$
מבחני רכב

מבחן "כלכליסט" - C4 החדשה: משפחתית מוצלחת, סיטרואן בינונית

סיטרואן שידרגה את C4 בכל הפרמטרים: בהגה, באיכות החומרים, בכוח וברכות הנסיעה. רק מרכיב אחד, המזוהה כל כך עם סיטרואן, עדיין חסר: קמצוץ של קסם

תומר הדר 09:5809.05.11

סיטרואן בבעיה. לא סתם בעיה, בעיה קשה: היא לא כל כך יודעת מה היא רוצה מעצמה. בשנות השלושים עד שנות השבעים, מספרים מומחים לענייני רכב צרפתי, ניצב בפס הייצור של סיטרואן מתקן מיוחד שהיה מחדיר בכל מכונית חדשה חמישה עד עשרה אחוזים של קסם. לא משנה אם היה מדובר במכונית קטנה כמו הדה־שבו או מכונית גדולה כמו ה־DS, הקסם והכריזמה היו שם, במנות נדיבות בכל מכונית.

 

המתקן, כדרכו של מתקן ישן, לא היה תמיד מדויק ולכן היו מיוצרות לפעמים באותו יום מכוניות עם יותר קסם ומכוניות עם פחות, אך מומחי סיטרואן מסכימים שאחוזי הקסם נעו בין חמישה לעשרה ולפעמים שלושים ביום טוב, שבו מפעיל המכונה היה מאוהב. ואז פיז'ו קנתה את סיטרואן. מפעיל המכונה פוטר, והמתקן שמחדיר את הקסם נזרק לחצר הגרוטאות של סיטרואן, שעברה לייצר מכוניות אפרוריות למדי על בסיס דגמים תאומים של פיז'ו. מישהו זוכר את הקסארה? את הסקסו?

 

כל זה היה נכון עד לפני כשנתיים־שלוש, כשמישהו בסיטרואן החליט להחזיר את מכונת הקסם לפס הייצור. למען האמת, לא היתה לו ברירה. כדי למכור מכוניות סיטרואן חייבים ייחוד כלשהו, אחרת הלקוחות ילכו לקנות את המכוניות התאומות של פיז'ו, שלא היו שונות באופן ניכר. וכשפס הייצור החל לעבוד מחדש, עם מכונת הקסם, הוא הוציא את C3 החדשה, את DS3, את C5 - מכוניות מודרניות עם שפע של כריזמה וקסם אישי. אך מכונית אחת עדיין נותרה טעונת טיפוח: C4, שכעת מגיעה לישראל בגרסה חדשה, אשר למעשה מבוססת על פלטפורמה של הגרסה היוצאת.

 

סיטרואן C4 סיטרואן C4

 

עדיין לא השיכוך האגדי של סיטרואן

 

רושם ראשון: מרכז ההגה של C4 החדשה מסתובב יחד עם ההגה. פריט טריוויאלי? לא בסיטרואן. ה־C4 הקודמת היתה מצוידת בגימיק ייחודי ומעצבן - גלגל הגה שמרכזו קבוע ועליו מצויות כל בקרות השליטה בסטריאו. וכך, כאשר הנהג ניסה לסובב את ההגה ולהחליף תחנה ברדיו, הוא לרוב הגביר את הווליום. ההגה החדש הרבה יותר נוח. גם יתר סביבת תא הנוסעים שודרגה. איכות החומרים קפצה מדרגה, לוח המחוונים עשוי פלסטיק אשר מרגיש בנוי היטב, המושבים נוחים מאוד והתלונות היחידות שנשמעו נוגעות לתא מטען מעט צפוף, בנפח של 380 ליטר (לשם השוואה, למאזדה 3 יש תא מטען בנפח 430 ליטר), ולמחסור במקום לראשיהם של הנוסעים מאחור.

