$
שאול אמסטרדמסקי

שטייניץ ישן כל הדרך ל־8 שקלים לליטר

שר האוצר מנותק, אחרת היה מוצא מיד פתרונות לעליית מחירי הדלק. הוא בטוח ששום ממשלה לא תיפול בגלל הנושא

שאול אמסטרדמסקי 08:2602.05.11

1

אם עליית מחירי הבנזין בישראל תמשיך באותו הקצב שבו היא תקפה את הציבור בשנה האחרונה, ובעיקר מתחילת 2011, בתוך חודשים ספורים נמצא את עצמנו מנסים להתמודד עם עלות בלתי נתפסת לליטר בנזין - 8 שקלים לליטר 95 אוקטן, ועוד בשירות עצמי. 8 שקלים לליטר, כדאי להתחיל להפנים את המספר המבהיל הזה במהירות הבזק, כי הוא מחכה ממש מעבר לפינה.

 

ומה קורה בינתיים בירושלים? כלום. אף צוות לא מתכנס לטכס עצה, שום נייר עבודה לא מונח על שולחנו של שר האוצר. כאילו העול שמוטל על הציבור הגיוני לחלוטין, כאילו מדובר בגזרה משמים שאי אפשר להתמודד איתה.

 

הבל הבלים. לו רצה שר האוצר, היה מוצא פתרונות בן לילה, ואפילו פתרונות אחראיים, כאלה שלא ימוטטו את המשק. אבל הוא לא רוצה. הנה, ראיה: סמנכ"ל רשות המסים לשעבר, בועז סופר, אמר אתמול בראיון ל"כלכליסט" בצורה מפורשת כי "המדינה אינה אמורה לסבסד את הנסועה עבור האזרח - זה הזוי". החליפו את המילה המכובסת "נסועה" במילה העממית "בנזין", ותבינו היטב את הרוח ששורה בירושלים.

 

אלא שמה שהאזרחים צריכים הוא כלל לא סבסוד, אלא שהמדינה תוציא את היד מהכיס שלהם. אם הרציונל מאחורי מיסוי הדלק הוא רציונל סביבתי - הפנמת העלויות הכרוכות בשימוש בבנזין והשתת התשלום על משתמשי הבנזין - הרי שממילא אם מחיר הנפט יהיה מספיק גבוה, מחיר הבנזין ירתיע את הנהגים גם אם רכיב המיסוי יהיה נמוך מ־52% כפי שהוא היום.

 

הפגנה נגד עליית מחירי הדלק בחודש פברואר הפגנה נגד עליית מחירי הדלק בחודש פברואר צילום: אלכס קולמויסקי

 

2

לזכותו של סופר ייאמר שהוא לא משקף עד תום את הלך הרוח של שטייניץ וחבריו. למען האמת, הוא ככל הנראה קשוב יותר לזעקת מעמד הביניים. לדבריו, כבר בינואר נפגש עם שר האוצר והסביר לו שהעלאת המס על הדלק בעיתוי ההוא ב־20 אגורות לליטר היתה צעד שגוי. שטייניץ לא הקשיב לו, והסוף ידוע: הציבור לחץ,ביבי הבין לאן מסתובבת השבשבת הציבורית והורה לשטייניץ, למורת רוחו, לבטל את העלאת המס. שטייניץ חושב עד היום שמדובר בטעות. לא יהיה מוגזם להגיד ששטייניץ מנותק מהציבור.

 

ועוד ממשיך סופר: לדבריו, אם המדינה רוצה למסות את מי שבאמת משתמש יותר ברכב שלו, ולא להטיל גזרה על כלל הציבור, יש פתרונות שעומדים לרשותה. למשל, סופר הציע כבר בחוק ההסדרים הקודם לקדם אגרות גודש במרכזי הערים או למשל להוריד את מס הקנייה על הרכב במקביל להעלאת נטל המס על הדלק. אבל שטייניץ הוציא את הסעיפים האלה מחוק ההסדרים.

 

3

לשר האוצר לא אצה הדרך. הוא יודע היטב שהציבור הישראלי לא ייצא לרחובות בגלל מחירי הדלק. שום ממשלה לא תיפול, וחשוב יותר - שום ממשלה לא תקום בגלל מחירי הדלק. לכן הוא לא ממהר לשום מקום, למרות שמדינות העולם המערבי כבר הפנימו מזמן שכדאי להתעשת, כי עתודות הנפט לא יהיו איתנו כאן לנצח. לכן התחבורה הציבורית הישראלית מפגרת, עומסי התנועה בלתי נסבלים ומצוקת החניה בהתאם. העיקר שאפשר לגזור בסוף כל חודש את הקופון ממיסוי הדלק, ולהתגאות בסוף השנה בעודפי גבייה אדירים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x