, דפוס ופלסטיק, שרובם עסקים שנחשבים גבריים. אפשר רק לקוות שהמצב ישתנה ברבות השנים, עם הטמעתו של שוויון מגדרי בחינוך. נשים עדיין פונות בעיקר לתחומים שנחשבים נשיים, והדבר נעוץ ב'הסללה' שלהן למקצועות האלה, עוד בגן הילדים ובספרי הילדים, ועד הכוונה למגמות גבריות מול נשיות בבתי הספר. הגננת אומרת 'אמא של מי תביא עוגה?' ו'אבא של מי יכול לסדר את השולחן?', וזה מנציח את עצמו".

 

גור מסכמת: "רק רבע מבעלי העסקים בישראל כיום הם נשים וזה נובע גם מהמחסור בתנאים בסיסיים לנשים עצמאיות, כמו דמי אבטלה או חופשת לידה, שאשה בעלת עסק לא תקבל, וכך יש עדיין התנגשות קשה בין הרצון להיות בעלת עסק וגם להקים משפחה".

 

שכר נמוך

 

באוקטובר 2010 הוגש למועצה לנשים בבית הלבן מחקר שנקרא "עסקים בבעלות נשים במאה ה־21" שהכינה מחלקת המסחר האמריקאית. בעת פרסום המחקר, 7.8 מיליון חברות פרטיות בארצות הברית היו בבעלות נשים, והיוו כמעט 30% מכל החברות האמריקאיות היצרניות שלא מתחום החקלאות בבעלות פרטית. לחברות שבבעלות נשית היה מחזור של 1.2 ביליון דולר, ואלה שהעסיקו עובדים שכירים סיפקו פרנסה ל־7.6 מיליון עובדים. מספר החברות שבבעלות נשים גדל בין השנים 1997 ל־2007 ב־44%, כפליים מהגידול שרשמו חברות בבעלות גברים. כמו כן, בעוד שחברות בבעלות פרטית של גברים חוו אובדן של משרות, חברות בבעלות נשית, מסקטורים כמו בריאות וחינוך, רשמו צמיחה במספר המועסקים, והוסיפו כ־500 אלף משרות לשוק.

 

בבדיקה של עסקים בארצות הברית ששרדו בשנים 2004–2007 עולה שעסקים בבעלות נשים החלו לבנות את החברה שלהן עם 64% מרמת ההון של עסקים בבעלות גברים. הסיבות להון הנמוך יותר מגוונות: מחקרים מצאו שנשים יקבלו הלוואות עם תנאים פחות מועדפים, מאשר גברים. לפעמים נשים לא הגישו בקשה להלוואה פשוט מהחשש שיסרבו להן, כך על פי המחקר האמריקאי.

 

קרדיט נמוך יותר מגביל נשים להרחיב את עסקיהן, כנראה מפני שהליכי מתן קרדיט בבנקים מתבססים על פוטנציאל הגידול של עסק, ומחקרים מצאו שפוטנציאל הגידול של עסקים בבעלות גברים גדול יותר. המחקר מצא שנשים ייטו להתחיל את העסק עם הון עצמי גדול יותר ופחות הון חיצוני. העובדה הזאת מצביעה, אולי, על כך שהן בדרך כלל מתחילות עסקים קטנים.

 

עוד עולה מהמחקר כי עסקים בבעלות נשים התרכזו בענפים שנשלטים על ידי חברות קטנות בגודל או במכירות. מחזור המכירות הממוצע והשכר הממוצע בתעשיות בבעלות נשים בדרך כלל נמוכים מאלה שבבעלות גברים. לנשים, סביר להניח, יהיה עסק בתחום השירותים, כמו בריאות, חינוך או קמעונאות. לגברים יותר סביר שיהיו עסקים ביצרנות או בבנייה.

 

התעשיות שבהן נשים בוחרות לפעול משקפות, במידת מה, את ההבדלים בין תחומי הלימוד שבוחרים גברים ונשים ואת ההבדלים בניסיון המקצועי. גברים מפגינים נוכחות רבה יותר גם בתחום הפיננסי, בתחום הביטוח ובתחום הנדל"ן, וכן בתחבורה באחסון במדע ובטכנולוגיה.

