שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תיירות

מלונאי ים המלח לבג"ץ: חייב המדינה לבצע קציר מלח חלקי למניעת הצפת המלונות

המלונאים טוענים בעתירה: "המדינה לא עומדת בלוחות הזמנים להם התחייבה לטיפול בבעיית עליית מפלס מי הים"

יסמין גיל 15:0503.01.11

התאחדות המלונות בים המלח עתרה בסוף השבוע האחרון לבג"ץ, בדרישה שיורה למדינה לבצע קציר מלח חלקי, כחלק מפתרונות הביניים לטיפול בבעיות עליית מפלס מי הים וסכנת הצפת המלונות באגן הדרומי של ים המלח.

 

מסקנות החברה הממשלתית להגנות ים המלח, מלפני מספר חודשים, קבעו שלוש חלופות: הרס המלונות והעתקתם לאזור אחר בים המלח; בניית לגונה נוספת בים; וקציר מלח, החלופה המועדפת על ידי המלונאים ועל ידי ארגונים ירוקים.

 

איסוף שאריות מלח

 

קציר מלח היא שיטת איסוף שאריות המלח שנותר לאחר הפקת האשלג וחומרים תעשיתיים אחרים על ידי מפעלי ים המלח, מקרקעית הים, באמצעות דוברות מיוחדות. זוהי השיטה המקובלת בצד הירדני של ים המלח, ואותה מעדיפים המלונאים, הגורמים הירוקים וגם נציגי מפעלי ים המלח. מנגד, במשרד האוצר טענו כי מדובר בהצעה יקרה יותר מהאחרות.

 

בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד גדעון פישר ושות', נגד מדינת ישראל, ראש הממשלה, שרי האוצר, התיירות, התשתיות הלאומיות והפנים, מינהל מקרקעי ישראל, מפעלי ים המלח והמועצה האזורית תמר, טוענים המלונאים שלושה טיעונים עיקריים: המדינה אינה עומדת בלוחות הזמנים להם התחייבה לטיפול בעליית מפלס המים; בחינת החלופה של הרס המלונות כלל לא הוצגה לבית המשפט ועלולה להוביל לפגיעה בתיירות באזור ים המלח בפרט, ובישראל בכלל; והמדינה אינה פועלת לקציר מלח באופן מיידי כחלק מהגנות הביניים.

 

"הרס המלונות"

 

"המדינה אינה עומדת בלוחות הזמנים, שהיא עצמה התחייבה להם", נכתב בעתירה, שבה מוזכר כי בסוף 2008, במסגרת הודעה שהוגשה מטעם המדינה לבית המשפט, התחייבה המדינה: "לעמוד בלוח זמנים חדש, עדכני ורציני", לטיפול בעליית מפלס המים. "והנה, למרות האמור, טרם נתקבלה החלטה על ידי המדינה בכל הנוגע לחלופה שנבחרה על ידה לפתרון הקבע מבין שתי החלופות שהוצגו על ידה אז לבית המשפט: קציר מלח מלא, או לחילופין, קציר מלח חלקי במסגרת לגונה שתקום בבריכה מספר 5", נכתב בעתירה, "אין המדינה רואה בלוחות הזמנים שהיא הציבה כעניין מחייב וכעניין שיש להתייחס אליו ברצינות". המלונאים טוענים בעתירה כי המדינה אף לא מצאה לנכון לבקש מבית המשפט ארכה בכל הנוגע ללוח הזמנים שהציגה.

 

"חמור מכך", נטען בעתירה, "המדינה בוחנת חלופה חדשה ל"פתרון הקבע" אשר עד היום כלל לא הוצגה על ידה בפני בית המשפט והעלולה להביא להרס המלונות - והיא העתקת המלונות". עוד נטען כי: "חלופה זאת מוצגת לראווה בערוצי התקשורת השונים, תוך שגורמים מטעם המדינה מתראיינים ומצוטטים בתקשורת בעניינה, שעה שאפילו הודעה מעדכנת מטעם המדינה לא הוגשה לבית המשפט בקשר לכך עד לשעה זו".

 

תיירים בים המלח. המלונאים מתנגדים נחרצות להעתקת המלונות תיירים בים המלח. המלונאים מתנגדים נחרצות להעתקת המלונות צילום: עמית שעל

 

לטענת המלונאים, ביסוד חלופה זאת ניצבת "פגיעה אנושה" הן בתיירות בים המלח ובמלונות ים המלח, והן בתיירות לישראל. כמו כן טוענים המלונאים כי חלופה זאת, המוצגת על ידי המדינה כפתרון קבע אפשרי, היא פתרון זמני בלבד, "שכן ברור לכל, ובכלל זה גם לעורכי תוכנית המתאר לים המלח (תמ"א 13, ים המלח), כי כבר בשנת 2030, עת יסתיים הזיכיון של מפעלי ים המלח, יהא צורך בביצוע קציר". עוד נטען כי לוח הזמנים לביצוע חלופה זו עומד על כ-15 שנה.

 

עוד טוענים המלונאים, כי המדינה אינה פועלת לקציר מלח באופן מיידי כחלק מהגנות הביניים. לדבריהם, במאי 2009 עדכנה המדינה את בית המשפט כי כחלק מהפתרונות המיידיים והזמניים נכלל גם קציר מלח חלקי שנבחן גם כחלופה לפתרון הקבע. המדינה עדכנה אז כי היא נמצאת בישורת האחרונה לצאת למכרז לשם ביצוע קציר מלח מיידי בבריכה מס' 5 כחלק מפתרונות הביניים, "והנה, בחלוף למעלה משנה וחצי ממועד הגשת ההודעה מטעם המדינה, מתחוור כי לא מיניה ולא מקצתה. המדינה ממשיכה במחדלה הנמשך מזה שנים רבות, בכל הנוגע לטיפולם של הגורמים הרלוונטיים בעניין זה, וקציר מלח כחלק מפתרונות הביניים אינו נראה באופק".

 

בהודעה מטעם התאחדות המלונות נכתב כי פנייה זו לבית המשפט העליון היא המשך לעתירה שהגישו המלונאים ב-2006, נגד המשיבים "ואכן, השופטים קבעו אז כי אין ספק בחשיבות נושא ההצפה באזור ים המלח". אותם שופטים טענו אז כי "הדרך לפתרון עוד ארוכה".

 

מהחברה הממשלתית להגנות על ים המלח נמסר בתגובה: "סוגיית עליית המפלס בים המלח היא סוגיה לאומית מן המורכבות, כאשר כל חלופה שתבחר הנה בעלות השלכות כלכליות, סביבתיות, תיירותיות, תעסוקתיות והנדסיות. לפיכך, גם הליך בחינת הנושא, מטבע הדברים, הנו מורכב ומסובך ומתבצע ביסודיות הנדרשת, תוך שקיפות מלאה מול כל הגורמים הנוגעים בדבר, בהם התאחדות המלונות ים המלח, התאחדות המלונות הארצית, משרדי האוצר, המשפטים והפנים, ארגוני הסביבה, המועצה האזורית תמר, מפעלי ים המלח ועוד. שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, עליו הטילה הממשלה את האחריות לטיפול, בחינה וקבלת החלטה בנושא, יקבל החלטתו עד לסוף חודש ינואר ויציג אותה הן בפני הממשלה והן בפני הציבור".

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x