$
משפט

חשיפת "כלכליסט" - הקמפיין החסוי של עורכי הדין: מי תורם ליורי, וכמה?

ראש לשכת עורכי הדין וארבעה מראשי המחוזות סירבו לפני חצי שנה להיענות לבקשת מבקר המדינה לחשוף את פרטי התרומות שקיבלו בבחירות 2007. למרות ביקורת חריפה בנושא של מבקר המדינה לשעבר גולדברג, מעדיפים בכירי הלשכה למסמס יוזמות שיאסרו עליהם לקבל מאות אלפי שקלים מתורם בודד. יורי גיא־רון על המירוץ המחודש שלו לראשות הלשכה: "רוב רובו של הקמפיין ממומן מכיסי"

ענת רואה 12:2924.05.11

במסגרת ביקורת על לשכת עורכי הדין פנה מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בנובמבר האחרון אל ראש הלשכה יורי גיא־רון ואל חמשת ראשי המחוזות בלשכה, בבקשה לקבל לידיו את רשימות התורמים וסכומי התרומות שקיבלו בבחירות 2007. בדצמבר קיבל לינדנשטראוס מכתב תגובה מגיא־רון וארבעה ראשי מחוזות (רחל בן ארי, חאלד חוסני זועבי, אשר אקסלרד ודני אליגון) שבו הם דוחים על הסף את בקשתו. יו"ר ועד מחוז צפון זועבי ציין במכתב נפרד כי הוא עצמו לא קיבל תרומות ב־2007.

 

במכתבם של גיא־רון וארבעת ראשי המחוזות למבקר נכתב כי "אף לו היה מוסמך משרד המבקר לקבל לעיונו את המסמכים והנתונים, הרי שבהיעדר כללים המורים מהי תרומה מותרת ומהי תרומה אסורה לא יהיה בהם כדי לסייע למבקר בהליך הביקורת. במילים אחרות, בהיעדר תקינה ונורמות של מותר ואסור אין כל מסגרת לביקורת . בנסיבות העניין אנו סבורים כי אין למבקר סמכות לדרוש נתונים".

 

יורי גיא רון יורי גיא רון צילום: בועז אופנהיים

 

ראש מחוז תל אביב והמרכז בלשכה דורון ברזילי היה היחיד שמסר את הנתונים למשרד המבקר. במכתב נלווה הוא הוסיף כי "אי־הסדרה חוקית של תהליכי הבחירות יוצרת מצב מסוכן שבו הבחירות למוסדות הלשכה נעשות באופן פרוץ לחלוטין. ללא דיווח ושקיפות אין דרך לעקוב ולאתר פעילות אסורה, כגון מתן טובות הנאה לתורמים ומינויים פסולים בעקבות תרומה למערכת הבחירות".

 

הערת המבקר נשכחה

 

עו"ד יוסי ארנון עו"ד יוסי ארנון צילום: יואב גלאי

בדו"ח משנת 1999 התריע מבקר המדינה דאז אליעזר גולדברג על היעדר הכללים, וקרא ללשכה ולמשרד המשפטים להסדיר בחוק את היקף התרומות ואת חובת השקיפות - בדומה לנדרש ממתמודדים על משרות ציבוריות כמו חבר כנסת, ראש עיר וראש ממשלה. בכל המקרים האלה מוגבל סכום התרומה שמותר לקבל מאדם בודד ל־10,000 שקל.

 

"ראוי שהלשכה תקבע הוראות מפורטות למכלול העניינים הכספיים הכרוכים בבחירות ללשכה", כתב גולדברג, "ובפרט לגבי אופן קבלת התרומות". מאז דבריו התקיימו שתי מערכות בחירות, ב־2003 וב־2007, אך עד כה דבר לא נעשה. הלקונה בכללים עלולה לאפשר מצב שבו בעל עניין תורם סכומים גדולים למועמד מוביל לתפקיד בכיר בלשכת עורכי הדין, וזוכה בתמורה לתפקיד בלשכה או לטובת הנאה אחרת.

 

למרות הציפייה לרף נורמטיבי גבוה מבעלי התפקידים הבכירים ביותר בלשכה, תגובת גיא־רון וראשי המחוזות לבקשת לינדנשטראוס אינה מפתיעה. בנובמבר 2009 חשף "כלכליסט" כי למרות טענתו של גיא־רון כי מימן מכיסו 75% מקמפיין הבחירות שניהל ב־2007, בהיקף מוערך של 2 מיליון שקל, המימון הגיע ברובו מתרומות נדיבות של כמה עורכי דין בכירים ומבוססים.

 

יש לציין כי גיא־רון נחשב בעבר כמועמד אמיד פחות מראשי לשכה קודמים, ולאחר היבחרו הוא ביקש שהלשכה תישא בעלות שכרה של עוזרתו האישית, וסיפר שהוא נוסע ב"וולוו ישנה". עם זאת, בנובמבר 2009 נחשף ב"כלכליסט" כי חברת ג.פ אפיקי שיווק שבבעלות גיא־רון ואשתו כנרת, גרפה עד שנת 2005 הכנסות של מאות אלפי שקלים, בין היתר מרכישת שטחי פרסום בעיתונות למודעות מין.

 

הגבלה וולונטרית

 

אחד התורמים הבולטים לגיא־רון ב־2007 היה ראש הלשכה שקדם לו, עו"ד שלמה כהן, שתרם מאות אלפי שקלים. תורמים נוספים היו עורכי הדין צביקה פירון ורון גזית. פירון היה היחיד שהסכים בזמנו לחשוף בפני "כלכליסט" את גובה תרומתו: 100 אלף שקל. לאחר בחירת גיא־רון לראש הלשכה מינתה המועצה הארצית בלשכה את גזית לתפקיד המשנה לראש הלשכה. פירון התמנה לראש המוסד לבוררות של הלשכה.

