• תפריט
תיירות

ראיון "כלכליסט": מטוס הסילון שמעורר יצרים

מהדורת חדשות פיקטיבית שמדמה דיווח על התרסקות מטוס בשדה דב; פליירים שקוראים לסמס לשר התחבורה ולמנהל רשות התעופה האזרחית - כך נראית פעילות מטה המאבק במטוסי (או מטוס. תלוי את מי שואלים) הסילון של ארקיע בשדה דב. מאבק שבו רב הנסתר על הגלוי

יסמין גיל 21:2430.08.11

מטוס האמברייר 195 הסילוני של ארקיע מעורר את היצרים, והוא בכלל לא ידע שהוא כזה. המטוס שהצטרף לצי החברה לפני מספר חודשים, לפעילות בטיסות לאירופה, החל ביוני האחרון לפעול גם בקו הפנים ארצי משדה דב לאילת, לצד מטוסי ה-ATR. בתגובה קם מטה מאבק שטוען כי הפעילות הסילונית מסוכנת, גורמת לרעש ולזיהום אוויר. אבל הדברים לא מסתכמים רק בטענות.

 

לפני כשבועיים הועלה לאינטרנט סרט שבו מוצגת מהדורת חדשות פיקטיבית שמדמה דיווח על התרסקות מטוס בשדה דב. במהלך הדיווח התקשרה הקריינית לשר התחבורה, ישראל כץ, וביקשה את תגובתו לאירוע שלא היה; בשבוע שעבר חילק המטה פליירים במרכזים המסחריים באזור שדה דב, שבהם צוינו מספרי הטלפונים הפרטיים של שר התחבורה כץ, ושל מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) גיורא רום, וקראו להם לסמס אליהם; היום (ג') נתלו מודעות ברחבי העיר עם תמונות של כץ ושל רום, תחת הכותרת "נעדרים", ובקשה של מטה המאבק את עזרת הציבור בחיפוש אחר שני הבכירים.

 

בראש מטה המאבק עומד חנן זריף, "פעיל ציבור, בעל עסק עצמאי של הוצאה לאור, מתגורר בגוש הגדול", הוא מסביר בשיחה, היום, עם "כלכליסט", "כחלק מתפקידיי הציבוריים אני גם יו"ר בית הספר הרן והתושבים מכירים אותי בשכונות מסביב: כוכב הצפון, למד, רמת אביב החדשה, אזורי חן והגוש הגדול, וזה היה אך טבעי שאוביל את המאבק".

 

כמה תושבים פעילים במאבק?

"בתוך המטה יש 60-70 תושבים שאני מעדכן והם פעילים".

 

איך הפעילות באה לידי ביטוי?

"יש לנו בפייסבוק דרך תקשורת, כותבים לי מיילים ולפעמים מתקשרים אליי באמצע הלילה, בוכים ושואלים מתי יפסיק הרעש של המטוסים".

 

זה קורה הרבה שמתקשרים באמצע הלילה?

"לא".

 

על פי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת) פעילות שדה דב מופסקת ב-23:00

"ממש לא. את מוזמנת אליי באחת בלילה, תראי מטוס סילון מחמם מנועים וטס. וגם נוחת. אתמול בלילה קפצתי מהמיטה בגלל מטוס שהמריא בארבע לפנות בוקר. לפני מטוסי הסילון, לא היה דבר כזה. לפי דעתי זה התחיל מההחלטה שהולכים לפנות את שדה דב. מאז הם רוצים ליצור עובדות בשטח".

 

מי זה הם?

"רת"א. מי שמנהל את שדה דב".

 

רש"ת מנהלת את שדה דב

"מי שהתיר את פעילות מטוסי הסילון".

 

ומה עוד אתם עושים במטה?

"אנחנו נפגשים, הולכים למועצת העיר".

 

כל ה-60 היו בדיון האחרון של מועצת העיר?

"אני מעריך שהיינו 40".

 

שדה דב שדה דב צילום: גלעד קוולרציק

 

את מי אתם מייצגים? מי הגורם המממן? להחזיק ייעוץ תקשורתי עולה לא מעט כסף

"אנחנו לא משלמים להם. בגלל הכוונות שיש לי בעתיד להיות פוליטי, אז פניתי למשה (קלוגהפט, יועץ התקשורת של מטה המאבק, שנוכח אף הוא בראיון, י"ג) וביקשתי שייתן לי יד ואני מקווה שאצליח לגייס כספים ולתגמל אותו על זה. הוא מאמין בי".

 

מה הכוונות הפוליטיות שלך?

"אני מתעתד לרוץ למועצת העיר תל אביב. אנחנו מקווים שבעקבות הפרסומים יגיעו תרומות למאבק".

 

עד עכשיו לא הגיעו?

"לא ביקשתי עד עכשיו. אני גם לא צריך שקל".

 

הסרטון שהפצתם שמדמה התרסקות לא עלה כסף?

"הכל היה בהתנדבות".

 

ומי משלם על הפליירים?

"הכל יוזמות אישיות של התושבים".

