$
הוועידה המרכזית 2011

עוזי לנדאו מפתיע: "יש לפצל את תעריף החשמל לשלוש רמות, הנמוכה לאזרחים שאין ידם משגת"

שר התשתיות הלאומיות בוועידה המרכזית של "כלכליסט": "גם עובדי חברת החשמל מבינים שאין מנוס מרפורמה שכוללת התייעלות של כ-25% במצבת כוח האדם". עמיר מקוב, יו"ר דירקטוריון מכון האנרגיה והסביבה: "במקום להשקיע במאמצים כיצד להפיק גז נכנסנו למערבולות פוליטיות של איך לחלק את עור הדוב"

ליאור גוטמן 14:3507.09.11

"בתחום תעריף החשמל צריך שלוש מדרגות - מדרגה חברתית, מדרגה ממוצעת ומדרגה גבוהה לצרכני היתר. זה צדק חברתי. בתחום המים עשינו משהו דומה והגיע הזמן לעשות את זה בחשמל" - כך אמר שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו, במסגרת מושב התשתיות והאנרגיה בוועידה הכלכלית המרכזית של "כלכליסט",

בשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה. 

 

לדבריו, בשנים האחרונות מטפטפים לכל עובדי החברה שזה מחיר כלכלי, ותהייה הוזלה. "זו טעות קשה ויש לשמור על הצופן הגנטי שלה בתחום הביצוע. בעבר פחדו לתת בידי חברת החשמל להקים צינור להולכת גז. בסוף עברו שנתיים וחברת החשמל נאלצה להקים אותו בעצמה ובאיחור של שנתיים. בינתיים שרפנו דלקים יקרים ומזהמים", אמר והזכיר שמחיר החשמל בישראל הוא 15 סנט ליורו, זול משמעותית ממחירי החשמל בעולם. "לאחרונה הייתי באוסטרליה. מחיר החשמל הוא 21 סנט ליורו ושם אין מגבלה של פחם או גז. צריך להעריך את מה שיש לנו עם כל הבעיות שיש לה".

 

לטענתו, כדי לייצב את חברת החשמל צריך לרצות לייצב אותה מתוך אינטרס של הציבור. אבל אם המדיניות רבת השנים היא שצריך להוריד את חברת החשמל על הברכיים כדי להפריט אותה ולהפחיד את ועד העובדים מגיעים לחוב שיש לה היום בגובה 60 מיליארד שקל. אני חסיד של הרפורמה אבל הסיפורים על החברה שהיא מושחתת ולא מסודרת לא נכונים".

 

השר לנדאו הזכיר שהוא אמנם אחראי על משק החשמל אבל פרט לו יש שמונה רגולטורים לחברת החשמל, כולם עובדים תחת משרד האוצר. "חלק מההחלטות שהם מקבל לא תואמים את ההחלטות של השני. משרד התשתיות הוא היחיד שאחראי על משק האנרגיה. אתן דוגמה - יו"ר רשות החשמל הפורש שפירה הודיע באפריל שהוא יפרוש בספטמבר. חמישה חודשים אנחנו מנסים להקים ועדה ושני חברים חסרים בה. למשרד האוצר לא בוער. זו בעיית משילות קשה שמאפיינת את המדינה".

 

החלטה נוספת של רגולטור היא צו אישי מצד המשרד להגנת הסביבה ונגד ראשי חברת החשמל שאסור להם לשתמש במזוט. "רון טל (יפתח - יו"ר החברה) - ראה הוזהרת", עקץ לנדאו את השר להגנת הסביבה גלעד ארדן.

 

הבוקר (ד') הוציאה חברת החשמל RFI (בקשה לקבל מידע) בדרך למכירת תחנת הכוח של אלון תבור בהיקף של 375 מגה וואט. "מי יקנה אותה? האזרח מנתניה או ממרכז הארץ? אח"כ מדברים על טייקונים. אם הממשלה לא תכניס ידה לכיס מצב החברה יתדרדר". לנדאו הזכיר את חשיפת "כלכליסט" מיוני 2010 בה דיווח הבנק העולמי שיש לקזז את משכורות חברת החשמל בצד העלאת תעריף החשמל ב-16%. "להערכת הבנק העולמי ניתן תוך 3 עד 4 שנים להוריד בשליש את חובות חברת החשמל. גם העובדים מבינים שאין מנוס מרפורמה שכוללת התייעלות של כ-25% במצבת כוח האדם ושינוי מסוג זה יבריא את החברה". אמר

 

בהתייחסו למרווח השיוק של חברות הדלק הסביר לנדאו שהטייקון הגדול הוא משרד האוצר. "מכל ליטר חצי הוא מס. צריך להוריד אותו בשליש וצריך לראות מאיפה מביאים את הכסף.

 

השר לנדאו מצא מקום להתייחס לשינויי הרגולציה האחרונים בתחום הגז. "אפשר היה לחתום על חוזים כשעוד היה גז מצרי. זה היה יותר פשוט אבל במזרח התיכון כלום לא פשוט. למדתי משמעון פרס שאמר שמספר ההסכמים שהופרו במזה"ת שווה למספר ההסכמים שנחתמו וכיום אנחנו עומדים בפני שוקת שבורה", אמר, ותהה מה בער למשרד האוצר לחתום על מסקנות ועדת ששינסקי להעלאת שיעור המס.

 

מוקדם יותר דיבר עמיר מקוב, יו"ר דירקטוריון מכון האנרגיה והסביבה. "במקום להשקיע במאמצים כיצד להפיק את הגז נכנסנו למערבולות פוליטיות של איך לחלק את עור הדוב. לא אשכח את ההופעה המוזרה של שר האוצר לאחר ועדת ששינסקי שהציג עצמו כאילו הציל את עם ישראל. היה ראוי להעלות את התמלוגים אבל לא עכשיו - אספקת הגז ממצרים נפסקה והגז מתמר יגיע בעיכוב של שנה. אם לא די בכך לא עשינו כלום להגדיל יתירות הגז וליצור עוד כניסה לחופי ישראל. אלו דברים ששר האוצר לא מדבר עליהם ולא לוקח אחריות".

 

לדבריו של מקוב, האוצר יכול להטיל וטו על כל דבר שזז. "הגיע הזמן להגדיר בחוק את סמכויות משרד התשתיות. נושא הזוי נוסף שמטופל כיום הוא מחיר הדלק. העם דורש צדק חברתי והאוצר רוצה להיראות שכזה. בחודש הקודם הורידו את המס על הבנזין לחודש אחד, מה שאומר שאפשר להוריד מסים על דלקים. במחטף מהיר העבירו החלטה להורדת מרווח השיווק וללא שימוע ציבורי. איזה צדק חברתי - לאוצר לא אכפת מהמחיר שלנו. מעניין איזה רעיון יצירתי נשמע בחודש הבא".

 

עוד הוסיף מקוב כי יש להקים קרן שם יכנסו רווחים ממכירת הדלק כך שניתן יהיה לווסת את מחיר הבנזין ביחס לשינויים בעולם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x