$
רכב

משרד התחבורה: לאפשר טעינת רכב חשמלי מכל שקע

במכתב למשרד התשתיות, שהגיע לידי "כלכליסט", מבקש משרד התחבורה: ותרו על עמדות טעינה ייחודיות - רוב היצרנים מאפשרים טעינה משקע ביתי

תומר הדר 06:5616.08.11

משרד התחבורה יוצא נגד התוכנית לפריסת עמדות טעינה ייעודיות למכוניות חשמליות: מתכתובת בין משרדית שהגיעה לידי "כלכליסט" עולה כי משרד התחבורה פנה למשרד התשתיות, הביע העדפה לשימוש בשקעים חשמליים רגילים, וביקש שהתוכנית תיבחן מחדש.

 

בתכתובת, ששיגר לפני שבועיים אבנר פלור, מנהל בכיר באגף הרכב, אל נופיה בכר, ראש אגף תכנון וכלכלה במשרד התשתיות, מדגיש פלור כי שיטת הטעינה משקע ביתי היא השיטה שבה בחרו רוב יצרני הרכב בעולם עבור מכוניותיהם.

 

 

תחילת המחלוקת ב־2010, עת גובשו לראשונה התקנות המתייחסות להטענת רכבים חשמליים. באותה עת הוצעו שלושה תקנים שונים ("מודים") לטעינת רכב חשמלי: התקן הראשון, "מוד 1", מאפשר טעינה חופשית של רכב חשמלי מכל שקע חשמל ביתי; תקן זה מיועד רק לרכבי ניסוי, ותוקפו יפוג בכל מקרה בשנה הבאה. התקן השני, "מוד 2", מאפשר גם הוא חיבור של הרכב לרשת החשמל הביתית, אך באמצעות קופסת שליטה שנועדה להבטיח את בטיחותו של התקן. התקן השלישי, "מוד 3", קובע שטעינתה של מכונית חשמלית תותר אך ורק באמצעות עמדה ייעודית, שהטעינה בה מבוקרת באמצעות ספק טעינה.

 

ביוני האחרון, לאחר שורת דיונים, פרסם משרד התשתיות את טיוטת תקנות טעינת הרכב החשמלי, שבה קבע המשרד כי שיטת הטעינה היחידה שתורשה בישראל היא "מוד 3". לטענת המשרד, הבחירה ב"מוד 3" נובעת מכך שהשיטה מציעה טעינה בטוחה יותר מ"מוד 2".

 

יחד עם זאת, לטעינה ב"מוד 3" ישנם מספר היבטים נוספים: כך, לדוגמה, "מוד 3" מאפשר למדינה להטיל מיסוי שונה על החשמל המסופק לרכב - זאת לעומת טעינה בשקע ביתי, שבה אין אפשרות להבדיל בין חשמל המסופק למכונית או לכל מכשיר חשמלי אחר. המדינה היא לא היחידה שמרוויחה מ"מוד 3": טעינה מעמדת טעינה מאפשרת גם לספקית טעינה - כלומר, החברה שמתקינה את העמדה ומספקת את שירות הטעינה - לגזור קופון על עלות החשמל.

 

מתוכנו של המכתב ששיגר משרד התחבורה עולה עוד כי כמה יבואני רכב הודיעו למשרד שסיימו באופן סופי את שלבי הבחינות לרכביהם החשמליים, וכי יתחילו בקרוב בשיווק רכבים חשמליים.

 

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "המשרד שקל בחודשים האחרונים לעומק את האופנים השונים לטעינת כלי רכב חשמליים, ומדיניותו בנושא נותרה בעינה: אופן הטעינה הבטיחותי המתאים למדינת ישראל הוא מוד 3; מוד 2 איננו בטיחותי לשימוש בתנאי הארץ".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x