$
תיירות

מגעים למיזוג או פתרון זמני לטיסות בשבת? אל על וישראייר במגעים לשיתוף פעולה

לא ברור האם המגעים הראשוניים בין שתי החברות יובילו למיזוג, או שמטרתם היא מציאת תחליף לטיסות סאן דור בשבתות

יסמין גיל 18:4127.06.11

האם הפתרון של אל על להפסקת פעילות סאן דור כחברת תעופה, יבוא בדמותה של רכישת ישראייר? לדברי גורמים בענף, שתי החברות מנהלות מגעים ראשוניים בעניין מזה תקופה, ויש אף מי שמרחיקים וטוענים כי שלוש חברות התעופה הישראליות: אל על, ארקיע וישראייר מבית אי.די.בי. תיירות, מנהלות שיחות לגבי מיזוגים ושילובים שונים. "כולם מדברים עם כולם וכולם יודעים שמדברים עם כולם. אני לא בטוח שיש בזה בשר", אמר גורם המקורב לאחת החברות.

 

לפני כשלושה חודשים נשלל רישיונה המבצעי של סאן דור כחברת תעופה, בעקבות אי עמידתה בתקנים בינלאומיים נדרשים מחברת תעופה, כמו בעלות על מטוסים ומערך הדרכה משלה. הדבר יצר בעיה עבור אל על שהפעילה את סאן

מה דעתך על מניית אל על:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

דור, בין היתר, כ"עלה תאנה" לטיסותיה בשבתות ובחגים. כפתרון זמני לתקופת פסח החכירה אל על מטוסים ב"חכירה רטובה" (חכירה של מטוס וצוות, י"ג) לישראייר ולארקיע - כך שהמטוס והצוות הם של אל על, וקוד הטיסה המופיע ברישומים הוא של ארקיע או של ישראייר. שיתוף הפעולה הופסק לאחר החגים.

 

לאחרונה נודע ל"כלכליסט" כי חברות התעופה הישראליות מנהלות מגעים ליצירת פתרון "החכרתי" כזה גם בשבתות בתקופת הקיץ. היום (ב') אמר גורם בכיר באחת החברות: "אין שום מגעים לגבי רכישת ישראייר על ידי אל על. כל השיחות הן סביב ביטול רישיונה של סאן דור והטיסות בשבתות".

 

גורם אחר הסביר: "יש מגעים, אבל לא ברמה כזאת שמדברים על זה ובטח לא ברמת הדיווח לבורסה. לאל על אין היום חברת צ'רטר והמשמעות עבורה היא להקים חברת צ'רטר לכל דבר ועניין או לקנות חברה קיימת שעובדת, עם נתיבים, עם צוות. ביום שסאן דור נמחקה, אל על הייתה חייבת למצוא פתרון. הם לא יכולים לשנות הסכמי עבודה קיימים עם דיילים או עם טייסים, כך שהרבה יותר פשוט לקנות חברה מוכנה מהמדף".

 

גורם נוסף אמר כי הגעתו של דוד קמיניץ לתפקיד מנכ"ל אי.די.בי. תיירות, לפני כשנה, נועדה מלכתחילה כדי להבריא את החברה כך שתהיה אטרקטיבית למכירה. "החברה הזאת היא בסופו של דבר עסק קטן מבחינת אי.די.בי.", הסביר גורם בענף.

 

כך או כך, לא ברור האם המגעים בין מי מחברות התעופה הם מתקדמים, ובעיקר האם יצלחו את אישור הרשות להגבלים עסקיים. בשנים האחרונות ביטלה הרשות להגבלים הסכמי "קוד שייר" של אל על עם חברות תעופה זרות, בטענה שאלו פוגעות בתחרות. זאת ועוד, רק לפני שנה קיבלה אל על אישור להפעיל טיסות פנים ארציות לאילת, בטענה של משרד התחבורה לפתיחת התחרות בקו. לכן מיזוג כזה, אם וכאשר יקרה, אולי יטיב עם החברות, אך לא בטוח לגבי הצרכנים. "הרשות להגבלים תאשר דבר כזה", אמר גורם בענף, "מפני שאם מסתכלים על מה שקורה באירופה, השוק השתנה". גורם אחר אמר מנגד: "מעל כולם מרחפת עננת ההגבלים העסקיים. לא בטוח שמהלך כזה יאושר".

 

מאל על סירבו להגיב. מאי.די.בי. תיירות נמסר "החברה לא מנהלת את עסקיה מעל דפי העיתונות". מארקיע הכחישו כי מתנהלים מגעים.

 

מהרשות להגבלים עסקיים נמסר כי לא התקבלה כל בקשה בנושא.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x