בשל החשש מקרינה: בוטלו עשרות טיולים מאורגנים ליפן
חברות הנסיעות, שביטלו טיולים מאורגנים לקראת פריחת הדובדבן ופסח, מקוות כעת שחברות התעופה לא יגבו מהן דמי ביטול
את עונת פריחת הדובדבן ביפן, שאמורה להגיע לשיאה בסוף החודש, יראו המטיילים הישראלים כנראה רק בתמונות. הגם שבסוף השבוע האחרון הביעו סוכני נסיעות ביטחון בכך שטיולים מאורגנים שאמורים לצאת בסוף החודש ובפסח, לא ייפגעו - המלצת נסיעה של משרד החוץ להימנע מהגעה ליפן, ובעיקר אי-הוודאות לגבי ההתפשטות הרדיואקטיבית במדינה, עשו את שלהם. עשרות טיולים מאורגנים בוטלו, מיעוטם של הנוסעים שינה את יעד הטיול.
בתוך כך, כעת נמצאות חברות הנסיעות והתעופה בשיחות, לגבי דמי הביטול שייגבו או לא ייגבו בעקבות ביטולי הטיולים המאורגנים. מכוון שהטיסות ליפן מתקיימות ברובן כסדרן, חברות התעופה לא ממהרות להחזיר כספים לסוכנים או לנוסעים הפרטיים, אלא בעיקר מאפשרות לשנות את מועדי הטיסה.
שינוי מועד פחות רלוונטי לנוסעים המאורגנים, שביקשו לצאת ליפן בתקופת פריחת הדובדבן וחופשת הפסח. מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, אמר היום (ג') ל"כלכליסט": "אנחנו פועלים מול חברות התעופה בשם הלקוחות ומבקשים מהן להימנע מדמי ביטול. אנחנו בדרך כלל גם מצליחים".

זאב רילסקי, מדריך ומומחה לטיולים בחברת 'לגלות עולם', אמר: "רוב הטיולים לחודש הקרוב מתבטלים או נדחים. כרגע מילת המפתח היא איך יתחלקו דמי הביטול: בין חברות התעופה, חברות הנסיעות הישראליות, הספקים ביפן והלקוחות. כולם מנסים לצמצם את הנזקים כדי שהחלוקה תהיה שוויונית. מדובר בדמי ביטול של כ-200-100 דולר לנוסע, וברגע שהטיסות מתקיימות כרגיל, חברות התעופה נוטות לגבות את דמי הביטול. כשהתפרץ הר הגעש באיסלנד הטיסות בוטלו ואז לא גבו דמי ביטול, אבל כאן יש שטח אפור. אני מעריך שכולם ילכו לקראת הנוסעים. לדעתי הישראלים לא יראו השנה את פריחת הדובדבן. אולי בשנה הבאה".
בקבוצת 'סיגנל טורס' בוטלו עשרה טיולים מאורגנים שאמורים היו לצאת בשבועיים הקרובים, וקיומם של עשרה טיולים נוספים שצפויים לצאת לאחר מכן - נמצא בבחינה. לדברי סמנכ"ל הקבוצה, יואב קרני: "חלק מהנוסעים שביטלו עברו ליעד חלופי, למשל לסין". הוא הוסיף כי ספקי בתי המלון ביפן עדכנו את החברה כי בתקופה הקרובה לא ייגבו מהם דמי ביטול על ביטול עסקאות, ובימים הקרובים יוציאו הנחיה מחודשת. לגבי חברות התעופה, לדבריו, מרביתן טרם עדכנו לגבי הנחיות מיוחדות.
לדברי מנכ"ל חברת אופקים, יואל לווינשטיין, חברתו ביטלה עד כה שני טיולים: אחד שאמור היה לצאת לפני ליל הסדר ואחד לאחריו: "אני מאוד פסימי", אמר, "עברנו רעידות אדמה ואנשים חזרו לטייל, אבל כאן מסתמנת בעיה לטווח ארוך". לדבריו, החברה תחזיר דמי ביטול מלאים לכ-80 הנוסעים שטיוליהם בוטלו.

