$
דעות

חופש הפרסום?

לו היה ד"ר דב קליין קורא לעסק שלו "ניתוחים פלסטיים בע"מ" לא היתה כל מניעה לעשות שימוש בשם העסק, ועל כן לא ברור מדוע שעה שבחר להשתמש בשמו כשם העסק, לא ניתן לעשות בו שימוש לצורך פרסום ממומן במנוע החיפוש של גוגל

אמיר טנא ואלון שפיצר 14:5509.10.11

לאחרונה ניתן בבית משפט השלום בת"א פסק דין בתביעה של ד"ר דב קליין נגד פרופורציה וגוגל. עניינה של התביעה היא, השימוש אשר נעשה על ידי פרופורציה בפלטפורמת הפרסום Adwords של גוגל.

 

השימוש ב-Adwords מאפשר לכל אדם המעוניין לפרסם את עסקו להירשם לשירות ולהגדיר מילות

חיפוש שונות, אשר הקלדתן במנוע החיפוש של גוגל תגרום להופעת המודעה של המפרסם תחת הכותרת של "קישורים ממומנים".

 

פרופורציה הגדירה את מילות המפתח "דב קליין" ו-"ד"ר קליין" כמילות החיפוש אשר הקלדתן במנוע החיפוש של גוגל הביאה להופעת המודעה שלה באזור מודעות המופיעות תחת הכותרת "קישורים ממומנים".

 

השופטת חנה ינון פסקה, כי שימוש שכזה מצדיק מתן פיצוי ללא הוכחת נזק לד"ר קליין בגין פגיעה בפרטיותו וזאת כיוון שלשיטתה "שמו של אדם אינו מילה או מושג גנרי ואף אינו סימן מסחר, ועל כן אין להשתמש בו כמושא לקישורי פרסום ממומנים המופיעים בדרך כלל, בסמוך לשם המפרסם, המצוי בשטח עיסקי או כלכלי דומה לשלו, בלא הסכמתו".

 

פסיקה זו נוגדת לכאורה את ההלכה שנקבעה על ידי השופט מגן אלטוביה מבית המשפט המחוזי בת"א בעניין מתאים לי נ' קרייזי ליין וגוגל. בעניין זה נקבע, כי שימוש בסימן מסחר או בשם מסחרי של עסק, לצרכי פרסום במנוע החיפוש של גוגל אינו מהווה הפרה.

 

השופטת ינון מבחינה בין שימוש בשם/סימן מסחרי של עסק לבין שימוש בשמו הפרטי של אדם. לדידנו, בעצם אבחנה זו, נפלה השופטת לכדי טעות שכן צירוף המילים "דב קליין" ו-"ד"ר קליין" הינו צירוף מלים המתייחס לשם עסק שמהותו ניתוחים אסתטיים וזאת אף אם הוא אינו סימן מסחר רשום.

 

על פי הלכת "מתאים לי" לו היה דב קליין קורא לעסקו "ניתוחים פלסטיים בע"מ" לא היתה כל מניעה לעשות שימוש בשם עסקו, ועל כן לא ברור מדוע שעה שבחר ד"ר קליין להשתמש בשמו כשם העסק, לא ניתן לעשות בו שימוש לצורך פרסום ממומן במנוע החיפוש של גוגל.

 

ברור לכל, כי מי שמחפש את דב קליין באינטרנט עושה כן על מנת לקבל מידע בעניין ניתוחים פלסטיים. בהתאם להלכת "מתאים לי", במקרה כזה אין למנוע שימוש במילות החיפוש "דב קליין" ו-"ד"ר קליין" לצורך פרסום קישור ממומן, שכן מניעה שכזו יש בה משום פגיעה בתחרות החופשית.

 

בפסה"ד בעניין "מתאים לי", מתריע השופט אלטוביה, כי "על בית המשפט להיות ער לניסיון חסימת תחרות לגיטימית באצטלא של הגנה על קניין רוחני ובכלל זה סימן מסחר, תוך מימוש זכות זו שלא בתום לב ובדרך מקובלת".

 

דומה שהתביעה שהוגשה על ידי דב קליין מבקשת לחסום תחרות בשוק חופשי תוך הצגת שימוש בשם שהינו במהותו שם מסחרי כשם פרטי וטענה לפגיעה בפרטיות.

 

דעתנו היא, כי נפלה שגגה בפסיקתה של השופטת ינון ואין מקום למנוע שימוש בשם פרטי של אדם (המשמש גם כשם מסחרי של עיסקו) ע"י מתחרים במסגרת פלטפורמת הפרסום Adwords של גוגל.

 

מאמר דעה זה אינו עוסק בשימוש מובהק בשמו הפרטי של אדם לצורכי פרסום של אחר, ודומה כי יש לנהוג כפי שנקבע בהלכת "מתאים לי", ולבחון כל מקרה לגופו.

 

גילוי נאות: עו"ד אמיר טנא שימש כעוזרו המשפטי של השופט אלטוביה בעת מתן פס"ד בעניין "מתאים לי".

 

עורכי הדין אמיר טנא ואלון שפיצר שותפים במשרד ביסטריצקי, טנא, שפיצר המתמחה בזכויות יוצרים ובמשפט מסחרי.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x