$
בארץ

"מאמצע 2011 עלול להיווצר בארץ מחסור במכוניות יפניות"

בדן אנד ברדסטריט מעריכים כי המשבר במשק היפני יוביל גם לעליות מחירים של עד 7% במחירי המכוניות היפניות

ליאור גוטמן 14:1317.03.11

האסון ביפן ישפיע על שוק הרכב בישראל? לקראת המחצית השנייה של 2011 עלול להירשם בישראל מחסור במכוניות מתוצרת יפנית - כך מעריכים היום (ה') כלכלני דן אנד ברדסריט (D&B) ישראל.

 

בסקירה ענפית שמתפרסמת היום צופים ב-D&B ישראל שבמהלך השנה יירשם מחסור לא רק במכוניות אלא גם בחלקי חילוף עבורן. המחסור האמור ישפיע בעיקר על ציי הרכב, חברות הליסינג וחברות שסוחרות בחלקי חילוף. המחסור מיוחס לטלטלה שעוברת כיום על מפעלי הייצור היפניים, שנפגעו קשות לאחר רעידת האדמה וגלי הצונאמי ששטפו את המדינה.

 

במסגרת הסקירה מסבירים שבשנת 2010 כמחצית מהמכוניות שנמסרו בישראל יוצרו ביפן. להערכתם, הממשלה שם תשקיע בתקופה הקרובה מיליארדי דולרים בתשתיות, מה שיוביל לעליות מחירים בטווח שבין 5 ל-7 אחוזים.

 

כלכלני D&B ישראל מאמינים שעליות מחיר אלו יתגלגלו בסופו של דבר אל כיסו של הצרכן, כך שמחירי המכוניות וחלקי החילוף מיפן יתייקרו באופן דומה.

 

בטווח הרחוק מאמינים שם שירשם שינוי בנתחי השוק של יבואני הרכב השונים, כך שהצרכן הישראלי - מוסדי או פרטי - יעדיף מכוניות שמיוצרות בדרום קוריאה, בארה"ב או באירופה. נכון להיום נתח השוק של מכוניות שמיוצרות ביפן מגיע ל-40%.

 

אסון ביפן אסון ביפן צילום: בלומברג

 

הפוליסות יתייקרו

 

ענף אחד שכן צפוי לספוג פגיעה הוא ענף הביטוח בדגש על חברות העוסקות בביטוחים, ביטוחי משנה וחברות שמושקעות בשוק ההון היפני במישרין או בעקיפין. מבטחי המשנה הגדולים מאירופה, להם פעילויות רבות באסיה בכלל ויפן בפרט, עשויים להיפגע ולגלגל את עליות מחירי הפוליסות על הציבור הרחב, כולל חברות הביטוח בישראל. ענפים נוספים העלולים להיפגע מתוצאות רעידת האדמה והשלכותיה הם ענף התובלה הימית והאווירית ליפן ומיפן וענף התיירות מיפן. כך מעריכים ב-D&B.

 

הייצוא ליפן לא ייפגע

 

בהמשך הסקירה מתייחסים כלכלני D&B ישראל לייצוא ליפן, ואומדני החברה הן שהייצוא למזרח הרחוק לא צפוי להיפגע כיוון שהביקוש למוצרים מתחומי הרפואה, הכימיקלים והחשמל לא ירד. בחלק מענפי הייצוא, דוגמת תרופות או חקלאות, אף עשויה להירשם עלייה בביקוש, מה שיגדיל את היקף הייצוא לשם.

 

ממיפוי ענפי שערכו כלכלני D&B ישראל התגלה שנכון ל-2010 יפן מהווה 1% בלבד מכלל הייצוא הישראלי לחו"ל. שלושת ענפי הייצוא המרכזיים ליפן הם מכשירים רפואיים (25% מכלל הייצוא לשם), ציוד חשמלי (22%) ומוצרי תעשיות כימיות (17%). לעומת ייצוא הסחורות לשם, היקף הייבוא מיפן נאמד ב-2.5% מכלל המוצרים שמגיעים בשנה נתונה לישראל, כאשר הענפים המרכזיים בתחום הייבוא הם כלי רכב וחלקי חילוף (64% מסך הייבוא), ציוד חשמלי (15%) ותעשיות כימיות (8%). בשל היקף הייבוא והייצוא הנמוך יחסית, מאמינים כלכלני D&B ישראל שבטווח הקצר המשק הישראלי לא ייפגע באופן ישיר ומשמעותי מהטרגדיה שהתחוללה ביפן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x