$
גילעד נס

תיאוריית הקשר: מספרים ללא זיקה

הזינוק בהכנסות חברות הסלולר ממכירת מכשירים אינו מעיד על כך שהלקוח הישראלי עודנו פראייר

גילעד נס 07:3414.09.11

שר התקשורת משה כחלון התגייס בשבועות האחרונים למאבק על תדמיתו של "מהלך ניתוק הזיקה". כזכור, במטרה להקל על צרכני הסלולר לרכוש טלפונים סלולריים במחירים נמוכים יותר, נדרשו חברות הסלולר להשוות בין היחס הניתן ללקוחות שרכשו מהן טלפון סלולרי ובין לקוחות שרכשו טלפונים סלולריים בחנויות פרטיות או היגרו אליהן עם טלפון מהחברה הקודמת.

 

משרד התקשורת הואשם בכך שמהלך ניתוק הזיקה נכשל, כיוון שחברות הסלולר מצאו דרכים עקיפות להמשיך ולהציג ללקוחות את היתרון לכאורה שברכישת מכשיר מחברת הסלולר. בין השאר נטען כי אף שחברות הסלולר נדרשו להעניק לבעלי מכשירים המתחברים לשירותים את אותן חבילות סלולר המוצעות ללקוחות הבוחרים לרכוש מכשיר מהחברה, הן קבעו מחירי מינימום לאותן חבילות שירותים, שהפכו את העסקה ללא כדאית — אלמלא הלקוח רוכש את המכשיר מהחברה ומקבל החזרים גבוהים יותר.

 

משה כחלון משה כחלון צלום: דקלה בסיסט שפריר

בכנס כלכלי שנערך בשבוע שעבר הצהיר כחלון כי כ־29% מהלקוחות שהצטרפו לחברות הסלולר (רובם עברו בין החברות) ברבעון השני השנה נזקקו לכרטיס SIM בלבד, משמע היו מצוידים בטלפון סלולרי. מבחינתו, זו עדות כי מהלך ניתוק הזיקה הצליח. גורמים בחברות הסלולר מאשרים כי כרבע מהלקוחות אכן מעדיפים לרכוש מכשירים מחוץ לחברות הסלולר, או שומרים עליו בעת מעבר בין חברות.

 

זינוק מטאורי במכירת מכשירים או מכבסת מספרים

 

אלא שמנגד מתייצבת העלייה המטאורית בהכנסות חברות הסלולר ממכירת מכשירים בשיעור 75%–150% בשלושת הרבעונים האחרונים, לעומת הרבעונים המקבילים בשלהי 2009 ובתחילת 2010. הנתונים אמורים להעיד כי קצב רכישת המכשירים מחברות הסלולר דווקא גדל.

 

ההסבר לסתירה הזו, כביכול, מצוי כנראה בפער המתרחב בין מחירי הטלפונים ובין סוגי המשתמשים. מחקרים, סקרים וגם מסעי הפרסום של חברות הסלולר מעניקים למשתמש תחושה כי הסמארטפונים השתלטו על העולם. ואולם, לקוחות רבים עדיין מעדיפים מכשירים מתוחכמים פחות וזולים יותר. הזינוק במכירות המכשירים שמציגות חברות הסלולר בדו"חותיהן מתייחס לגידול בהכנסות, ולא לגידול במספר המכשירים שנמכר. במחיר של סמארטפון אחד ניתן לרכוש בין חמישה לעשרה מכשירים פשוטים, כך שנתוני החברות אינם מציירים את כל התמונה.

 

לא כולם מתפתים אחרי הסמארטפונים

 

לקוחות המעדיפים להשתמש במכשיר הסלולר ככלי תקשורת ולא ככלי בידור, מסיטים את רכישות המכשירים הפשוטים מחברות הסלולר לחנויות הפרטיות, או מוותרים על שדרוג בעת מעבר בין חברות — שני מהלכים המתאפשרים הודות למהלך ניתוק הזיקה. חובבי החידושים עדיין מעדיפים לרכוש את הסמארטפונים מהחברות, אף שמערכות ההפעלה החדשות (במיוחד של אפל וגוגל) והשימוש במסכי מגע מאפשרים לרכוש מכשיר בכל מקום בעולם ו"לעברת" אותו בקלות, ללא מעורבות של חברת הסלולר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x