 

בכל הקשור באבזור, ה־C4 החדשה בהחלט מפנקת. יש לה שליטה לסטריאו מגלגל ההגה ובקרת שיוט, פריט נדיר למדי במכוניות משפחתיות. רק חבל שכאשר השמש נמצאת מאחורי המכונית, הפלסטיק השקוף והעגול אשר מכסה על שעון המהירות הופך אותו למראה כמעט בלתי ניתן לקריאה.

 

C4 החדשה מצוידת במנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים המפיק 120 כוחות סוס, ובתיבת הילוכים אוטומטית בעלת ארבע מהירויות. הדגם היוצא צויד במנוע בנפח דומה שהפיק 110 כוחות סוס ובתיבת הילוכים אוטומטית סרבנית. בהיבט זה, C4 החדשה עולה על קודמתה בכל הפרמטרים. אמנם לתיבת ההילוכים עדיין חסר הילוך נוסף לשיוט רגוע באמת והיא לא מצליחה להפגין את הנינוחות של המתחרות היפניות, אך למנוע אף פעם לא חסר כוח והנסיעה עצמה שקטה מאוד. גם איכות השיכוך עלתה באופן משמעותי לעומת הדגם היוצא, שתמיד הרגיש מעט קופצני ולא מגובש; אך קשה לומר שמדובר כאן במכונית שממשיכה את דרכן של מכוניות סיטרואן הישנות שהצטיינו באיכות שיכוך אגדית, או במכונית שניחנה בתכונות ספורטיביות מיוחדות.

 

C4 החדשה היא גם מכונית נאה. היא נראית גדולה ומכובדת ומזכירה גרסה מוקטנת של האחות הבכירה C5. הפנסים הדקים של הדגם הקודם הוחלפו בפנסים גדולים ובשרניים, מותני הרכב מודגשים בקו שרירי ונאה, ובמרכז מכסה המנוע מודגשים שני קווים מקבילים שכאילו נועדו להצביע על עוצמת המנוע החבוי תחתיהם.

 

C4 החדשה. המשפחתית היחידה בשווי שימוש גבוה מ-3,000 שקל C4 החדשה. המשפחתית היחידה בשווי שימוש גבוה מ-3,000 שקל

 

שווי שימוש גבוה יחסית למשפחתיות בליסינג

 

אז האם C4 היא הבחירה האידיאלית למי שמעוניין לרכוש מכונית משפחתית? התשובה מתחלקת לשניים. ראשית, כמכונית, ה־C4 היא ללא ספק מוצלחת. היא נוחה, מספקת ביצועים טובים, ופרט לכמה נקודות כמו תיבת ההילוכים ותא המטען המוגבל בגודלו, היא יכולה להתמודד בכבוד מול רוב המכוניות המשפחתיות.

 

אך הבעיה טמונה דווקא ברובד השני: כמכונית מבית סיטרואן, ה־C4 לא קולעת למטרה. נכון שהיא נאה, אך בניגוד למחזיקי עדרי היפניות שבכבישי ישראל, לקוחות סיטרואן דורשים ממכוניתם ערך מוסף, רמת נוחות יותר גבוהה, רמת פינוק יותר מוחשית וגם כמה גימיקים, כמו מבשם האוויר שהותקן ב־C4 היוצאת, או ההגה בעל המרכז הקבוע. ואלה נעדרים מן ה־C4 החדשה. בנוסף, קשה להתעלם מהמחיר. רוב המשפחתיות שנמכרות בישראל מגיעות לחברות הליסינג, ונראה שה־C4 לא תהיה שונה. כיוון שה־C4 עולה יותר מ־120 אלף שקל, היא אחת המשפחתיות היחידות ששווי השימוש שלה גבוה מ־3,000 שקל בחודש.

 

השאלה העיקרית שהלקוחות הפוטנציאליים יצטרכו לשאול היא האם הם מעוניינים במכונית משפחתית טובה בעלות מעט יותר גבוהה מהמתחרות, או שהם מעוניינים בסיטרואן מלאת חן. מבחינתנו, עדיף מכונית משפחתית טובה על מכונית משפחתית בינונית, אך היינו שמחים לתוספת של כמה אחוזים של קסם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x