$
תיירות

גם איבריה מבטלת את תשלום עמלת הבסיס לסוכני הנסיעות בארץ

שינוי מודל התשלום עבור מכירת כרטיסי טיסה מתפשט לחברה הזרה התשיעית שפועלת בישראל, למורת רוחה של התאחדות סוכני הנסיעות. מנכ"ל ההתאחדות: "עלות ההפצה תגולגל על חשבון הלקוחות"

יסמין גיל 16:2723.06.11

חברות התעופה ממשיכות לבטל את עמלות הבסיס שהן משלמות לסוכני הנסיעות עבור מכירת כרטיסי טיסה. לפני מספר ימים הודיעה חברת התעופה הספרדית איבריה, לסוכנים בארץ, כי החל מ-1 בינואר 2012 "לא תשלם יותר עמלה על מכירת כרטיסי טיסה של החברה. הדבר יאפשר לכם לגבות מהנוסעים דמי שירות",

כתב לסוכנים מנכ"ל איבריה בישראל, אנטוניו בינפה, "אני מקווה שתקבלו את ההודעה בהבנה".

 

איבריה מפעילה 18 טיסות שבועיות לכיוון בין תל אביב למדריד, ובחזרה, ומשמשת כחברת תעופה גם לטיסות המשך, בעיקר ליעדים באמריקה הלטינית. בחודשים האחרונים התמזגה פעילות החברה הספרדית עם בריטיש איירווייס, שאף היא הודיעה לפני מספר שנים לסוכני הנסיעות על ביטול עמלת הבסיס. בין התאחדות סוכני הנסיעות בארץ ובין בריטיש מתנהל מאבק משפטי ממושך בנושא.

 

מהלך ביטול עמלות הבסיס שמשלמות חברות התעופה לסוכני הנסיעות עבור מכירת כרטיסי טיסה, עורר בעבר את זעמה של התאחדות סוכני הנסיעות, וזו כאמור מנהלת מאבק משפטי ממושך מול חלק מהחברות שביצעו את המהלך. בשנים האחרונות ביטלו את תשלום עמלות הבסיס בישראל: לופטהנזה, סוויס, אייר פראנס, ק.ל.מ, אליטליה, אוסטריאן איירליינס, צ'כיה איירליינס וכאמור, בריטיש איירווייס. אייר קנדה ירדה מתשלום עמלה בשיעור של 7% ל-1%.

 

נציגי חברות התעופה הזרות טענו לא אחת כי ביטול תשלום עמלת הבסיס האוטומטית לסוכנים, הינו חלק ממדיניות גלובלית של החברות, וכי הסוכנים יכולים לגבות דמי שירות באופן עצמאי עבור מכירה של כל כרטיס. חלק מהחברות, אגב, החלו לגבות מצדן עמלה במכירת כרטיסי טיסה באתרי האינטרנט שלהן. מרביתן משלמות לסוכנים עמלות עבור עמידה ביעדי מכירה.

 

התאחדות סוכני הנסיעות טענה מנגד כי על הסוכנים להיות מתוגמלים על ידי חברות התעופה, עבור מכירת כרטיסים. מנכ"ל ההתאחדות, יוסי פתאל, מסר היום (ה') ל"כלכליסט": "בעבר פעלו הסוכנים משפטית מול כל חברת תעופה שהורידה עמלה. כוונת חברת התעופה, כפי שגם כתבה בהודעתה לסוכנים, שעלות ההפצה תגולגל על חשבונם של הלקוחות. בית המשפט המחוזי בפתח תקווה כבר קבע בפסק דין בריטיש איירווייס בתביעה על אותו נושא, כי במסגרת ההסכם האחיד שנכפה על ידי כלל חברות התעופה על הסוכנים בישראל, לא ניתן לטעון שעמלה אפס יכולה להיחשב כתמורה על פי ההסכם. אני גם סבור שיש מקום להתערבותם הדחופה של ארגוני הצרכנים שיביעו עמדה על גלגול העלויות החוזיות של חברות התעופה על כתפי הלקוחות, כחלק מהתופעה המתרחבת של חברות התעופה לקנוס את הלקוחות כמעט על כל שטות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x