 

הם מממנים?

"מה יש לממן? נייר?"

 

כתבתם באחת ההודעות שלכם על "הסכנה ששדה דב יהפוך לבינלאומי". מעבר לטיסות לאגן הים התיכון שכבר מתקיימות שנים, איפה שמעתם על הפיכת שדה דב לבינלאומי?

"ברגע שהכניסו מטוסי סילון, הם בקלות יכולים להגיע ליוון ולקפריסין".

 

אבל כבר שנים יש משדה דב טיסות פרטיות לאגן הים התיכון

"מספר הטיסות התגבר בצורה משמעותית. הכל עניין של קביעה בשטח. יש חוקים במדינה והם מצפצפים על החוקים".

 

מי מצפצף?

"רת"א".

 

אבל רת"א אחראית על חוקי התעופה

"רת"א ורש"ת. וגם אם לא יהיה שדה בינלאומי, אי אפשר להמשיך בחיים האלה. יש בית ספר סמוך שעיריית תל אביב מקימה וייפתח ב-2012 וגני ילדים, תארי לעצמך ילד יושב בבוקר, כשמחממים מנועים. איך הוא ילמד? איך הוא ישחק עם זיהום האוויר שיש שם? יש פה מצוקה נטו. אין שום רדיפה אחרי כותרות".

 

האם הסרט שדימה התרסקות מטוס בשדה דב לא היה קיצוני מידי?

"אם תשימי לב בסרט לא דובר על נפגעים. אמרנו ש'אנחנו לא יודעים מה קרה'. הקפדנו לכבד את העניין הזה. זה מצב של ייאוש שאין לנו עם מי לדבר. אני לא יכול להיפגש עם ישראל כץ, אין לנו גישה לנבחרי ציבור. בגלל זה קמה מחאת האוהלים. אני זוכר כבחור צעיר שהיה הרבה יותר קל להגיע לנבחרי הציבור, אבל כיום יש ניתוק מוחלט. את חושבת שלא הייתי מעדיף בדרך אחרת? זה נעשה מתוך נואשות. אני לא טיפוס של דיבורים. אני אוהב שורה תחתונה".

 

"הייתי מעורב בהרבה מאבקים ציבוריים", מוסיף יועץ התקשורת קלוגהפט, "היה מאבק שסימסו לבוז'י הרצוג והוא ענה. זה לא הוריד מכבודו. ההתעלמות של השר כץ היא שערורייתית".

 

אגב, אתם מדברים על "מטוסי סילון", תמיד ברבים, כשלמעשה מדובר במטוס אחד

"לא. כל חמש דקות עולה ויורד מטוס".

 

סילון? כי לארקיע יש בצי שמונה מטוסים מהם רק אחד סילוני בשדה דב

"כן. את מוזמנת עכשיו לטיילת בתל אביב. כשאת עולה על הגשר בטיילת החדשה, מטוס עובר לך מעל הראש. חד משמעית יש הרבה מטוסים. אני לא הוזה, אף אחד גם לא יכול לתבוע אותי, כי ראיתי במו עיניי".

 

ביולי אוגוסט מטוס הסילון המריא שש פעמים משדה דב

"שקר מוחלט, מוחלט, מוחלט".

 

דיברתם על צעדים משפטיים נגד רת"א. באילו צעדים מדובר?

קלוגהפט: "נפנה לעו"ד והוא יחליט איך לפעול".

 

אין משהו קונקרטי? פנייה לבג"ץ?

קלוגהפט: "לא משהו שאפשר כרגע להגיד. אני מניח שלא נפסח על אף תהליך, אפשר להיות רגועים".

 

למה לא עכשיו?

"אנחנו בוחרים את הזמן לחשוף. התשובות יפתיעו".

 

יש סברה שגורמי נדל"ן עומדים מאחורי המאבק, שעיקרו פינוי שדה דב?

"חד וחלק לא. את יכולה לרשום את זה באותיות קידוש לבנה גדולות: שום גורם נדל"ניסטי לא עומד מאחורי זה".

 

אם יאמרו לכם שהסילון יוצא מהשדה, בזה מיציתם את המטרה?

"אם זה יקרה, המטה ייסגר ואני זורק את המפתח לים"

קלוגהפט: "יש דברים חמורים ביותר שנדהמנו לגלות, כשלפחות שתי חברות תעופה מנסות להשתיק מחאה ציבורית".

 

אל על לא פועלת בשדה דב. אז ארקיע וישראייר?

קלוגהפט: "שתיים מהן. הנושא של לנסות להשתיק מחאה חברתית, שבעלי הון מדריכים עיתונאים - זה יעשה בלאגן גדול ברגע שנחשוף אותו. הם מתקשרים לחברי כנסת, מדברים עם עיתונאים".

 

לנציגי חברות תעופה אסור לדבר עם עיתונאים?

"החברות שרוצות למכור עוד כמה כרטיסים מפעילות את התותחים כדי לעצור מחאה".

 

ממשרד התחבורה סירבו להגיב.

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x