 

בעוד שאפשרויות פיננסיות וזמינות הון הן סיבות מפתח לגודל ולצמיחה, יש הסברים אחרים שקשה למדוד ישירות: המחקר מצא שנשים מצפות לרמות גידול נמוכות יותר במונחים של מכירות ומועסקים, ייתכן, שוב, משום שעסקיהן קטנים יותר. הסבר אחר יכול להיות שנשים משקיעות יותר זמן בפעילויות אחרות, כמו גידול הילדים והבית. כמו כן, נשים פחות נוטות לקחת סיכונים, בעיקר פיננסיים. עם זאת, על פי מחקר של המכון האמריקאי The Guardian Life Small Business Research Institute שפורסם ב־2009, עסקים קטנים בבעלות נשים ייצרו 5–5.5 מיליון משרות חדשות בארצות הברית עד 2018. עסקים בבעלות נשים יתרמו יותר ממחצית מתוך 9.72 מיליון משרות של עסקים קטנים הצפויות להיווצר, וכשליש מתוך 15.3 מיליון כלל משרות המשרות החדשות עד 2018.

 

איזון, סיפוק והכרה

 

אם נחזור למחקר של מחלקת המסחר האמריקאית נמצא כי לנשים ולגברים יש סיבות שונות להתחלת עסק: גברים ייטו להתחיל עסקים בהתבסס על שיקולים פיננסיים, בעוד נשים יותר מתעניינות בקריירה ורוצות ליצור איזון בין העבודה לחיים האישיים, לצד סיפוק עצמי והכרה. "איזון בין החיים לעבודה" אולי לא משקף במלואו את העובדה שנשים, יותר מגברים, ממשיכות לתת יותר מהזמן שלהן לטובת השגחה על הילדים, ההורים המבוגרים, בן הזוג והבית, כך שבמידה מסוימת לנשים יהיה פחות זמן להקדיש לעסקים. יחד עם זאת נמצא שנשים בעלות עסק מבלות יותר זמן בממוצע בפעילויות שקשורות לילדים ולבית, לעומת גברים עצמאיים ולעומת נשים שאינן עצמאיות. הדברים מצביעים שייתכן שנשים יבחרו להיות עצמאיות גם בגלל פקטורים משפחתיים.

 

המחקר הצביע ש־69.9% מהנשים העצמאיות נשואות, לעומת 54.6% מהנשים השכירות, ו־74.7% מהגברים העצמאיים נשואים, לעומת 61.8% מהשכירים. כמו כן, נשים עצמאיות יעבדו בממוצע 40.1 שעות בשבוע, לעומת 38.9 אצל השכירות. המחקר מצא גם שנשים מקדישות יותר שעות עבור המשפחה והבית, ולכן יש להן פחות שעות מגברים להקדיש לחברה. זה יכול להסביר כמה מההבדלים בין עסקים בבעלות נשים לעסקים בבעלות גברים.

 

"נשים מסתכלות על דברים לטווח ארוך, הן פחות ספקולטיביות במחשבה", אומר גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות ומרצה במכללה למינהל בחוגים לכלכלה ושיווק. "נשים לא נוטות להיסחף אחר טרנדים, לא נוטות להכניס את העסק להשקעות מיותרות. למשל, הן לא חייבות לשבת במשרד מפואר, בעוד שגברים רבים קודם כל משפצים את המשרד. ההבדלים בולטים. אני מרצה הרבה בויצ"ו, ואני רואה נשים מצליחות שהקימו עסקים והן כבר בשלהי הקריירה. הן מחושבות, קרות רוח, הראייה לטווח ארוך מאוד בולטת אצלן, הרבה יותר קשה להשפיע עליהן, הן פחות משתכנעות, פחות ספקולטיביות, יותר שמרניות. אם מגיע אליי זוג, הבעל ימשוך אותי לנקודות הקיצון בעוד האשה תמתן".

