פייסבוק, מאחוריך: מה טוויטר מנסה להשיג ברכישת ג'ולפאן?
המטרה הסופית של טוויטר ברורה: להיות פחות שירות מיקרו-בלוגינג ויותר רשת חברתית מקיפה. קניית הסטארט-אפ של אורי אלון היא עוד צעד בדרך לשם
מאז הושקה הרשת החברתית גוגל+, נראה שפייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, נכנסה למגננה. גוגל+ מאפשרת שיחות וידיאו קבוצתיות? פייסבוק משיקה שיחות וידיאו אחד על אחד בשיתוף עם סקייפ. גוגל מספקת מנגנון מוצלח יותר לשליטה על מי שיכול לצפות בפרסומים שלכם? פייסבוק מכריזה על השקת מנגנון דומה.
אבל המהלכים שמבצעת טוויטר באחרונה מצביעים על כך, שייתכן שתשומת הלב של פייסבוק מופנית למקום הלא נכון. נכון, טוויטר היא עדיין שירות שעיקרו פרסום סטטוסים קצרים (140 תווים) ושיתוף לינקים. אבל צעדיה המדודים הופכים אותה דומה יותר לפייסבוק.
הצעד הבולט הראשון היה השקת עיצוב חדש, בספטמבר שעבר. אם בעיצוב הישן נאלץ המשתמש להקליק על לינקים כדי לצפות בתוכן שאליו הם מקשרים, העיצוב החדש אפשר למשתמש לעשות זאת בתוך האתר של טוויטר. תמונות וסרטונים מוצגים כעת בחלונית שנפתחת כשמקליקים על ציוץ - בדומה לתכנים רבים מסוג זה בפייסבוק. בנוסף, העיצוב החדש מאפשר לראות בקלות תגובות לציוצים ספציפיים, וכך מקל על ניהול שיחה רבת משתתפים.
הצעד השני היה הכרזתה של אפל כי iOS 5, הגרסה הבאה של מערכת ההפעלה לאייפון, אייפד ואייפוד טאץ', תכלול חיבור מובנה לטוויטר. המערכת החדשה צפויה לצאת לשוק בשבועות הקרובים, ובעלי אייפון יוכלו, למשל, לצייץ תמונה מיד אחרי שצילמו אותה, ללא צורך באפליקציה מיוחדת, או לפרסם קישורים לאתר שאליו גלשו בדפדפן של האייפון.
איום על פעילות הליבה של פייסבוק
הצעד הנוכחי - רכישת ג'ולפאן והשילוב הצפוי של יכולותיו בטוויטר - הוא מהלך משמעותי עוד יותר: מנוע הגילוי/חיפוש של אורי אלון יהפוך את טוויטר ממקום להחלפת מסרים מיידיים למוקד של גילוי מידע רלבנטי למשתמש; כזה שמלווה אותו בכל הפעילות המקוונת שלו וחודר גם לפעילות הלא מקוונת, כזה שבמובנים רבים נוגס חלק משמעותי מפעילות הליבה של פייסבוק.

המטרה הסופית של טוויטר נראית ברורה: להיות פחות שירות מיקרו-בלוגינג ויותר רשת חברתית מקיפה שמכילה רבות מהפעולות המקוונות של המשתמש בלי שהוא צריך לפנות לשירותים אחרים.
29 מיליון המשתמשים שצברה גוגל+, נכון לסוף יולי, עוררו, ובצדק, את תשומת הלב של פייסבוק. אבל בזמן שהרשת החברתית מתרכזת במתחרה החדשה, היא עלולה לפספס את העובדה ששירות שלכאורה מציע מאפיינים שונים, אבל כולל כבר יותר מ-200 מיליון משתמשים פעילים, הופך בצעדים מחושבים מאוד לרשת חברתית. ואם פייסבוק לא תיזהר, היא עלולה לגלות שאולי הצליחה להביס את גוגל+, אבל פתאום טוויטר מהווה איום לא קטן על מעמדה.


