$
תיירות

ביטולי טיסות עם טורקיש; התאחדות סוכני הנסיעות ביקשה מהחברה: אל תגבי דמי ביטול

יממה לאחר התקרית באיסטנבול שבה עוכבו ישראלים שטסו עם טורקיש, מדווחים סוכני הנסיעות על ביטולי הזמנות. בענף לא חוששים מהחרפה ביחסי התעופה בין המדינות כמו הפסקת טיסות החברה לישראל או איסור לעבור במרחב האווירי של טורקיה

יסמין גיל 17:4806.09.11

יממה לאחר התקרית בנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול, שבה עוכבו ישראלים שטסו עם טורקיש איירליינס, מדווחים סוכני הנסיעות על ביטולי הזמנות עם חברת התעופה הטורקית. "יש לנו 30-40 ביטולים מאתמול", אמר היום (ג') ל"כלכליסט" יריב פישר, מנכ"ל פליי-איסט, שמשווקת טיסות למזרח הרחוק.

"זאת אמנם חברה נוחה עם שירות טוב שהישראלים אוהבים, אבל כרגע הם לא מוכנים לשמוע עליה".

 

"יש טלפונים, יש שאלות ויש גם ביטולים", אומרת מנהלת השיווק של אשת טורס, גלית זכאי, "נוסעים, בעיקר אנשי עסקים, מבקשים חלופות". מנהלת השיווק של אופיר טורס, מירה אלטמרק-סופר, הוסיפה: "היו ביטולים, זה בהחלט ניכר. אנחנו מקווים שהמצב ישתפר".

 

בתוך כך, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, שלח היום מכתב למנכ"ל טורקיש בישראל, פאתי דוהן, שבו ביקש ממנו שלא לגבות דמי ביטול כרטיסי טיסה, מנוסעים שחוששים לטוס לטורקיה: "מאז התקרית אתמול שבה קבוצת ישראלים נחקרה והושפלה בנמל התעופה באיסטנבול, ההתאחדות מקבלת אין ספור בקשות מסוכני נסיעות שלקוחותיהם רוצים לבטל את הטיסות עם חברת התעופה שלך", כתב פתאל.

 

"המספר הרב של בקשות מצביע על כך שחברת התעופה שלך מתעקשת לגבות דמי ביטול מלאים מאזרחים ישראלים, אשר בשל התקרית חוששים לגבי מה שעלול לקרות להם אם ינחתו בטורקיה", המשיך מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות במכתבו למנכ"ל טורקיש בישראל, "אנו מאמינים שאך נכון שתפעל ברוח החלטה מיוני 2010 (לאחר משט המרמרה), אז גילית התחשבות בנושא הביטולים. הדבר ישפיע על רצונם של הנוסעים לטוס עם החברה בעתיד, כאשר המצב הפוליטי יתבהר".

 

את נציגי הסניף הישראלי של טורקיש איירליינס לא ניתן היה להשיג במהלך היום וגם מדוברות החברה בטורקיה לא התקבלה תגובה. לדברי גורם, בחברת התעופה הטורקית, העדיפו להוריד פרופיל עד יעבור זעם, מתוך ניסיון שלא להיקשר לסיפור יחסי ישראל וטורקיה. אגב, חברת התעופה הטורקית נמצאת בבעלות חלקית (53%) של המדינה, אולם בענף התעופה והתיירות הישראלי טענו כי הסיכוי שהממשל הטורקי יבקש להפסיק את טיסות החברה לישראל - קלוש. סברה סבירה יותר היא שהחברה תצמצם פעילות, אם תחול ירידה בביקושים.

 

טורקיש מפעילה שלוש טיסות יומיות לכיוון בין תל אביב לאיסטנבול, לצד חברות טורקיות שמפעילות טיסות שכר ליעדי נופש כמו אנטליה. חברות תעופה ישראליות לא טסות לטורקיה בגלל מגבלות ביטחוניות שהופכות את הטיסות לשם ללא כדאיות כלכלית עבורן. על פי נתוני רשות שדות התעופה, בין ינואר לאוגוסט 2011 התבצעו 2,811 טיסות (סדירות ושכר) בין ישראל וטורקיה, לעומת 2,792 בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

 

אלא שהקשר התעופתי של טורקיה לישראל לא מסתכם בטורקיש ובחברות השכר הטורקיות. חברות תעופה ישראליות וזרות עוברות במרחב האווירי הטורקי בדרכן ליעדים כמו רוסיה, אוקראינה, המזרח הרחוק ויעדים במערב אירופה, וכך גם בכיוון ההפוך - בדרך משם לישראל. על הסברה שטורקיה תסגור את המרחב האווירי עבור טיסות ישראליות, אמר גורם בענף התעופה כי גם כאן נראה שהסיכוי קלוש: "צריך לבדוק האם לפי אמנת שיקאגו וכחברה ב-ICAO (הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית) היא יכולה לסגור את המרחב מבלי להכריז מלחמה".

 

בטורקיש סירבו להגיב לידיעה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x