$
תיירות

מנהל נתב"ג: נתדלק את המטוסים המקורקעים ישירות ממאגרי החירום של המדינה

לדברי שמואל קנדל, ההליך אמור להימשך כשלוש-ארבע שעות, "אז תתחיל זרימה של טיסות, אבל הקצב יהיה נמוך וזה פתרון חלקי בלבד"; הדלק יועבר במיכליות ממלאי החירום בפי גלילות-אשדוד; שר התשתיות הורה על הקמת ועדת בדיקה

יסמין גיל וליאור גוטמן 19:3805.05.11

חברת פז, חברה אחות של נכסי תעופה האחראית להזרמת הדלק הסילוני לצנרת של נתב"ג, צפויה להשתמש במלאי חירום הדלק של מדינת ישראל שממוקם בפי גלילות-אשדוד, ולהעבירו לנתב"ג באמצעות מכליות כביש. זאת, על מנת לבצע תדלוק ישיר למטוסים המקורקעים בנמל. לדברי מנכ"ל נתב"ג, שמואל קנדל,

ההליך אמור להימשך כשלוש-ארבע שעות, "אז תתחיל זרימה של טיסות, אבל הקצב יהיה נמוך וזה פתרון חלקי בלבד".

 

מאז שעות הצהריים מושבתות המראות רבות מנתב"ג בשל זיהום שהתגלה במאגרי הדלק. טיסות נוחתות הופנו לתדלוק בקפריסין. החשש הוא שחומר שומני חדר למערכת ההולכה וזיהם את הדלק. בתוך כך מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום, אישר לפתוח את נתב"ג להמראות, גם ב"עוצר הלילה" בין 2:00 ל-5:00, וזאת כדי למנוע הצטברות עומס מטוסים בנמל.

 

לדברי קנדל, החומר בעל ההרכב הלא מוכר שהתגלה במסננים של המתדלקות בנתב"ג, צפוי יועבר על ידי חברת נכסי תעופה ובאמצעות טיסת לופטהנזה למעבדה בגרמניה. זאת, לאחר שהמעבדות בארץ לא גילו את הרכבו: "נכסי תעופה הגיעה למסקנה שהזיהום כפי שנבחן על ידי המעבדה של המכון הישראלי לאנרגיה - אינו מזוהה, ולא היתה יכולת בארץ לגלות מה טיבו".

 

לדברי קנדל, כבר לפני כשבועיים החלה הצטברות של חומר במסננים בתדירות גבוהה מהמקובל: "נעשו כל הבדיקות, הדלק עמד בתקנים הבינלאומיים והנחת העבודה היתה שאם היה זיהום, המסננים עצרו אותו. החשש התעורר היום בעקבות בדיקה שגילתה שאולי מדובר בחומר אחר", אמר מנהל נתב"ג. לשאלה האם מוכר לו מקרה דומה בעולם, אמר: "לי לא ידוע על מקרה כזה".

 

פז הוציאה הודעה לבורסה בה ציינה כי "בעקבות בדיקת מעבדה שבוצעה היום בצהריים במעבדה של מכון האנרגיה והסביבה, של חומר שהצטבר במסננים של מתדלקות בנתב"ג, עלה חשש כי החומר שהרכבו לא זוהה עלול להסתנן למיכלי התדלוק של המטוסים. מטעמי זהירות המליצה מנהלת המעבדה להפסיק את תדלוק המטוסים בדס"ל (דלק סילוני) עד לבירור מהות החומר".

 

פז מציינת שמנהלת המעבדה אישרה שהדס"ל שסופק בנתב"ג בימים האחרונים נבדק על ידה ונמצא תקין, ובעקבות המלצת המעבדה הוחלט על הפסקת שירותי התדלוק בנתב"ג ובשדות התעופה הפנים ארציים עד לסיום הבדיקה. פז מעריכה כי "לאירוע לא תהיה השפעה מהותית על פעילותה".

 

תוקם ועדה לבחינת התקלה

 

שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, הורה על הקמת ועדת בדיקה לנושא התקלה בהזרמת הדלק הסילוני לנתב"ג. בראש הוועדה יעמוד מנהל מינהל הדלק חן בר יוסף. הבדיקה תנסה לגלות את מקור הזיהום בדלק הסילוני שמוזרם למטוסי הנוסעים והתובלה, וצפויה להסתיים בחודש הקרוב.

 

גורמים במשרד התשתיות בודקים כעת חשש לפיו החומר השומני השתחל למערכת ההולכה וזיהם את הדלק הסילוני. מבדיקת "כלכליסט" עולה שהשמועה בדבר תקלה ארצית אינה ידועה למשרד התשתיות כמו גם לגורמים שמקורבים לתש"ן (תשתיות נפט, החברה הממשלתית שאחראית למערכת ההולכה).

 

חומר שומני יכול לפגום במערכות הזנת הדלק של כלי רכב כבדים כגון משאיות או אוטובוסים, אולם פגיעה פיזית בחלקי המנוע - כגון מכל הדלק - תתרחש רק לאחר שבועות רבים במהלכן שכן החומר במכל הדלק. הסיבה: מדובר בחלקי מתכת שעוברים תקינה ובדיקת חוזק גם בפני פיצוץ. הפגיעה בחלקי מתכת תיתכן רק לאורך תקופה ארוכה, גם בשל העובדה שאם היה מדובר בחומר מרוכז שעלול להמיס חלקי מתכת של מנועי משאיות, הוא היה גורם נזק למערכת ההולכה הארצית ולמערכות התדלוק הפרטיות טרם הגיעו למנועי המכוניות.

 

דלק סילוני הוא תוצר זיקוק של חבית נפט, ועל פי ההערכות מהווה כ-10% מכלל תוצרי הזיקוק בישראל. מדובר בדלק בעל איכות ניקיון גבוהה שאינו נשרף בבוכנות בדומה לבנזין, אלא נשרף בטורבינת מנועי הסילון. גזי הפליטה שיוצאים בלחץ גבוה, אחראים על הנעת המטוס. מאחר שלא ניתן לעצור מטוס באוויר, איכות הדלק חשובה שבעתיים, זאת בניגוד לרכב נוסעים אותו ניתן לעצור.

 

נכון להיום הדלק הסילוני יוצא משני בתי זיקוק ומוזרם במערכת ההובלה הארצית של תש"ן לפי גלילות ומשם לנמל התעופה. תדלוק המטוסים מתבצע על ידי שתי חברות:  מרקורי שבבעלות מרקורי האמריקאית, בז"ן ודור אלון, ונכסי תעופה.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x