"אני לא מקנא במהנדסי רנו"
אווה וינטר, מנהל הרכב החשמלי של אופל, לא מבין מדוע בישראל אסור לטעון רכב חשמלי משקע ביתי. לדבריו, גם מנגנון החלפת הסוללות של רנו אינו פתרון אידאלי לבעיית הטווח המוגבל. החלופה שהוא מציע? שימוש בגנרטור מובנה
תערוכת ז'נבה 2011 נחשבת לתערוכה שונה מקודמותיה בשנים האחרונות. הסיבה העיקרית לכך היא התקומה המחודשת שממנה נהנים השנה יצרני הרכב העולמיים, וזאת לאחר שנתיים קשות במיוחד מבחינתם.
ההתאוששות של תעשיית הרכב נובעת גם מגורמי מאקרו, כמו השיפור היחסי בכלכלת ארה"ב, אך גם מגורמים פנימיים, כמו מבצעי מכירות אגרסיביים, צמצום היצע דגמים וחיסול דגמים שאינם רווחיים.
כמדי שנה, גם ב־2011 מצהירים יצרני הרכב על כוונותיהם הירוקות ומציגים לראיה שלל מכוניות חשמליות. חלק ניכר מהמכוניות הן מכוניות תצוגה - מכוניות שאינן מיועדות לייצור בקרוב. אופל אמפרה, לעומת זאת, מיועדת לייצור ולשיווק באירופה, וככל הנראה גם בישראל, כבר השנה.
האמפרה מבוססת במידה ניכרת על שברולט וולט החשמלית, ונחשבת, בדומה לאחותה האמריקאית, לרכב חריג בנוף החשמלי, זאת מכיוון שלמרות שקע הטעינה שבצדה, האמפרה מצוידת גם במנוע בנזין בנפח 1.4 ליטרים, בדומה למכונית היברידית.
כל שינוי נוגע לטווח
כאן מסתיים הדמיון בין האמפרה למכונית היברידית: בעוד שבמכונית היברידית המנוע החשמלי פועל במשך חלק ניכר מזמן הנסיעה תוך שיתוף מנוע הבנזין ותיבת ההילוכים, המנוע של האמפרה משמש רק כגנרטור ליצירת חשמל למקרה שסוללת הרכב מתרוקנת. לכן אפל מגדירה את המנוע שלה כ"מאריך טווח".
למעשה, כאשר מנוע הבנזין אינו פועל, האמפרה מסוגלת לנסוע בין 40 ל־80 ק"מ בכוח החשמל בלבד. בהיבט זה האמפרה שונה לא רק מרכב היברידי, אלא גם מרכב חשמלי שאינו מצויד כלל במנוע בנזין.

לדברי אווה (UWE) וינטר, מנהל פרויקט הרכב החשמלי של אופל, ענף הרכב העולמי עדיין לא מוכן למכונית בעלת מנוע חשמלי בלבד. לדבריו, "יש ספק לגבי רכבים חשמליים שמונעים רק על ידי סוללות. הבעיה העיקרית שמונעת מכירה מוצלחת של רכב כזה היא חרדת טווח, המגבלה של נסיעה ברכב לטווחים ארוכים".
לדבריו, בשנים הקרובות הרכבים החשמליים לא יהוו אלטרנטיבה ממשית. "נושא ההנעה החשמלית חיוני, וקשה לדמיין את תעשיית הרכב העולמית מתקדמת בלעדיו, אך בעת הקרובה רכב שנוסע באמצעות מנוע חשמלי הוא בעייתי. בעוד כמה שנים, כשהטכנולוגיה תתפתח, זה יהיה פתרון מוצלח. עד אז אנו דבקים בפתרון שאופל מציעה: רכב חשמלי עם גנרטור עזר למקרה שהחשמל אוזל".
לדברי וינטר, גם תנאי מזג האוויר עלולים להוות בעיה ברכבים חשמליים. "גם באירופה חם לפעמים וכל רכב חשמלי, בהינתן הטכנולוגיה הקיימת, מושפע ממזג האוויר, במיוחד ביחס לטווח הנסיעה. כל דבר שנעשה ברכב חשמלי כדי לקרר אותו גוזל חשמל רב. לכן אנו לא נוקבים בטווח אבסולוטי שאפשר בקלות לרדת ממנו ביום חם, אלא מדגישים שטווח הנסיעה ברכב הוא בין 40 ל־80 ק"מ, בגלל ההשפעה של מזג אוויר חם על יעילות סוללת הרכב החשמלי", הוא מסביר.
לא מחליף סוללות
עם זאת, בחברת רנו מציעים כיום שני דגמים עם מנגנון שמאפשר החלפה של סוללת רכב ריקה בסוללה טעונה. למעשה, ישראל נמנית עם המדינות הראשונות בעולם שבהן מכוניות רנו עם מנגנון הסוללה המתחלפת יעלו על הכביש, וזאת הודות לחברת בטר פלייס של שי אגסי. לדברי וינטר, מדובר בפתרון שאופל כלל לא מוכנה לבחון. "ההתייחסות של אופל, חברה ששמה בראש מעייניה את בטיחות הנהג, שונה מההתייחסות של רנו לעניין החלפת הסוללה. למעשה, אין יצרן רכב בעולם פרט לרנו שבחר לאמץ את השיטה הזו. הסיבה לכך היא הנדסית. לדוגמה, סוללת ליתיום איון יוצרת חום ולכן דורשת צינון באמצעות נוזל קירור. צריך לנתק את מערכת הצינון לפני החלפת סוללה, או לסירוגין ליצור סוללה שאינה תלויה, בחלק המתחלף, בנוזל קירור, ואז לפגועי ביעילות הסוללה. אני בפירוש לא מקנא במהנדסי רנו", טוען וינטר.
וינטר גם מדגיש את הסכנה שצפויה למכוניות החשמליות בעתיד: "כיום פיתוח רכב חשמלי נמצא במקום גבוה בסדר העדיפויות של יצרני רכב רבים, אך מדובר בפתרון זמני שיידחק הצידה בעוד כמה שנים לאחר כניסת מכוניות שיתודלקו במימן. מטבע הדברים, גם אנחנו משקיעים לא מעט משאבים בתחום, אך קיימים נושאים טכניים שעליהם טרם התגברנו, בעיקר אריזת מכלי המימן", הוא מסביר.
לדברי וינטר, אחד היתרונות המרכזיים של האמפרה הוא היכולת לטעון אותה גם משקע ביתי. עם זאת, יתרון זה לא יכול להתאפשר בישראל, שכן משרד התשתיות מתיר טעינה רק משקע ייעודי, כזה שינוהל על ידי חברה שיגדיר כ"ספקית טעינה".
כשווינטר שומע על התקנה הישראלית, הוא מאבד לרגע את קור רוחו. "הממשלה שלכם צריכה להתעורר בדחיפות", הוא אומר בכעס. "זו הפעם הראשונה שבה אני שומע על צעד כזה. זאת עומדת להיות אחת המדינות הבודדות שבהן מונהגת מדיניות כזאת. בגרמניה הממשלה עובדת על סטנדרט לשקעי טעינה שיאפשר טעינה מהשקע בבית וגם משקע ייעודי. איני יכול שלא לתהות מדוע ממשלת ישראל מתעקשת להיות שונה משאר העולם".


