$
משפט

הרכבת הקלה: בירושלים כבר נוסעים, בת"א עדיין מתדיינים בביהמ"ש

DHV ההולנדית, החברה שהפסידה במכרז להקמת 10 תחנות הקו האדום ברכבת הקלה, עתרה נגד הזכייה של קבוצת IBI הקנדית במכרז

מארק שון 16:2322.08.11

יום לאחר שתושבי ירושלים החלו לנסועברכבת הקלה בעירם נראה כי הפרוייקט בתל-אביב רחוק מאוד מיישום. החברה ההולנדית DHV הגישה היום (ב') עתירה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד הזכייה של קבוצת IBI הקנדית במכרז להקמת 10 התחנות ב"קו האדום" של הרכבת.

 

הקו האדום אמור להיות
עמוד השדרה של הרכבת התחתית, ומדובר במסלול שיתפרש על פני 22 קילומטרים, מדרום בת ים ועד פ"תח, מתוכם 10 ק"מ בתוך מנהרה. התחנות בתל אביב וברמת גן יהיו מתחת לפני הקרקע. המסלול צפוי להשפיע על נכסי הנדל"ן הנמצאים בסמוך אליו, ועל פי פרסומים ב"כלכליסט" הנכסים הסמוכים יהנו מהשבחה של 10%-20%.

 

החברה מבקשת לפסול את הזכייה של IBI במכרז של 10 תחנות תת-קרקעיות מתוך ה-33 הצפויות סך הכל להיות מוקמות ב"קו האדום". המכרז כולל תכנון מפורט, לרבות תכנון מערכות אלקטרומכאניות, של המנהרות המחברות בין התחנות.

 

החברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים) פרסמה בפברואר האחרון את המכרז שהמועד האחרון להגשת ההצעות נדחה לבסוף לסוף אפריל. בסוף המכרז נשארו שתי החברות כמועמדות סופיות, כאשר הצעתה של DHV זכתה ב-1.34 נקודות פחות במסגרת הניקוד במכרז.

 

כעת טוענת החברה, כי היא זכתה בציון גבוה משמעותית בניקוד האיכותי, והיא היחידה שבאה עם צוותים מלאים ומתוגברים והבינה את מהות הפרוייקט ומורכבותו, ובמיוחד את נושא העמידה בלוחות הזמנים.

 

DHV ביקשה לעיין בפרוטוקולים של המכרז, והגיעה למסקנה כי בהצעה של קבוצת IBI נפלו פגמים מהותיים. החברה פנתה בבקשה לעכב את ביצוע המכרז, אך נענתה על ידי עורך הדין שאול אדרת, המייצג את נת"ע, כי אין בכוונתם להשהות את הליכי המכרז בשל הפגיעה שהשהייה כזו תגרום לאינטרס הציבורי.

 

בסמוך לקבלת התשובה של נת"ע, באמצע יולי האחרון, פנתה DHV לראשונה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב והשופט יהודה זפט קבע כי החברה לא מיצתה את ההליכים שניתן לנקוט בטרם הגישה את העתירה, כלומר, היא לא איפשרה לוועדת המכרזים לבדוק את טענותיה. השופט זפט דחה את העתירה על הסף.

 

לבסוף, לפני שבוע עדכנה נת"ע שהיא דחתה את כל טענות DHV. החברה טוענת לפגמים מהותיים בהצעה של החברה הקנדית. אחת הטענות המרכזיות היא לפגם בנסיון. הפרוייקטים שהציגה IBI, ביניהם הרחבות כבישים ופרוייקטים שלא הושלמו, אינם רלוונטיים למכרז בתל-אביב. טוענת כעת DHV. החברה טוענת עוד, כי גם נסיונו של גארי הארטנט, מי שאמור להיות מנהל הפרוייקט, אינו רלוונטי. "ארבעה מתוך שמונת הפרוייקטים שהוצגו נעשו לפני למעלה מ-15 שנה, בניגוד לתנאי המכרז שדרש נסיון של לפחות חמישה תחנות שהושלמו ב-15 השנים האחרונות".

 

גם לגבי ארבעת הפרוייקטים הנוספים, נטען כי אינם רלוונטיים למכרז הזה, כיון שעיקר עיסוקו של הארטנט היה ניהול התכנון האדריכלי. "לפי פרשונתה של נת"ע פרוייקט פלוני בו עבד מנהל פרוייקטים על תוכניות ראשוניות במשך מספר חודשים בשנת 1990 והסתיים על ידי חברת תכנון אחרת, הנו נסיון רלוונטי למכרז".

 

החברה טוענת עוד, כי מעריך העלות של הפרוייקט מטעם IBI, ראובן קמיניץ, אמור להעסיק על פי המכרז לפחות שלושה עובדים עם נסיון של 10 שנים או יותר. "למיטב ידיעת החברה קמיניץ עובד לבדו וכלל אינו מעסיקים in-house, בניגוד לדרישת המכרז", נכתב בעתירה.

 

מקבוצת IBI נמסר: אין תגובה. מחברת נט"ע לא נתקבלה תגובה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x