 

מבדיקת "כלכליסט" מתברר כעת כי בין תורמיו של גיא־רון ב־2007 היה גם גם עו"ד יוסי ארנון, שתרם מאות אלפי שקלים. לאחר הבחירות מונה ארנון ליו"ר ועדת בתי משפט בלשכה.

 

חגיגת התרומות הבלתי מפוקחת נמשכת גם במערכת הבחירות הנוכחית בלשכה, שתסתיים בחודש הבא. בתגובה לפניית "כלכליסט" אמר דורון ברזילי, המתמודד על תפקיד ראש הלשכה, כי הוא וסיעתו הגבילו את סכום התרומה המרבי מתורם בודד ל־50 אלף שקל - פי חמישה מהמקובל בהתמודדויות על תפקידים ציבוריים אחרים. "תרומות בודדות של מאות אלפי שקלים משמעותן קניית השלטון בלשכה בכסף", אומר ברזילי.

 

ככל הידוע, אצל המתחרה גיא־רון אין הגבלה בשלב זה. עו"ד משה וינברג, שהתמודד מול גיא־רון ב־2007 על ראשות הלשכה, נחשב בבחירות הנוכחיות כמספר 2 של ראש הלשכה המכהן. בשיחה עם "כלכליסט" אמר וינברג כי עד כה הוא תרם לקמפיין הנוכחי של גיא־רון 70 אלף שקל, וכי סכום זה אינו סופי.

 

עם זאת, וינברג הוסיף כי לא נתן התחייבות לתרום מאות אלפי שקלים, והוא אינו מעריך שיגיע לסכומים בסדרי גודל כאלה. ב־2007 מימן וינברג לבדו את מסע הבחירות שניהל, בעלות של כ־1.5 מיליון שקל.

 

עלות הקמפיין תכריע

 

צבי פירון צבי פירון צילום: בועז אופנהיים

תורם נוסף של גיא־רון הוא כאמור עו"ד יוסי ארנון, שבקמפיין הנוכחי מרכז במשרדו את נושא התרומות עבור הקמפיין של ראש הלשכה. ארנון אישר ל"כלכליסט" כי תרם לגיא־רון "מאות אלפי שקלים" ב־2007, והוסיף כי טרם סוכם כמה יתרום הפעם. "עוד לא ישבתי איתו על הכסף, עוד לא העברתי שום דבר", אמר. "אני אעביר כסף, אבל עוד לא יודע כמה, נחליט".

 

גם הפעם תתרום מאות אלפים?

"לא".

 

למה?

"כי הפעם לא אתרום מאות אלפים".

 

דוגמה למעמדו הבכיר של ארנון בלשכה פורסמה ב"כלכליסט" במרץ 2008, אז נחשף כי הוא פעל נמרצות כדי לקבל היתר מיוחד מהלשכה להעסיק במשרדו את ידידו גד פרנקל, עורך דין לשעבר שהואשם במעילה של מיליוני שקלים והושעה מהמקצוע. ארנון הציע לקלוט את פרנקל במשרדו בעבודות פקידותיות, ובניסיון לשכנע את בכירי הלשכה להיענות לבקשתו אמר כי "לאיש אין עבודה וצריך לעזור לו".

 

ב"כלכליסט" פורסם כי לאחר שהפניות שיזם לוועדת האתיקה נדחו, פנה ארנון לראש הלשכה גיא־רון וביקש ממנו להעלות את הנושא בוועד המרכזי של הלשכה. גיא־רון הסכים לבקשה החריגה והנושא עלה לדיון בשתי ישיבות, שלאחת מהן זומן ארנון עצמו - גם כן באופן חריג. בסופו של דבר דחו חברי הוועד את הבקשה.

 

נכון לעכשיו וינברג וארנון הם התורמים היחידים שהסכימו לחשוף בפני "כלכליסט" את גובה התרומות שנתנו במערכות

הבחירות לראשות הלשכה. מדברי השניים עולה כי ההיקף הסופי של התרומות שיתנו במערכת הבחירות הנוכחית ייקבע רק לאחר סיום הקמפיין, כשתתקבל התמונה המלאה על עלותו. תורמים נוספים נותרים בינתיים מחוץ לעין הציבורית ואיש אינו יודע על פעילותם - מצב שצפוי להימשך כל עוד לא ישונה החוק.

 

מסיעת "לשכה אחרת" של יורי גיא־רון נמסר בתגובה: "רוב רובו של הקמפיין ממומן מכיסו הפרטי של יורי גיא־רון, תוך הפרדה מוחלטת בין פעילותו כראש לשכת עורכי הדין לפעילות הפוליטית. החלק הנוסף של הקמפיין מגיע מתרומות, בגובה של מאות שקלים בודדים עד אלפי שקלים (למעט תרומה בודדת על סך 50 אלף שקל), בעיקר של עורכי דין החברים ברשימות השונות של סיעת לשכה אחרת, בוועד הארצי ובמחוזות.

 

"מסגרת תקציב הקמפיין עומדת על כמיליון שקל וחצי, והיא כוללת את ההתמודדות לראשות הלשכה ולראשות ועד מחוז תל אביב, וכן את התמודדות רשימת לשכה אחרת לוועד המרכזי ולוועד מחוז ת"א. עיקר הקמפיין הוא במערך מתנדבים משוכלל, פעילות אינטרנטית ופגישות במשרדים, ולא בשילוט חוצות מנקר עיניים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x