 

לפני כשנה פורסם סקר שערך מכון המחקר חקר רייטינג, עבור המחלקה לקידום מעמד האשה (קמ"ה) בעיריית תל אביב־יפו, בקרב מדגם של 350 מתושבי העיר בגילי 25 ומעלה הצורכים שירותים או מוצרים שמוכרות נשים. זאת בהתייחס לעסקים זעירים, כאלו שבהם עובד אחד או שניים. בסקר נמצא שכמחצית מתושבי העיר קונים מוצרים או שירותים מנשים המפעילות עסק זעיר מביתן. נמצא כי 18% מהנסקרים קונים עוגות ומוצרי מאפה וכן חפצי נוי לבית ועבודות יד; 16% קונים תכשיטים או אוכל מבושל; ו־14% בגדים ואביזרי אופנה. רוב המשתתפים בסקר (57%) קונים עוגות ומוצרי מאפה וכן אוכל מבושל בשכונת המגורים שלהם.

 

לגבי שירותים, נמצא ש־33% מהנסקרים קונים שירותי יופי וקוסמטיקה מאשה העובדת מהבית, ובין 27% ל־29% רוכשות שירותי מניקור, פדיקור, בניית ציפורניים, רפואה משלימה, עיסוי ומספרה. אגב, יותר מ־80% טענו כי מקור החשיפה שלהם לעסק הוא המלצות של משפחה ומכרים. "יש היום נטייה לשיתופי פעולה בין נשים, הן חוברות ופותחות עסק אחד שמאפשר ללקוחה לקבל מספר שירותים". אומרת שרה גניסלב, מנהלת פרויקטים בקמ"ה, הפועלת בשיתוף עם ארגון יסמין וכהשלמה למהלכים של מ.ט.י. "שיתופי הפעולה בינינו הם הדרך הנכונה לעשות את הטוב ביותר למען נשים. אני נותנת למי שפונה אליי את הליווי הראשוני על מנת לוודא שהיא עומדת על הרגליים ויודעת לאן ללכת. אני עושה לה את הקישור הראשון והחשוב, ונטוורקינג. ברגע שיש לי רשת גדולה של נמענות במייל ודף באתר האינטרנט העירוני, אני יכולה לעזור, להפיץ".

 

גם בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התמ"ת מנסים לסייע לבעלי עסקים קטנים, אבך אומרים שאין סקטור נפרד לנשים. לדברי מנהל הסוכנות, רן קיוויתי, אין פעילות כללית מיוחדת לנשים, אלא לנשים במגזרים. "לפי הגישה שלנו עדיף שלא יהיו קבוצות הומוגניות, אנחנו רואים שזה עובד יותר טוב כך", הוא אומר, "לפי השיטה שלנו כשיש בעיות ייחודיות, מייצרים פתרונות ייחודיים".

 

מחושבות ואמינות

 

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים היא יחידה במשרד התמ"ת שמתקצבת גופי שטח, אבל גם מפעילה מערך ייעוץ ומייצגת עסקים קטנים ובינוניים בממשלה. לעסק בינוני יש עד 100 מיליון שקל מחזור מכירות וכ־100 עובדים. עסק קטן – עד 25 עובדים ו־25 מיליון שקל מחזור מכירות. "יש לנו פעילות של הדרכות, ייעוץ, הכנת תוכנית עסקית, ליווי, וכל הצרכים ליזם. אין מענק הקמה לעסקים, יש הלוואות. יחד עם משרד האוצר, אנחנו מפעילים קרנות בערבות המדינה שנותנות הלוואות לעסקים, לחדשים ולקיימים, ובנוסף יש הרבה קרנות פילנתרופיות שנותנות הלוואות".

 

בבנקים טוענים כי אין הבדלים בין מתן הלוואות לנשים או לגברים שמבקשים לפתוח עסק קטן: "הבנק לא עושה הבחנה מגדרית, אלא בוחן את הפעילות אל מול העסקים, וכל מקרה נבחן לגופו", אומר קובי מנור, מנהל מרחב חיפה והצפון בבנק דיסקונט, "מבחינת הבנק, בעיקר בשנה האחרונה, העסקים הקטנים מאוד בפרונט. היום בכל מרחב יש יחידת אשראי עם בנקאים מקצועיים, שמטרתה ללוות עסקים קטנים". לגבי עולם נשות העסקים הוא מוכן רק לומר: "אני שנים רבות בבנק ונוכחתי לדעת שמדובר בנשים אמינות, אחראיות, מחושבות, שפחות לוקחות סיכונים".

