המחאה החברתית

טרכטנברג: "חינוך חינם לגילאי 0–3 אינו מציאותי"

שבוע לאחר פרסום הדו"ח פרופ' מנואל טרכטנברג מודה ש"המלאכה הגדולה עוד לפנינו". בראיון ל"כלכליסט" הוא מתייחס לביקורות, שוקל כתיבה של מסה לשינוי חברתי ורומז שייתכן שיצעד בהפגנה הבאה

תומר אביטל 06:5702.10.11

"אני מרגיש הקלה אדירה. ראש השנה לווה בתחושת התחדשות אמיתית. סיימנו פרק חשוב, אך עכשיו נפתחת שנה חדשה עם הרבה תקווה", אמר בסוף השבוע פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש הוועדה לשינוי חברתי־כלכלי שסיימה את עבודתה בשבוע שעבר.

 

כמה תחסכו בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג?

 

בסביבתו מספרים כי במהלך החג קיבל עשרות שיחות טלפון ממכריו שקראו את הדו"ח בעיון, צלצלו להחמיא ולומר שהדו"ח מעמיק ורב־רושם. טרכטנברג עצמו הקדיש את ערב החג להתקשר לאנשים שעבדו איתו בחודשים האחרונים, להודות להם ולאחל להם שנה טובה.

 

מה היה נושא השיחה סביב שולחן החג שלך?

"את רוב החג העברנו בבית, בתל אביב. בארוחה היתה באמת התייחסות רבה לדו"ח. רבים אמרו 'אל תיקח ללב את הביקורות', ואני לא לוקח ללב. אני מבין את מה שקורה. מבחינתי הפרק הזה היה מדהים ומהחשובים שאני יכול לזכור בנושא הכלכלי־חברתי".

 

ציפית לביקורות הללו?

"הבעיה היא דווקא שהיו מעט מאוד תגובות ביקורתיות. במקום ביקורות היו השתלחויות. הלוואי שהיו ביקורות אמיתיות. בתור איש אקדמיה קיוויתי מאוד שיבואו עם טענות אמיתיות במקום אמירות כוללניות בלי שמץ של ביקורת".

 

טרכטנברג נשמע רגוע, שלו ומוכן לשלב הבא - המלחמה על יישום הדו"ח כלשונו וככתבו. מחר הוא יציג יחד עם אנשי הוועדה את עיקרי הדו"ח לשרי הממשלה, ועיקר חששותיו הם מריכוך הדו"ח בזירה הפוליטית.

 

"צפוי דיון ארוך ביום שני בממשלה. אני מקווה מאוד שהשרים יאמצו את הדו"ח עקרונית. ביום שלישי אנו כבר מופיעים בוועדת הכספים".

 

על מה תסכים לוותר?

"כל חלקי הדו"ח מרכיבים מכלול אחד. אם היו לנו עוד 50 יום היינו יכולים להרחיב. אבל לא הייתי מוותר על אף דבר".

 

ואם עדיין יחליטו להסיר את אחת ההמלצות?

"יש שוליים מסוימים, אך אי אפשר לקחת חלקים ולשים במגירה. יש קונספציה שלמה בתמהיל המסים, בצעדים ביוקר המחיה ואי אפשר להסתפק בחלק — זה לא ייתן מענה על צורכי הציבור".

 

שר התמ"ת מעוניין דווקא להרחיב את יישום "חינוך חינם" לגילאי 0–3.

"תמיד אפשר לקחת את ההמלצות רחוק יותר. אולם בחרנו את בחירותינו מתוך הכרה במציאות הכלכלית שבה אנו חיים. זה המיטב שניתן לעשות. אמירה על חינוך חינם 0–3 היא לא מציאותית בלשון המעטה. היום ההשתייכות המוסדית של המסגרות בגילאים אלו היא אל משרד התמ"ת, ואנו מעוניינים להעביר אותן למשרד החינוך כדי ליצוק לתוכן תכנים התפתחותיים. זה דורש עבודה רבה של מומחים וזה ייקח זמן. קודם שיהיה חינוך ואחר כך חינם".

 

איזו המלצה חסרה בדו"ח?

"לא היה לנו זמן להעמיק ולהרחיב בפן התחרותיות, ולהסביר איך צריך להיראות הגוף הנוסף שיוקם - רשות התחרותיות. צריך להרחיב ולהבהיר את תפקידו. מלבד זאת, בפרק של הגיל הרך היה עלינו להרחיב גם בפן התכנים".

 

בימים אלו ישנם מספר תפקידים מרכזיים שמתפנים במסדרונות הממשלה. היית רוצה למלא אחד מהתפקידים הללו?

"אני חוזר בלהט ובשמחה רבה לתפקיד של יו"ר ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה - ת"א). אני לא מתכנן שום דבר אחר. כן, יש לי תוכניות להקל קצת את הלחץ המקצועי. אני הולך להרהר על כל מה שקרה, ונראה לי שאכתוב על זה. יש לי הרבה מחשבות".

 

אתה מתכוון לכתיבת ספר?

"אני לא יודע עדיין. יש לי כמה מחשבות התחלתיות על כתיבה של מסה לשינוי חברתי".

 

חלק מהמבקרים טענו שלא ביצעת מהפיכה אמיתית בסדר העדיפויות בגלל שאתה נחמד מדי. מה דעתך?

"כן הייתי נחמד, וכנראה בציבוריות הישראלית דרך ארץ לא נחשבת. אך האם הנחמדות עצרה אותי מלהביע את דרכי המקצועית המלאה? ממש לא. אם אנשים פחות יחפשו כותרות ויקראו, הם יופתעו שהאמירות בדו"ח מחודדות ולא מנסות למצוא חן בעיני אף אחד. שורת בעלי האינטרסים שלא מרוצים מהדו"ח היא ארוכה מאוד. אני יכול לומר שאני חי טוב מאוד לאחר ראש השנה. אני מודע לכך שהשבוע ניאלץ לעבור עוד שלב. המלאכה הגדולה עוד לפנינו ולפני עם ישראל".

 

האם תשתתף בהפגנות הבאות?

"תלוי על מה ימחו. אם אלו יהיו הפגנות נוסטלגיות אז לא. אך אם הממשלה לא תזרז את התהליכים לקראת יישום הדו"ח, וההפגנות יהיו בנושא זה, אז אשקול ללכת ולצעוד בהפגנות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x