ספוטיפיי מתרחקת מחזון "שיתוף היתר" של פייסבוק: מוסיפה אפשרות ל"האזנה אנונימית"
ספוטיפיי, אחת מהשותפות המרכזיות של פייסבוק, ספגה בשבוע האחרון ביקורת ציבורית וממשלתית נוקבת על ההתמשקות האוטומטית שלה עם הרשת החברתית
דניאל איק, מנכ"ל ומייסד שירות המוזיקה הפופולרי ספוטיפיי, הודיע היום (וי') שהחברה מתכוונת להשיק בקרוב פיצ'ר "האזנה אנונימית" שיאפשר למשתמשים להקשיב למוזיקה בלי שהם ישתפו את בחירותיהם באופן אוטומטי דרך פייסבוק. זאת בעקבות הביקורת הקשה שהחברה ספגה בשבוע האחרון ממשתמשי פייסבוק וספוטיפיי.
בכנס המפתחים F8 שנערך לפני שבוע בסן פרנסיסקו, פייסבוק הציגה מספר שינויים מרחיקי לכת בעיצוב עמוד הפרופיל. בין השאר, היא מאפשרת למפתחי אפליקציות לפרסם עדכונים בזמן אמת ובצורה אוטומטית ל"טיקר" של המשתמשים. כך למשל, שירות וידאו כמו הולו יוכל לעדכן את פייסבוק בכל וידאו שהמשתמש צופה בו.
איק עצמו הופיע בהכרזה הרשמית של פייסבוק בסן פרנסיסקו והראה כיצד משתמשים יכולים לראות בזמן אמת למה חבריהם מקשיבים, ואז בלחיצת כפתור אחת להאזין לאותה מוזיקה בחינם.
הפרטיות מתה, תחי הפרטיות החדשה
הפיצ'רים החדשים בפייסבוק כבר עוררו את זעמם של גולשים והתקשורת הטכנולוגית - המערכת החדשה, שהוגדרה על ידי מארק צוקרברג כ"שיתוף ללא חיכוך", מתעדת בפועל את כל הפעולות שהגולש מבצע ברחבי האינטרנט בצורה אוטומטית וללא אישור נוסף. במקרה של ספוטיפיי, למשל, הדבר אומר שכל שיר שתאזינו לו יופיע בפייסבוק בלי שתאשרו זאת באופן ספציפי.
המערכת החדשה היא פגיעה חמורה במיוחד בפרטיות - בין השאר, פייסבוק תשתמש במידע שתאסוף עליכם על מנת להציע פרסומות ממוקדות יותר. מספר ארגוני זכויות צרכנים כבר הגישו תלונה לרשות ההגבלים העסקיים האמריקאית נגד פייסבוק. ניו יורק טיימס, שותפה בכירה נוספת של הרשת החברתית, בחרה שלא להפעיל את הפיצ'ר על מנת להגן על פרטיות הגולשים שלה.
חמור מכך, כמה מהשותפות של פייסבוק, ביניהן ספוטיפיי, הפעילו את הפיצ'ר באופן אוטומטי לכל המשתמשים ללא אישור. בנוסף, ספוטיפיי החלה לדרוש מכל המשתמשים החדשים להרשם לשירות דרך פייסבוק. עם זאת, גולשים עדיין יכולים לנטרל את השיתוף לחלוטין דרך מסך הגדרות הפרטיות בפייסבוק.
כעת, איק מודיע שהחברה עובדת על גרסה חדשה לאפליקציית הרשת שלה, שתוסיף כפתור "האזנה אנונימית" לתפריט הראשי. הוא מגדיר זאת כ"דרך להסתיר באופן זמני את ההנאות המביכות שלכם". כאשר הכפתור מופעל, האפליקציה לא תשתף באופן אוטומטי את פעולות המשתמש עם הטיקר והטיימליין של בפייסבוק. עם זאת, ככל הנראה, החברה תמשיך לדרוש ממשתמשים חדשים להרשם באמצעות חשבון הפייסבוק שלהם.
בנוסף, הפעלת הכפתור היא זמנית בלבד - בכל פעם שתפעילו את התוכנה, הכפתור יחזור למצב "כבוי" באופן אוטומטי. לפיכך, ניתן לראות את הצעד של ספוטיפיי כפתרון זמני ובסיסי בלבד, שנועד להתמודד עם ביקורת הגולשים, ולא כניסיון לפתור את הבעיה עצמה. החברה עצמה מעוניינת שמשתמשים ישתפו בפייסבוק - שיתוף אוטומטי מגביר בצורה מסיבית את החדירה של ספוטיפיי, שרשמה 1.5 מיליון לקוחות חדשים בשבוע האחרון בלבד.