 

ואולי יש פחות הבדלים ממה שנדמה לנו? פרופ' איילה מלאך פיינס, דיקנית הפקולטה לניהול באוניברסיטת בן גוריון,  ופרופ' דפנה שוורץ, ראש המגמה ביזמות וניהול הייטק, פרסמו לפני חמש שנים מאמר שנושאו "גברים ונשים בעלי עסקים קטנים בישראל". המאמר תיאר ממצאי מחקר שבמהלכו רואיינו 101 בעלי עסקים קטנים (32% נשים ו־68% גברים). הממצא המפתיע במחקר היה ההבדלים המעטים והקטנים יחסית, בין בעלי ובעלות העסקים הקטנים, במשתנים דמוגרפיים, באפיוני אישיות ובאפיוני העסק שניהלו. נשים נמצאו בעלות יותר שנות השכלה מגברים, יותר נשים היו בעלות השכלה אקדמית, אולם לגברים היתה יותר השכלה טכנית. גם הרקע המשפחתי של בעלי ובעלות העסקים היה דומה, וכאשר נשאלו על המניע שלהם לפתיחת עסק, הגברים והנשים מיקמו את המימוש העצמי בראש הרשימה. כשהתבקשו לדרג את עצמם לפי 14 תכונות שנמצאו במחקרים קודמים כמאפיינות יזמים, לא נמצאו הבדלים בין בעלי ובעלות העסקים הקטנים בתכונות אהבת אתגרים, צורך בשליטה, מחויבות, יזמות, עצמאות, מעורבות, חלומות, רמת אנרגיה ועוד. עם זאת גברים תיארו את עצמם כבעלי ביטחון עצמי ואופטימיים יותר משתיארו הנשים את עצמן. אך הממצא החשוב ביותר, לטענתן, היה כי גם בעלי וגם בעלות העסקים הקטנים הביעו סיפוק מחייהם, חשו שעבודתם חשובה ולא רצו לעזוב אותה או להחליף אותה.

 

ממצאים אלו מפתיעים בייחוד לאור ממצאי מחקרים רבים בנושא הבדלי המגדר ביזמות, כולל מחקר המשך שביצעו לאחרונה (וטרם פורסם) פרופ' שוורץ ופרופ' מלאך פיינס בקרב סטודנטים לניהול ומינהל עסקים. המחקר מצביע על הבדלי מגדר מובהקים בנטייה ליזמות, בנכונות לבחור כיוון כלכלי ובתחושת ההתאמה והיכולת להקים עסק. פרופ' שוורץ אומרת: "כשעשינו מחקר מאוחר יותר בקרב סטודנטים לניהול, עלו הבדלים מהותיים בנטייה ליזמות בין גברים לנשים. למשל, בנות טענו שהן פחות מבינות בעסקים ואפילו שיש להן פחות כסף". פרופ' שוורץ מסבירה את ההבדל בין המחקר הראשון שלהן, שהצביע על מאפיינים דומים של נשים וגברים בעלי עסקים קטנים, לבין המחקר השני, שהצביע על שוני ביזמות בין המגדרים: "המסקנה שלנו היא שיש הבדלים מגדריים ביחס לתפיסת היזמות, אבל בפועל ההבדלים מיטשטשים ונשים מצליחות כמו גברים. לכן צריך לעודד אותן להיכנס לתחום. ביזמות של האשה נופלות החומות של תקרת זכוכית וחוסר הזדמנויות ויש גמישות בשעות העבודה, כמובן עם המגבלות של להיות בעלת עסק. זה מסלול שמאפשר להן להתגבר על ההבדלים ובהמשך גם להיכנס לתפקיד ניהול בכירים ולדירקטוריונים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x