$
כלכליסט-טק

נתוני IDC: הטאבלטים פוגעים במכירות המחשבים האישיים - גם בישראל

ברבעון האחרון של 2010 צנח היקף רכישת הנטבוקים ב-7.4% לעומת אשתקד. במחשבים הנייחים דווקא הורגשה עלייה - אבל בעיקר במגזר העסקי

מאיר אורבך 16:07 02.02.11

 

חברת מחקרי השוק IDC מדווחת על פגיעה משמעותית במכירות מחשבים ניידים ונטבוקים בישראל. להערכת כותבת המחקר, חנה שטרן, מגמה זו נובעת מהוצאה מוגברת של צרכנים ביתיים על טאבלטים וסמארטפונים - שפוגעת בעיקר ברכישות הנטבוקים. מגמה דומה מורגשת גם באירופה ובארצות הברית.

 

לפי IDC, ברבעון האחרון של 2010 נמכרו 303 אלף מחשבים אישיים בישראל, מתוכם 124 אלף שולחניים ו-180 אלף ניידים. שוק המחשבים הניידים גדל ב-2% בלבד לעומת הנתון המקביל אשתקד. רכישות הנטבוקים הצטמצמו ב-7.4%, ואילו רכישות המחשבים הניידים ה"רגילים" גדלו ב-5.4%.

 

היקף המכירה של מחשבים שולחניים דווקא גדל ב-12.1% לעומת אשתקד. הגורם לכך הוא עודף שהצטבר בסוף השנה בתקציב ה-IT של החברות השונות, ואיפשר רכישות מרובות במגזר העסקי. במגזר זה נרכשו 81 אלף מחשבים נייחים ו-65 אלף ניידים, לעומת 42 אלף נייחים ו-114 אלף ניידים בשוק הביתי.

 

נכון לסוף 2010 יש קרוב ל-2 מיליון מחשבים ביתיים בישראל - יותר ממחצית מהם ניידים. במגזר העסקי ישנם 1.7 מיליון מחשבים, מתוכם כשליש הם ניידים. כ-53.8% מהמחשבים נרכשו השנה על ידי המגזר הביתי, ומתוכם 70.2% היו מחשבים ניידים.

 

HP מובילה את טבלת היצרניות

 

בהסתכלות שנתית, לאחר ש-2009 היתה אינטנסיבית במיוחד וכללה זינוק של כ-19% בביקושים למוצרי מחשוב אישי, שנת 2010 הסתיימה בגידול חד ספרתי בלבד. במהלך השנה סופקו לישראל 1.1 מיליון מחשבים אישיים בערך כולל של 890 מיליון דולר, המשקפים צמיחה של 9.1% ו-7.7% ביחידות וערך בהתאמה. שוק המחשבים בהרכבה מקומית ירד לכ-20% מסך המחשבים שנמכרו, והיה הנפגע העיקרי מההסתערות על הטאבלטים והסמארטפונים.

 

לפי הנתונים, HP השיגה ב-2010 את הנתח הגדול ביותר משוק המחשבים האישיים, עם 22.3%. במקום השני היתה לנובו עם 17.5% ובמקום השלישי דל עם 15%. אייסר ואסוס נמצאות במקום הרביעי והחמישי עם 7.4% ו-5.6% בהתאמה.

x