מחברת 'מסעות' מקבוצת אמסלם טורס, נמסר כי בוטלו ארבעה טיולים שאמורים היו לצאת החל מעוד תשעה ימים ועד פסח. גם כאן הבטיחו להחזיר לכ-100 הנוסעים את מלוא הכסף, או להציע אלטרנטיבות אחרות. מנכ"ל חברת 'אקו', גולן לובנוב, עדכן שהחברה ביטלה שני טיולים, וגם כאן אמר שלא ייגבו דמי ביטול מהנוסעים: "אני מקווה שחברות התעופה יהיו בסדר להחזיר גם לנו את דמי הביטול".
סמנכ"ל השיווק של קבוצת 'יש תיירות' ו'ימבטבע', ורד שורץ, מסרה כי הטיול שאמור היה לצאת בפסח, בוטל, ולנוסעים הוצעו יעדים אחרים במידת העניין. בנוסף, בוטלו 44 כרטיסי טיסה של נוסעים בודדים, בהם של אנשי עסקים: "הספקים ביפן ניסו להרגיע אותנו ושלחו מיילים שהכל בסדר ושהאזור שנפגע זה לא האזור שבו מתקיים הטיול".
150 קבוצות בשנה
משנה למנכ"ל אופיר טורס, יהודה זפרני, מעריך כי יותר מ-150 קבוצות ישראליות יוצאות לטיולים מאורגנים ליפן מידי שנה. זאת, לצד עשרות אלפי ישראלים שיוצאים לטיולי תרמילאים, מטיילים עצמאיים, אנשי עסקים וביקורי קרובים. בין ישראל ליפן אין טיסות ישירות ורוב הנסיעות מתבצעות באמצעות טיסות המשך דרך יעדים באירופה או במזרח הרחוק.
לגבי מדיניות הביטולים מצד חברות התעופה: מלופטהנזה נמסר כי מדיניות החברה נכון להיום (ג') היא שנוסעים אשר רכשו כרטיסי טיסה ליפן וממנה לטיסות החל מה-11 במרץ, יוכלו לשנות את תאריכי הנסיעה ליפן עד ה-30 ביוני ללא תשלום, בכפוף לזמינות המקומות. במקרה של ביטול הנסיעה החברה תחזיר את עלות הכרטיס ללא דמי ביטול. לגבי קבוצות מאורגנות נמסר: "מחלקת הקבוצות של לופטהנזה עושה מאמצים לסייע למארגני קבוצות לשנות את יעד הנסיעה. במקרה שאי אפשר לשנות את תאריך הנסיעה, או את היעד, ניתן לבטל ללא דמי ביטול".
מטורקיש איירליינס נמסר כי: "נכון להיום החברה מאשרת לבטל את הכרטיסים ליפן עד ה-31 במרץ, ללא כל דמי ביטול. לתאריכים מאוחרים יותר אנחנו עדיין ממתינים להנחיות מהמרכז בטורקיה". מבריטיש איירווייס נמסר כי זו מאפשרת לכל הנוסעים המתוכננים לטוס ליפן, אשר כרטיסיהם אינם מאפשרים החזר כספי, לבחור באחת משתי האפשרויות: לשנות את מועד הטיסה למימוש עד ה-30 בספטמבר כולל, או לשנות את יעד הטיסה.
מחברת טל תעופה, שמייצגת חברות תעופה זרות שעימן נוסעים מזמינים טיסות המשך, נמסר: לגבי אמריקן איירליינס: כרטיסים שנרכשו לנסיעה עד תחילת אפריל ניתנים לשינוי ללא קנס; לגבי קוואנטס, כרטיסים שנרכשו לנסיעה עד 18 במרץ ניתנים לביטול או לשינוי ללא קנס. בהמשך תיתכן הארכה מעבר לתאריך זה; לגבי קתאי פסיפיק, כרטיסים לטיסה עד 30 ביוני, ניתן לבצע שינוי תאריך ללא קנס. "הדבר כפוף לתנאים מפורטים יותר ולסייגים שונים בהתאם לסוג הכרטיס וייתכנו יוצאים מן הכלל", נמסר מהחברה. באייר פראנס-KLM הסתפקו ב"החברה מציעה אפשרות לשינוי יעדי הטיסה ומועדי הטיסה".


