$
כלכליסט-טק

סטארט-אפ אמריקה לא מתניע

התוכנית החדשה של אובמה לתמיכה בהייטק אמנם גייסה חברות כמו גוגל ויבמ, אך המבקרים טוענים: הממשל לא מבין בטיפוח סטארט-אפים

אסף גלעד 09:57 16.02.11

 

תוכנית חדשה של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צפויה להזרים מיליארדי דולרים לשוק הפרטי, בדגש על שוק הסטארט-אפים. התוכנית, המכונה "סטארט-אפ אמריקה", כוללת ארבעה שלבים מרכזיים, שלפי ניסוחה של המועצה הכלכלית בארה"ב, עשויים לסייע לסטארט-אפים לחצות את "עמק המוות" של שנות הקיום הראשונות שלהם - השנים שבהן הסיכוי לסגירתם הוא הגבוה ביותר.

 

בשלב הראשון יקצה הממשל 2 מיליארד דולר לתמיכה במשקיעי הון סיכון, אנג'לים ומשקיעים אחרים, ובהמשך יבצע הממשל רפורמות רגולטוריות בתחום העסקים הקטנים ויעודד הבאת חברות גדולות ומנטורים שיסייעו לסטארט־אפים. כמו כן צפוי הממשל לבצע הקלות במסים.

 

עד כה זכתה התוכנית לתשואות מהתעשייה, וענקיות הטכנולוגיה יבמ, HP, אינטל, פייסבוק וגוגל הצטרפו לקונסורציום חברות שמסרו כי ישמחו לקחת חלק בתוכנית. חלק מהחברות, דוגמת יבמ, מדברות על השקעה נוספת של הון לעומת מה שתכננו מלכתחילה.

 

לכאורה מדובר בניסיון חכם לעודד את תעשיית הטכנולוגיה, שהמשבר של השנתיים האחרונות עשה בה שמות, בעוד רוב המדינות נוטות להימנע ממעורבות בענף קרנות ההון סיכון. לפני שנתיים, במסגרת תוכנית התמריצים שאושרה ב-2009, הכריז אובמה על יוזמה דומה בהיקף 83 מליון דולר לסקטור הקלינטק ו-25 מיליארד לסקטור מערכות התוכנה בתחום הבריאות.

 

 

"הכרזה מצולמת היטב, אך התוכנית צפויה למות"

 

אלא שבימים האחרונים גברו קולות הביקורת. כתב הטכנולוגיה הוותיק דניס ביירון כתב כי "זו הפעם השלישית או הרביעית שקונסורציום חברות זה נקשר בתוכנית של אובמה", והעריך כי לא מדובר בכסף חדש מהחברות אלא בתיעול מחדש של כספים שכבר הוקצו בעבר. ביירון גם לא מתרשם מרצינותן של גוגל ופייסבוק, שעד כה טרם פירטו במפורש כיצד הן מתכוונות לסייע לתוכנית החדשה.

 

גם עורכי המגזין "פורצ'ן" אינם מתלהבים במיוחד מהתוכנית, ובעיקר מעלים ספקות באשר ליכולת הממשל ליישם תוכנית שכזו, היוצאת לדרך בחופזה יחסית. "מדובר בהכרזה יפה, מצולמת היטב, שמערבת אנשים מאוד חכמים, אך לצערנו התוכנית צפויה למות בלידתה". כתב "פורצ'ן" סטיב בלאנק טען כי התוכנית לבדה אינה מספיקה ללא תמיכת תוכנית חדשנות ממשלתית רחבה יותר.

 

ביקורת אחרת מדברת על כך שהתוכנית היא חלק מהסוכנות לעסקים קטנים בארה"ב, שנוגדת במהותה חברות סטארט-אפ ששואפות לצמוח לחברות ענק. בעוד שמטרת עסקים קטנים או עצמאיים היא לרוב לספק פרנסה לבעליהם והם מתקשים לצמוח מעבר לגבולות גיאוגרפיים, חברות סטארט-אפ עוסקות בפיתוח טכנולוגיה במטרה לכבוש שווקים בני מאות מיליונים ומיליארדים של דולרים.

 

"זה נהדר לנאומי מדיניות, אבל זה כנראה לא אופטימלי כדי ליצור שינוי", כתב בלאנק. "הסתכלו על יוזמות ממשלתיות שנועדו לסייע לסטארט-אפים וספרו את מספר המנהלים שם שיש להם רקע בהקמה, בנייה וניהול של חברות. לא מספיק".

x